olievulpijp
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
olievulpijp
Ik twijfel over de werking van mijn klep in de olievulpijp.
Er ligt een beetje olie bij de luchtfilter, maar de bougies en de rook die uit de uitlaat komen zijn OK.
Nu vroeg ik me af of er een manier is om na te gaan of deze klep verstopt is. Zoja is er ook een manier om deze dan schoon te maken.
Veel boeken praten meteen over vervangen van het geheel (ook de vraagbaak op deze site). Maar kun je met wat wasbenzine of iets dergelijks niet de pijp + klep schoonspoelen???
Wie o wie kan mij helpen
Er ligt een beetje olie bij de luchtfilter, maar de bougies en de rook die uit de uitlaat komen zijn OK.
Nu vroeg ik me af of er een manier is om na te gaan of deze klep verstopt is. Zoja is er ook een manier om deze dan schoon te maken.
Veel boeken praten meteen over vervangen van het geheel (ook de vraagbaak op deze site). Maar kun je met wat wasbenzine of iets dergelijks niet de pijp + klep schoonspoelen???
Wie o wie kan mij helpen
olievulpijp
Beste punky
Dit probleem heb ik in het oude forum ook al een keer aangekaart,maar nooit een reaktie gekregen die mij aannemelijk leek
Na lang rond vragen gaf uiteindelijk Sander Aalderink ( mijn a-type goeroe),een voor mij bevredigend antwoord: Er zit niet echt een klep of membraan in die pijp maar een dubbele wand met een roostertje die er voor zorgt dat er niet direkt (na bijvoorbeeld ,bijvullen)olie door het carterontluchtingspijpje in het luchtfilter kan komen.
Als er een klein plasje olie in het lucht filter ligt , komt dat door de olie die in nevelvorm met de ontluchting meekomt en neerslaat onder in het luchtfilter.
Als de auto niet noemenswaardig veel olie gebruikt is er dus niets aan de hand.
Groeten Pieter
Dit probleem heb ik in het oude forum ook al een keer aangekaart,maar nooit een reaktie gekregen die mij aannemelijk leek
Na lang rond vragen gaf uiteindelijk Sander Aalderink ( mijn a-type goeroe),een voor mij bevredigend antwoord: Er zit niet echt een klep of membraan in die pijp maar een dubbele wand met een roostertje die er voor zorgt dat er niet direkt (na bijvoorbeeld ,bijvullen)olie door het carterontluchtingspijpje in het luchtfilter kan komen.
Als er een klein plasje olie in het lucht filter ligt , komt dat door de olie die in nevelvorm met de ontluchting meekomt en neerslaat onder in het luchtfilter.
Als de auto niet noemenswaardig veel olie gebruikt is er dus niets aan de hand.
Groeten Pieter
olievulpijp
welke klep?
olievulpijp
Als in de pijp kijkt (van onder uit ) zul je zien dat dat "filter"heel grof is en dat het geen kwaad kan om de pijp schoon te maken (ik heb dat met diesel gedaan +borsteltje), maar dat het niet zal helpen om geen olie meer in je luchtfilter te krijgen.
doe je best ! pieter
ps. met(was) benzine , of iets anders ontvettend zal het ook best gaan hoor.
doe je best ! pieter
ps. met(was) benzine , of iets anders ontvettend zal het ook best gaan hoor.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
klep
Er zit wel degelijk een klep in.
Van buiten zie je een dikke felsrand zitten.
Hier zit een rubber ring in geklemd. Die ring ligt zo dat als je van onderen op dat tuutje blaast de ring omhoog klapt, als je aan het tuutje zuigt dicht de ring af tegen de wand.
Zo zorgt deze klep ervoor dat er gemiddeld gezien altijd onderdruk heerst in het carter. Zou dit niet zo zijn dan krijg je op den duur lekkages.
Je kunt de klep meten dmv de in de vraagbraak beschreven procedure:
Start de motor, sluit een slang aan op de pijp van de peilstok, leg de slang eerst omhoog, dan weer naar beneden en weer omhoog zodat je een u hebt.
Met wat water of olie in de slang (doorzichtige slang) zul je zien dat de motor bij een beetje gas de vloeistof aanzuigt.
Blaast ie em weg is de klep kapot en moet je de HELE vulpijp vervangen.
Die kun je dus niet schoonmaken oid.
Als je lecwec gebruikt gaan er hele vreemde dingen gebeuren, lecwec is zoiezo een lapmiddel en veroorzaakt meestal meer ellende als wat anders. Het kan gemakkelijke de fijne olie kanalen naar de koppen verstoppen waardoor de kleppen niet meergesmeerd worden en blijven hangen. Dit gebeurd regelmatig.
Van buiten zie je een dikke felsrand zitten.
Hier zit een rubber ring in geklemd. Die ring ligt zo dat als je van onderen op dat tuutje blaast de ring omhoog klapt, als je aan het tuutje zuigt dicht de ring af tegen de wand.
Zo zorgt deze klep ervoor dat er gemiddeld gezien altijd onderdruk heerst in het carter. Zou dit niet zo zijn dan krijg je op den duur lekkages.
Je kunt de klep meten dmv de in de vraagbraak beschreven procedure:
Start de motor, sluit een slang aan op de pijp van de peilstok, leg de slang eerst omhoog, dan weer naar beneden en weer omhoog zodat je een u hebt.
Met wat water of olie in de slang (doorzichtige slang) zul je zien dat de motor bij een beetje gas de vloeistof aanzuigt.
Blaast ie em weg is de klep kapot en moet je de HELE vulpijp vervangen.
Die kun je dus niet schoonmaken oid.
Als je lecwec gebruikt gaan er hele vreemde dingen gebeuren, lecwec is zoiezo een lapmiddel en veroorzaakt meestal meer ellende als wat anders. Het kan gemakkelijke de fijne olie kanalen naar de koppen verstoppen waardoor de kleppen niet meergesmeerd worden en blijven hangen. Dit gebeurd regelmatig.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Re: klep
....hmm, snap ik niet er zit toch geen dichtmiddel in alleen weekmakers.catscit schreef: Als je lecwec gebruikt gaan er hele vreemde dingen gebeuren, lecwec is zoiezo een lapmiddel en veroorzaakt meestal meer ellende als wat anders. Het kan gemakkelijke de fijne olie kanalen naar de koppen verstoppen waardoor de kleppen niet meergesmeerd worden en blijven hangen. Dit gebeurd regelmatig.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 160
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
- Locatie: Zwijndrecht
- Contacteer:
Hoi,
ik heb niks tegen dat soort middelen maar volgens mij is het heel simpel. In je blok zitten pakkingen en keerringen om af te dichten. Als ze dat niet meer doen is het tijd om ze te vervangen, alle andere opties zijn tijdelijke lapmiddelen, maar je ontkomt er niet aan een keer op vervanging over te gaan.
ik heb niks tegen dat soort middelen maar volgens mij is het heel simpel. In je blok zitten pakkingen en keerringen om af te dichten. Als ze dat niet meer doen is het tijd om ze te vervangen, alle andere opties zijn tijdelijke lapmiddelen, maar je ontkomt er niet aan een keer op vervanging over te gaan.
2cv az 1968
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Lees het werkplaats handboek es.peter schreef:door de slang aan het luchtfilter moet de motor blazen. Door deze slang worden namelijk de schadelijke carterventilatiedampen afgevoerd naar de carburateur om nog een keer verbrand te worden. Als er aan deze slang gezogen wordt is er iets heel erg mis.
Maar je meet niet aan de slang naar het luchtfilter maar aan de peilstok die in directe verbinding staat met het carter.
Er moet carter onderdruk zijn.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Ik denk dat de druk een beetje te laag is om te voelen. Volgens de vraagbaak hier op internet moet er een hoogteverschil van 20 cm ontstaan tussen de water kolommen.
Dit komt ongeveer overeen met 2 kPa. 10 meter waterkolom is een bar, dus 100.000 Pa. Dus 0,02 bar onderdruk.
Dat is ongeveer een licht zuchtje
Dit komt ongeveer overeen met 2 kPa. 10 meter waterkolom is een bar, dus 100.000 Pa. Dus 0,02 bar onderdruk.
Dat is ongeveer een licht zuchtje