Welke onderdelen zijn ongewijzigd tussen 1949 en 1990?

Alles over het heerlijke eendrijden.
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Welke onderdelen zijn ongewijzigd tussen 1949 en 1990?

Bericht door Rossero » wo 21 mar, 2012 13:12

Ik heb er al meermaals aan gedacht maar heb er nog geen antwoord op kunnen vinden. Dit is dus puur uit interesse, ik heb het nergens voor nodig! Maar ik denk dat velen hier al eens over hebben nagedacht. Welke onderdelen op de 2cv zijn ongewijzigd gebleven vanaf de 'oer-eend' tot en met de laatste charleston die van de band rolde?

Denk hierbij aan:
naafmoeren
stuurstang geleider
wielmoeten
stoelrubbers

Want volgens mij is er (bijna) niets meer over van de oer-eend, inclusief bovenstaande ;)

Ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 21 mar, 2012 13:20

Ik durf te beweren dat er niet een boutje, moertje of ander onderdeel identiek is aan model '49 in vergelijking met een later model uit de jaren 80...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 21 mar, 2012 13:48

Volgens mij is zoals Engbokho al aangeeft zo'n beetje alles veranderd of verbeterd in de productiejaren van de 2cv. Zelfs de stoelrubbers zijn al meerdere keren veranderd vanaf de oereend.

Mogelijk dat er nog een stukje plaatwerk van de koets gelijk is gebleven maar ook daar is veel in veranderd
Citroén rolls better than a Rolls!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 21 mar, 2012 13:59

Van het plaatwerk weinig, zelfs het soort ijzer is veranderd door de jaren heen. Misschien dat het chassis voor een groot deel hetzelfde is gebleven

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 21 mar, 2012 14:11

De opgelaste lipjes onder de achterklep,die waren voor het doorlopende dak,maar zijn er altijd blijven zitten

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 189
Lid geworden op: zo 25 apr, 2004 22:02
Locatie: Born
Contacteer:

Bericht door Jimmy » wo 21 mar, 2012 15:01

Gerard2cv schreef:De opgelaste lipjes onder de achterklep,die waren voor het doorlopende dak,maar zijn er altijd blijven zitten
Alleen zijn die wel dichtgemaakt bij in ieder geval de 2cv6.
Even geen 2cv

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 21 mar, 2012 16:16

Lars Faber schreef:Van het plaatwerk weinig, zelfs het soort ijzer is veranderd door de jaren heen. Misschien dat het chassis voor een groot deel hetzelfde is gebleven
Chassis' zijn heel hard gewijzigd door de jaren heen. Andere dwarsbalken op verschillende modellen, schokdemperbevestigingen, ... en ook veel verstevigingen in de latere modellen.

Het enige waar ik op kan komen dat op veel modellen hetzelfde gebleven is: lagers. De meeste wiellagers zijn nooit van maat veranderd denk ik?
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 21 mar, 2012 18:43

Ik ga met Gerard mee, ik probeer me altijd in te leven met die gast die die lipjes sinds 1958 erin lastte.
De meeste veranderingen qua plaatwerk zijn in de eerste jaren gebeurt.

Maar de zijruiten en de voorruit zijn van de eerste tot de laatste eend dezelfde maat gebleven.
tweeceevees zijn leuk!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 21 mar, 2012 20:24

Zijn de achterste zijruiten niet een andere maat geworden op het moment dat de metalen sierlijsten zijn vervangen door rubberen varianten? En de voorruit is uiteindelijk een gelaagd model geworden, toch?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 21 mar, 2012 21:21

De achterste ruiten zijn later bedacht, die horen er eigenlijk niet in. Die in achterportier is dacht ik gelijk gebleven.
Voorruit klopt, voorruitrubber is in de loop der tijd veranderd maar toch teruggekomen in zijn oorspronkelijke vorm.
tweeceevees zijn leuk!

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 21 mar, 2012 22:12

Ik heb zelf een eendje zonder 3e zijruit, ik bedoelde inderdaad die in de achterdeuren. Ik had zelfs metalen (verotte) raamlijsten maar ik weet niet meer of ik de originele ruit in de moderne rubbers heb kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 21 mar, 2012 22:23

Ik gok op de klapraampjes.
Ik denk dat die niet veel veranderd zijn, afgezien van de bevestiging bij het openzetten...........................

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 22 mar, 2012 00:25

en verchroomd in plaats van in kleur... maar het ruitje is inderdaad hetzelfde denk ik!

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » vr 23 mar, 2012 22:00

dat ene chroomlijstje onder de deurrand dan?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 23 mar, 2012 22:22

Dat is pas later gekomen Lars, is een luxe dingetje.
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie