olievulpijp

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 23 apr, 2003 18:51

peter schreef:Ik denk dat de druk een beetje te laag is om te voelen. Volgens de vraagbaak hier op internet moet er een hoogteverschil van 20 cm ontstaan tussen de water kolommen.
ALs je onderdruk ziet dan is dat eigenlijk al heel wat.
Ik weet zo even niet wat de onderdruk moet zijn maar 20cm water lijkt me zelfs erg veel. Als ie een paar cm zuigt is dat meestal voldoende. Bleangrijker is dat de kapotte kleppen er meteen doorheen vallen omdat ze gaan blazen als een gek.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » ma 5 mei, 2003 10:11

Ik heb 't weekend even gemeten, en ik kom op 18 cm uit. Het helpt trouwens ook als je de carterventilatie net boven de carburateur aansluit.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 5 mei, 2003 12:16

Ik heb een week terug mijn carterdruk 'gemeten' door mijn duim op het buisje van de olievulpijp te houden. Dit werkt volgens mij wel. Vlak boven het buisje merk ik dat de lucht naar binnen wordt gezogen en naar buiten wordt geperst (dit komt doordat de weerstand die de lucht ondervindt dan nog niet hoog genoeg is om de rubber flap in de olievulpijp te bewegen) maar als ik met mijn duim dat buisje echt afsluit dan neem ik een continu variererende onderdruk waar. Ik heb het ook met een slangetje water gedaan, maar dat water verdween toen in het carter.
Afblijven.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » ma 5 mei, 2003 12:37

ik had wel door dat je de slang pas op je peilstok moet duwen als de motor loopt en er al afhalen voordat je hem uitzet

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Carterondedruk

Bericht door Gerard2cv » di 6 mei, 2003 07:58

catscit schreef:ALs je onderdruk ziet dan is dat eigenlijk al heel wat.
Ik weet zo even niet wat de onderdruk moet zijn maar 20cm water lijkt me zelfs erg veel. Als ie een paar cm zuigt is dat meestal voldoende. Bleangrijker is dat de kapotte kleppen er meteen doorheen vallen omdat ze gaan blazen als een gek.


Peter, hier weer een beetje natuurkunde,Het gaat hier om 20 cm waterkolom,dat is dus
13x minder aks in een termometer waar kwik in zit en dan ook nog in een U buis zodat
aan de ene kant gewoon de luchtdruk(10mtr.waterkolom)staat.En die 20cm betekend
aan elke kant van de U 10cm,dat betekend dan 20cm waterkolom vacuum tov.de buiten
lucht.Dit is dus echt niet veel,maar genoeg om de olie binnen te houden.Als je ermee
gaqat meten zet de meter dan op de grond en zorg dat de slang lang genoeg is om hem
op de pijlstokpijp te zetten,Anders zuigt hij het water naar binnen.Het meten telt je uiteraard de beide zijde in het U gedeelte bij elkaar op.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 6 mei, 2003 14:11

gerard,

bedankt voor je uitleg, maar volgens mij zeggen we allebei precies het zelfde. Echter de druk van de buitenlucht is geen 10 meter waterkolom, maar iets meer (afhankelijk van het weer). Als je met een barometer de buitenluchtdruk meet (ongeveer 1013 milibar). En daar de waterkolom van aftrekt, wat in mijn geval betekent 9 cm omhoog en 9 naar beneden. Kom je op de absolute druk in de motor.
Het relatieve drukverschil is bij mij 18 kPa.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 6 mei, 2003 14:12

oh, ja hoe meet je met een kwikthermometer de druk? :D

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Onderdruk in het carter

Bericht door Gerard2cv » di 6 mei, 2003 17:09

Natuurlijk heb je gelijk wat betreft de buitendruk.maar diezelfde druk werkt
ook op de carburator waar de uitgedrukte lucht naar toe geblazen wordt.Dus het saldo
blijft herzelfde.Je meet nl.aleen het verschil en het hoeft ook niet zo precies te zijn als
je maar een hoeveelheid vacuum meet.Een paar centimeter verschil maakt niets uit.Het
gaat er tenslotte om dat we geen olielekkage hebben.Bij een kapotte vulpijp meet je echt
niets of soms zelfs overdruk.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » do 8 mei, 2003 11:37

dan is ie van mij in ieder geval goed.

Gerard, heb je nog een idee voor de carterventilatie? Deze heb ik namelijk van de vulpijp direct boven de carburateur aangesloten (sportluchtfilter).
Nu is het probleem dat de carburateur erg vies wordt.
Zelfs zo erg dat als ik alleen op de eerste sproeier rij, dat de motor af wil slaan. (ik denk dus dat deze vervuilt). Trap ik het gaspedaal helemaal in (dus met tweede trap) dan loopt ie nog wel, maar met een veel te arm mengsel (komt ie niet boven de 80 / 90. Met choke open gaat het iets beter, dit is alleen niet goed voor het verbruik en de motor.

Hoe kan ik mijn carterventilatie anders aansluiten (olieafscheider er tussen)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Olievulpijp

Bericht door Gerard2cv » do 8 mei, 2003 13:00

Hallo Peter.
allereerst de vraag,waarom dat sportluchtfilter,heb je hier voordeel van?
Een olieafschijder kan,maar waar moet die olie dan weer terug de motor in.IK ben het zo
met je eens dat deze situatie niet kan blijven.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » do 8 mei, 2003 14:56

nou, ik heb een visa motor, en het eend luchtfilter geeft niet genoeg lucht.
Tja zoveel olie komt er nou ook weer niet uit, maar toch genoeg om mijn carburateur vet te maken.
Hoe kan ik nu het beste een alieafscheider maken? Ik hoef de olie niet terug te voeren, ik gooi het of weg, of weer terug in de motor.
Zelf dacht ik aan een glazen potje met deksel, waarbij ik de slangen via het dekseltje aansluit. In het potje gaat de snelheid van de ventilatiegassen omlaag, waardoor de olie neerslaat in het potje..

zijn er misschien ook handigere methoden?
Hoe zit het trouwens met de remkoeling. Ik heb nu geen koelers er op zitten, zijn deze echt noodzakelijk als ik in de bergen ga rijden?
Hoe krijg ik deze er op, ik heb alleen geen aansluitingen in de koeltunnel achter de ventilator
[/list]

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Olievulpijp

Bericht door Gerard2cv » do 8 mei, 2003 16:00

Hallo Peter.
Nu snap ik je probleem,maar er zijn ook olieafschijders te koop.waar de lucht dus schoon
doorgaat en de olie via een apart pijpje wordt afgevoerd.Nu wil alleen dat slechte geheugen van mij meniet meer vertellen hoe dit bij een visa motor zat.Zit er aan je pijlstok-
pijp een klein dwarspijpje waar je dan die olieafvoer op kan aansluiten.
Over het rijden zonder koelling op de remmen zou ik me niet te druk maken.Als je een
berg afdaalt doet je dat toch niet met je remmen,maar met een lagere versnelling.
Ik heb het wel meegemaakt tussen Villach en Slovenie op de Jaufenpas in noordelijke
richting.Daar stond een bord met doodskop en stoppen verplicht en in 1 schakelen.
Zelfs toen ging hij over zijn toeren,dus kort maar stevig remmen tot hij weer stil stond
en weer verder laten zakken in z'n 1.Ik mag gerust vertellen dat dit een van de stijlste
afdalingen was die er bestaan.Dus maak je daar niet te veel zorgen over,maar laat de
motor meer remmend werk doen dan de remmen en let er op dat als je in de bergen
rijdt en op de motor remt.de kracht van de zuigers in de cilinders ineens andersom
gaan werken als ze hier in Holland gewent zijn en dus meer olie zal verbruiken.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » do 8 mei, 2003 16:57

heel erg bedankt gerard. Hoe je moet rijden in de bergen wist ik al, maar je verhaal bevestigd mijn vermoeden.

En je geheugen is wel degelijk goed, er zit inderdaad een dwarspijpje aan de peilstok. Ik denk dat ik toch nog maar eens ga zoeken voor een olieafscheider, ik vertel het wel als ik er een heb gevonden..

Gesloten