Welke onderdelen zijn ongewijzigd tussen 1949 en 1990?
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1893
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom die er nog op zitten. Maar deze vormen een geheel met het stukje plaat dat het koker-profiel van de dakrand af dicht. Voor en achter is het zelfde deel gebruikt en zit er dus ook achter het lipje voor het dak aan.Gerard2cv schreef:De opgelaste lipjes onder de achterklep,die waren voor het doorlopende dak,maar zijn er altijd blijven zitten
Ik heb mij daar ook over verbaasd, maar ik snap nu waarom ze erop zitten.
Wij bouwen (nagenoeg) nieuwe koetsen en we gebruikten daar de achterlichtpanelen voor van Cassis.
Deze panelen benaderen het origineel zeer dicht!
En deze panelen hebben de lipjes erop zitten. Het opstaande gedeelte dicht het kokerprofiel van het staartstuk af, maar het allerbelangrijkste, en dat is waarom het draait: HET BEPAALT DE POSITIE VAN HET ACHTERLICHTPANEEL TEN OPZICHTE VAN DE BEVESTIGINGSPLAATS VAN HET ACHTERKLEPSCHARNIER!
Wij kwamen daar achter toen we een keer een ander achterlichtpaneel van Franzose gebruikten waar ze niet op zaten en toen merkten we dat het heel erg veel meer meet- en paswerk is om de boel netjes passend in elkaar te krijgen.
Je ziet soms eenden waarvan de achterklep bijna de achterlichten raakt als de klep dicht is. Dan is het achterlichtpaneel er niet correct ingezet en is de afstand tussen achterklepscharnier en paneel te klein.
De lipjes die erop zitten garanderen een correcte afstand.
Echter het zijn lipjes met een dubbele functie, ze hebben nog steeds heb openstaande gedeelte voor het ouderwetse dak!!
In het begin hebben wij er ons ook suf om gelachen, totdat ze er een keer niet opzaten.......
Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen.
Wat het voor mij aangeeft is hoeveel historie er zit in een 2cv, elk onderdeeltje heeft echt een functie, anders zat het er niet
Greetz David
Wij bouwen (nagenoeg) nieuwe koetsen en we gebruikten daar de achterlichtpanelen voor van Cassis.
Deze panelen benaderen het origineel zeer dicht!
En deze panelen hebben de lipjes erop zitten. Het opstaande gedeelte dicht het kokerprofiel van het staartstuk af, maar het allerbelangrijkste, en dat is waarom het draait: HET BEPAALT DE POSITIE VAN HET ACHTERLICHTPANEEL TEN OPZICHTE VAN DE BEVESTIGINGSPLAATS VAN HET ACHTERKLEPSCHARNIER!
Wij kwamen daar achter toen we een keer een ander achterlichtpaneel van Franzose gebruikten waar ze niet op zaten en toen merkten we dat het heel erg veel meer meet- en paswerk is om de boel netjes passend in elkaar te krijgen.
Je ziet soms eenden waarvan de achterklep bijna de achterlichten raakt als de klep dicht is. Dan is het achterlichtpaneel er niet correct ingezet en is de afstand tussen achterklepscharnier en paneel te klein.
De lipjes die erop zitten garanderen een correcte afstand.
Echter het zijn lipjes met een dubbele functie, ze hebben nog steeds heb openstaande gedeelte voor het ouderwetse dak!!
In het begin hebben wij er ons ook suf om gelachen, totdat ze er een keer niet opzaten.......
Ik hoop dat ik je wat meer duidelijkheid heb kunnen verschaffen.
Wat het voor mij aangeeft is hoeveel historie er zit in een 2cv, elk onderdeeltje heeft echt een functie, anders zat het er niet
Greetz David
Ik heb mij ook altijd afgevraagd waarom die daklipjes er na februari 1970 nog opzitten toen werd de 18 PK opgevolgd door de 2cv4 welke een recht achterlichtpaneel i.p.v. het tot dan schuine paneel.Net zoiets als de myhte dat de 2cv 4 en 2cv 6 special zdz van overgebleven koetsen uit de jaren 60 zijn gemaakt.Deze koetsen zijn totaal anders dan die uit de jaren 60 o.a vloerplaten,voetenbak,schutbord en het al eerder genoemde achterpaneel.Maar ven echte harmonisatie van de productie had Citroen in die tijd nog niet gehoord waarom niet gelijk in 1978 als de Dyane van schijfremmen word voorzien dit ook bij de 2cv doen i.p.v. tot 1982 een trommelbak in productie te houden?Ik heb wel eens gehoord dat het totaal aantal wijzigigingen van het begin van de productie tot het einde in de duizenden loopt.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto