Pagina 2 van 7

Geplaatst: zo 30 dec, 2012 21:44
door gelemotor
Hai Rossero,

Misschien moeten we even contacten....
Ik ben ook nu bezig met de koets,weinig laswerk en denk ook aan verzinken oid.
Gelukkig heb ik trouwens wel een ( vw lt)bus waar de koets of een kaal onderstel in past, en denk erover om het " net over de grens" te laten doen?

Woonplaats is Beverwijk...

Hoor het evt.per PB van je?

Gr, luc
Daily Duck
Dakar Duck under construction

Geplaatst: zo 30 dec, 2012 23:29
door Rossero
De PB'tjes zijn de deur uit ;)

Morgen de bodem er uit! Lekker zagen :D

Geplaatst: ma 31 dec, 2012 19:17
door Rossero
Dag 2!

Naar goed voorbeeld van een medeforummer de koets omgedraaid
Afbeelding

Om vervolgens de bodemplaten, dorpels en voetenbak er zo netjes mogelijk uit te halen. Ondanks dat ik er een dag voor had gerekend had ik verwacht dat het sneller zou gaan, dat viel dus tegen ;) Maar het vuile werk is gedaan, volgende dag kan ik dus gaan lassen!
Afbeelding

Let overigens op het houtblokje onder de bankverhoging. Ik kwam er pas bij het verwijderen van de dorpels achter dat dit gedeelte van de koets vrij kan bewegen, die had ik dus eigenlijk ook van tevoren vast moeten zetten ;)

Geplaatst: di 1 jan, 2013 11:23
door Flying Duckman
Voor het verzinken is het inderdaad zo dat plaatwerk wat gaat krom trekken. Zeker grote vlakke stukken plaatwerk zul je zien dat het krom trekt. Ook over het algemeen zal de koets iets krom gaan staan.

Dit is echter dusdanig weinig dat in gemonteerde toestand je het niet meer terug ziet in de auto. Reservewielbak zul je nog wel zien.

Het ontlakken moet je ook goed doen. Dit gaat gewoon in een chemisch bad waar al het lak er vanaf gaat. Daarna moet je nog op veel plekken plamuur en kit weg halen. Na het ontlakken kom je nog erg veel kleine gaten tegen, soms op hele rare plaatsen.

Ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad!

Geplaatst: di 1 jan, 2013 13:56
door gelemotor
Daarna moet je nog op veel plekken plamuur en kit weg halen. Na het ontlakken kom je nog erg veel kleine gaten tegen, soms op hele rare plaatsen.
[/quote]

En het is juist die kit die in de kleine vervelende hoekjes en naden zit weggepropt?

Zou dat er niet " uitsmelten " als de koets in het zink bad gaat???
Het is bijna onmogelijk om dat overal perfect weg te krijgen, tenzij de het plaatwerk niet laat overlappen maar alle naden recht op elkaar last??

Gr, Luc

Geplaatst: di 1 jan, 2013 16:14
door siemen
nee die verf en kit gaat er niet af in het zinkbad! Daarnaast moet je in alle kokers en holleruimten gaten boren voor de zinkuitloop!

Geplaatst: di 1 jan, 2013 18:05
door gelemotor
Hoe kan er 25 jaar garantie gegeven worden door de betreffende firma.
Zij moeten ook uitgaan van een gebruikte koets met dus onvermijdelijke kitrestanten?

Gr, luc

Geplaatst: wo 2 jan, 2013 09:58
door Flying Duckman
Het meerendeel van de kit kun je redelijk goed weg krijgen. De restanten branden weg als de koets in het zinkbad gaat.
25 jaar garantie lijkt mij niet overdreven. Zoveel ervaring is er ondertussen met verzinkte eenden. Ik ken verschillende mensen met verzinkte eenden, sommige rijden al 10 jaar met zo'n ding en dat gaat uitstekend. Zeker als je er uiteindelijk nog lak overheen doet ook.

Geplaatst: wo 2 jan, 2013 22:45
door Rossero
Voor een speciaal topic over het verzinken van een koets: http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=11244

Verder ben ik vandaag een paar kleine uurtjes bezig geweest, niet erg veel opgeschoten dus. Ik heb de koker onder de achterbank weer afgesloten en de c-stijl gerepareerd!

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding

Nu is alles klaar om de dorpels, voetenbak en bodemplaten te bevestigen! Tot morgen ;)

Geplaatst: do 3 jan, 2013 11:58
door Rossero
Ik had nog wel één vraag... Die kit, kan je die beter vóór of na het zuurbad verwijderen? Ik kan me voorstellen dat het zuurbad de kit wel wat 'losweekt', maar dat als je de kit eerst verwijderd de naden wel beter schoon worden...

Geplaatst: do 3 jan, 2013 14:32
door Flying Duckman
Na het zuurbad, meeste zal namelijk verdwijnen bij het ontlakken.

Geplaatst: do 3 jan, 2013 15:18
door Rossero
Top! Dan weet ik dat, dan hoef ik mij nu niet uit de kitnaad te schuren ;)

Wat betreft de progressie tot nu toe... zit na een uurtje duwen, trekken, buigen en slijpen eindelijk alles op zijn plaats! Nu alles even vastlassen en de koets kan weer omgedraaid worden voor de laatste lasklusjes:

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: do 3 jan, 2013 17:18
door Ramon
goed bezig,

Geplaatst: do 3 jan, 2013 17:53
door Rossero
De bodem zit vast! Morgen omdraaien en door ;)

Geplaatst: vr 4 jan, 2013 20:25
door Rossero
En hij staat weer met de juiste zijde omhoog!
Afbeelding

Afbeelding

Nog even alle plekjes die aan de onderkant zaten afgelast en vervolgens doorgegaan met het voorruitframe en het motorkapscharnier.

Tot mijn verbazing heb ik het oude scharnier er erg netjes af kunnen krijgen:
Afbeelding

Om vervolgens het nieuwe scharnier te proplassen. Ook heb ik al enkele gaatjes in het voorruitframe dichtgelast en vlakgeslepen:
Afbeelding

De grotere gaten, het 3e zijruitje en een staartstuk zijn van het weekend aan de beurt.