Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 7 mei, 2003 16:21
door Pieter
Een beetje goede motor moet toch wel 1 op 16 a 1 op 17 halen (gemeten over vele duizenden kilometers) ? Ik heb zelfs een keer ruim 1 op 20 gehaald tijdens een rit langs de noorse fjorden, en dat was echt rondscheuren, bergjes op, terugschakelen naar de twee soms, en dan weer hard naar beneden (moest namelijk een transit-busje bij houden, want zolang ik daar niet te ver achter zat hoefde ik niet om de rotsen heen te kijken, en was dat een deel van mijn ogen).
Ik heb echter ook een eend gehad die met moeite 1 op 13 a 1 op 14 haalde, ook op lange rechte stukken. Aangezien ik overal zelf aan kom, behalve aan de carburateur, zal het daar wel aan gelegen hebben.
Momenteel heb ik trouwens nog een motor in de schuur staan die ook zonder problemen 1 op 17 reed op de snelweg (met vaart!), en een blokje in een van mijn eenden liggen die denk ik niet meer dan 1 op 14 haalt, maar wel met 130 per uur over de snelweg kan!
Wie weet waar het allemaal aan kan liggen??
Geplaatst: wo 7 mei, 2003 16:47
door Bjorn
je weet het niet joh.. Het ene motortje loopt harder dan het andere, de ene is ook meer versleten dan de andere.. Gewoon netjes alles afstellen en onderhouden. Mijn dagelijkse eend haalt de 130 ook wel. (op de teller dan)
Geplaatst: wo 7 mei, 2003 17:10
door Bullit
Bij mij staat er geen 130 op de teller!
B.
Geplaatst: wo 7 mei, 2003 19:19
door TheSeend
Lelijke Eend schreef:Enerzijds ben ik er wel blij mee dat mijn verbruik 'klopt'. Anderzijds vindt ik het wel jammer, ik had n.l. op een verbruik van ± 1:16 gerekend...
Ach, dat lukt best. Ligt een beetje aan je rijstijl. In frankrijk op een rustige Peage eens een test gedaan. 1 zwaarbeladen eend met standaard blok en puntjes en 1 zwaarbeladen acadiane met visablok.
niet harder dan 80, in z'n vrij het bergje af en zodra je weer 80 reed een stukje gas bij. Dat op 1 tank en het resultaat was dat beide auto's zo'n 1 op 20 reden.
Maar die situatie is alleen van toepassing met warm weer, weinig wind, veel tijd, rustige weg en vooral leuke heuveltjes.
1 op 16 kan. Maar dan moet je het vooral rustig aan doen. Rustig aan doen met visablok resulteert in 1 op 18.
btw, nog even over die puntjes. Ik ben een enorme fan van de Facet-puntjes. Met deze puntjes heb ik gemerkt bij mij, en anderen waar ik die gemonteerd heb, dat opnieuw afstellen overbodig is. zelfs na 9.000 km zaten ze nog keurig op tijd. Waarschijnlijk is het nokje hiervan wat harder dan bij de 'witte' puntjes en bij de Valeo-puntjes. Als je lid bent van de CCNL kan je ze op vertoon van je pas met korting bij de Brezan kopen. Van te voren bestellen is vaak wel een vereiste. Maar dat duurt een dag en een telefoontje is snel gepleegd.
Daniel
Geplaatst: wo 7 mei, 2003 19:48
door Lelijke Eend
TheSeend schreef:(...)Ach, dat lukt best. Ligt een beetje aan je rijstijl. In frankrijk op een rustige Peage eens een test gedaan. 1 zwaarbeladen eend met standaard blok en puntjes en 1 zwaarbeladen acadiane met visablok.
niet harder dan 80, in z'n vrij het bergje af en zodra je weer 80 reed een stukje gas bij. Dat op 1 tank en het resultaat was dat beide auto's zo'n 1 op 20 reden.
Maar die situatie is alleen van toepassing met warm weer, weinig wind, veel tijd, rustige weg en vooral leuke heuveltjes.(...)
Ik heb geleerd dat als je een berg af gaat in z'n vrij en als je op de motor remt, je verbruik 0,0 is terwijl je verbruik meer dan 0,0 is als je motor stationair loopt (in z'n vrij de berg af dus). Daarbij raadt de ANWB het ten zeerste af om op een berg je auto in z'n vrij te zetten (als ik het me goed herinner).
Kan ik ook dingen doen/dingen veranderen aan m'n motor o.i.d. om mijn verbruik omlaag te krijgen ?
Geplaatst: do 8 mei, 2003 09:18
door Bjorn
Bullit schreef:Bij mij staat er geen 130 op de teller!
B.
Koop een teller van voor tussen 1975 en 1978 (ongeveer) Daar staat de verdeling 30-50-70-90-110-130 op!
Geplaatst: do 8 mei, 2003 11:47
door peter
bullit, nog even over de vlotterhoogte.\
Hou jij je deksel op zijn kop, dus de drijvertjes (vlotters) sluiten het ventiel af. Ik dacht dat er dan maar 6 mm tussen deksel en vlotters moest..
Vlotterhoogte.
Geplaatst: do 8 mei, 2003 12:21
door Gerard2cv
Sorry Peter maar Bulit schreef toch duidelijk Tot het
hart oftewel het midden van de vlotter.Waarbij ik nog wil opmerken dat je ook even kijk
of de 2 helften van deze gedeelde vlotter ook echt beide even hoog staan.Want zeker
met carburators kan je niet precies genoeg zijn.
Geplaatst: do 8 mei, 2003 12:25
door peter
oh, het verticale hart. Bedankt. Ik ga vanavond of morgenavond even meten. Misschien kan je meteen nog even een tip geven over het schoonhouden van de carburateur, zie olievulpijp