Verbruik verbeteren

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 7 mei, 2003 09:40

Hoi,
Ik gebruik bij warme motor nooit mijn choke, eigenlijk gebruik ik hem alleen als mijn eend een nacht heeft stil gestaan en het is een beetje koud geweest, als mijn eend een keer gelopen heeft gebruik ik de choke de rest van de dag niet meer, staat hij dan te rijk???
Te rijk valt toch niet af te stellen (behalve stationair dan)??? Behalve andere maat sproeiers?
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 09:43

Dat de vlotter niet op de juiste hoogte staat en / of dat het mengsel te rijk staat afgesteld zal dan vast samen hangen met mijn verbruik (nog onder de 1:14) ... Toch maar es naar kijken. Hoe stel ik het vlotterniveau + het mengsel in ?
Afblijven.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

startprobleem

Bericht door Gerard2cv » wo 7 mei, 2003 11:14

Eerst het antwoord voorCUBITUSHet stationaire mengsel
moet je eigenlijk met een toerenteller en een COmeter afstellen en dan ook bij welk type
en bouwjaar dan horen daar de gegevens bij.Je stationaire mengsel werkt een heel klein
beetje mee tot ca.70kmu.
En het antwoord voorLelijke eend vind ik 1 op 14 vrij normaal,we rijden niet meer
in een 9pk van 375cc want die reden nog 1 op 20.Tenzij je het gedult heb om lekker
achtr een hoge vrachtauto te gaan hangen,want laten we eerlijk zijn,Stroomlijn komt uit
een ander decenium en daar zijn we juist nietverliefd op

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » wo 7 mei, 2003 11:23

ik kan eigenlijk ook niet zeggen dat mijn eend zuiniger rijdt dan 1:14. Hooguit op vakantie met hele lange afstanden 1:18 ofzo.. ondanks dat ik een 123 ontsteking heb. (die bij mij overigens niet tot minder brandstofverbruik leidt)
Of je moet inderdaad niet harder dan 100 rijden en altijd achter een vrachtwagen....

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 11:37

Enerzijds ben ik er wel blij mee dat mijn verbruik 'klopt'. Anderzijds vindt ik het wel jammer, ik had n.l. op een verbruik van ± 1:16 gerekend...
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bullit » wo 7 mei, 2003 12:39

Je kunt toch even je vlotterhoogte controleren

(De vlotterhoogte bepaalt het benzine niveau in de voorraadkamers en deze staan direkt in verbinding met de lucht-voormeng-schuim-buisje-dingetjes-of hoe-ze-ook-mogen-heten en bepaalt zo mede het mengsel. Verder wordt het mengsel bepaalt door de grootte van de sproeiers (doorstroomopeningen), de lucht-voormeng-schuim-buisje-dingetjes-of hoe-ze-ook-mogen-heten (buisjes met gaatjes en een lucht-opening aan de bovenkant) en voor de lagere toerentallen door je stationair sproeier ( CO-schroef, kun je beter afblijven). Er zijn nog meer factoren maar die kun je niet aanpassen of instellen.)

Deksel van carburateur demonteren (schroefjes om de beurt een beetje - benzinetoevoer eraf) en op de kop houden. Met een schuifmeter meet je dan de vlotterhoogte, de afstand tussen deksel MET pakking en de puntjes op het midden van de vlotters:
afstand zou moeten zijn: bouwjaar tot'79: 18 mm., na '80: 21 mm.

Let op: een grotere vlotterhoogte geeft een armer mengsel--hetere verbranding-- mogelijke motorschade (als je overdrijft), kijk dus uit voor veel te arme mengsels.

succes ermee B.

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 7 mei, 2003 13:11

Bullit schreef:met de lucht-voormeng-schuim-buisje-dingetjes-of hoe-ze-ook-mogen-heten en bepaalt zo mede het mengsel. .
Keurig beschreven Bullit.maar die buisjes met die gaatjes werken als een soort acceleratiepomp Als de benzine uit die sproeiers wordt gezogen gaat er door die gaatjes
steeds meer lucht meestromen en om deze reden ben ik nu al een tijdje bezig om de eend
rijders te leren om het gaspedaal net zover terug te halen dat je snelheid gelijk blijft
Zelfs op topsnelheid,Want dan zorgen deze buisjes ervoor dat je zuinig rijdt want waar
lucht zit kan geen benzine zitten(knap vanSOLEX he)

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 13:36

Ik rij max. 100, dus daar verspil ik al geen benzine mee (ja, ik kan 70 of 80 rijden, maar op de snelweg lijkt me dat niet veilig ... )
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » wo 7 mei, 2003 13:45

je kunt natuurlijk ook gas in laten bouwen....

plop
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door plop » wo 7 mei, 2003 13:57

Mmm leuk idee, schijnt echter niet te kunnen in een eend om de 1 of andere reden. Vraag mij niet waarom want dat weet ik niet.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 14:03

Geen ruimte voor de gas tank + dan schuurt je chassis over de grond ;)
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » wo 7 mei, 2003 14:08

Bij "normale" auto's wordt de warmte voor de verdamper onttrokken aan het koelwater. Je voelt het probleem al aankomen bij een eend dus.
het systeem wat vroeger werd toegepast met pennen in de uitlaat is inderdaad niet meer toegestaan. Er zijn inmiddels andere systemen waarbij de verdamper z'n warmte onttrekt via een extra flens tussen je blok en het oliefilter.
zo'n systeem kost iets van 1100 Euro..

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » wo 7 mei, 2003 14:28

Vergeet als eendrijder nu maar gelijk om op LPG of Diesel (hoe is het mogelijk) te gaan rijden,want als je eerliijk gaat rekenen(onderhoud wordt ook meer)
Dan kom je er snel achter dat dit geen optie is.Als nu eindelijk dat kwartje van KOK eraf
zou gaan komen we als autorijdend Nederland misschien nog eens ergens.Want de auto
is een van de grootste inkomsten van de staat en schijnt daarom het hartst gepest te
moeten worden.want we kunnen toch niet meer zonder.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » wo 7 mei, 2003 14:46

Huh ? Eend Eend op diesel ? Kan dat dan (technisch gezien dan) ?
Afblijven.

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Bjorn » wo 7 mei, 2003 14:55

kdenk dat je gelijk hebt Gerard. Maar goed, ..het kan... Een helehoop van ons rijden belastingvrij en een liter gas kost nu eenmaal maar 30 ct.. ..
Ik ken zelf ook iemand die op gas rijdt, en de eendengarage hier in de buurt is er laaiend enthousiast over.
Hkeb het zelf ook niet, ondanks dat ik belastingvrij rijd. Maar da's meer omdat ik meerdere auto's rijd.. dus met de eend te weinig kilometers maak om zo'n inverstering te doen.

gr Bjorn

Gesloten