Pagina 2 van 3
Geplaatst: vr 28 jun, 2013 14:11
door Bull Frog Bleu
Is honen dan wel noodzakelijk.
Als cilinder wanden goed zijn kunnen zuigerveren volstaan lijkt me.
Vraag het tevens omdat mij ook zo'n klusje te wachten staat

Geplaatst: vr 28 jun, 2013 16:32
door Charleston 88
Honen is absoluut noodzakelijk. Het zijn niet de zuigerveren die moeten inlopen op de cylinderwand, nee het is de cylinderwand die moet inlopen op de zuigerveren. Als de wand glad is kan hij niet inlopen, een opgeruwde wand ten gevolge van het honen kan dat wel. Immers, het metaal van de zuigerveren is harder dan het metaal van de cylinders.
Geplaatst: wo 3 jul, 2013 15:46
door TimVS
rusty schreef:@ punky,
@ Azuiper: er is in Engeland iemand (op 2cvfriends forum) die heeft al een aantal vulpijpen 'opgefrist' op deze manier, en er al vele km's zonder problemen mee gereden. hij heeft gewoon een siliconen bakmatje voor gebruikt!
ik heb deze gehaald voor €2.50 ofzo bij de Actie (ff vertalen in t engels

) ze hebben ook roze en blauw

kun je 20 pijpen mee doen ofzo, is een behoorlijke lap
lastigste is de felsnaad weer netjes dichtkrijgen. ik hoopte dat t mogelijk was deze open te buigen en dan weer dicht, maar dit gaat niet, bij t dichtbuigen breekt deze op de naad. dit had de engelsman ook al ondervonden, hij brengt een dun laagje kit aan op t rubber en dan een paar laspitjes aan de buitenzijde om de delen bij elkaar te houden. dan t geheel afsmeren met siliconenkit.
greetzzzzzzzzzzzzz
Kan je hier meer info/stappenplan van geven?
of eventueel de link van het engelse forum?
Geplaatst: do 4 jul, 2013 13:38
door rusty
ik denk dat hier wel alles in staat:
http://www.international2cvfriends.com/ ... t=breather
ik geloof dat je wel lid moet zijn om dingen te kunnen bekijken.
ik wil binnenkort nog meer vulpijpen repareren, zal dan wat meer foto's maken.
tot nu toe loopt t blokkie goed, ook voel je een beetje vacuüm aan de pijlstok (eerder was dit echt overdruk!!)
greetzzzzzzzzzz
Geplaatst: do 4 jul, 2013 15:30
door TimVS
Bedankt, ik had al op het engelse forum gezocht maar vond het niet direct.
Dit ik ga zeker nog proberen te doen voor Spanje.
Geplaatst: di 13 aug, 2013 08:31
door rusty
afgelopen zaterdag terug gekomen uit Spanje/ Frankrijk, de rit is erg goed verlopen. blokje loopt erg goed (mede dankzij de 123 die erop zit)
alleen giga olielekkage (2 L op kleine 5000 km)! de hele bovenkant van t blok is nat! van voor tot achter, dat druipt natuurlijk lekker naar beneden....
echt alles nagekeken, vlak voor vertrek nog de oliekoeler vervangen omdat die werd verdacht, de vulpijp nog een keer gecontroleerd e.t.c.
op de WM nog een keer de pakking van de vulpijp vervangen en de slangetjes van/ naar de vulpijp nagekeken. brilrubbers zijn dicht, krukaskeerring is dicht (denk ik, die heb ik niet vervangen omdat die niet lekte)
binnenkort maar eens t blok schoonspuiten en proberen te ontdekken waar t nu vandaan komt... ik zou haast zeggen oliedruksensor (is zo ongeveer t enige wat nog over is) maar die zit veel verder naar onderen...
is best vervelend, veel tijd gestoken in t goed in elkaar zetten en een van de redenen van de 'revisie' was de lekkage!
ik laat t jullie weten!
o ja en als iemand nog een idee heeft....
greetzzzzzzzzzz
Geplaatst: di 13 aug, 2013 11:26
door gelemotor
idee ??
Ik ben tot twee keer aan toe vergeten mijn vulpijp te sluiten na het oliebijvullen, dan zit je blok ook net zo onder.
Sluit het bij jou wel goed af??
Echt openlaten staan merk je wel aan het einde van de straat, maar misschien ook zo last van een "valse" lucht??
GR, luc
en ik ga eerdaags maar eens de kitkar verise erop zetten, na eerst eens even navragen bij mijn Moto Guzzi winkel hoe het ook alweer zat met een apart kastje met veel tuutjes eraan als je K&N filters monteerde en de originele ontluchting verviel....alleen dan had je wel een flesje waar je ontluchtings slang in eindigde
Geplaatst: di 13 aug, 2013 13:37
door Oiseau blanc
Al eens naar de krukaskerring gekeken?
De eerste 2 maanden na aanschaf ook rondgereden met een lekkend blok. Ik vermoedde achtereenvolgens dat het de oliekoeler, peilstokaansluiting, krukaskeerring, oliefilter waren.
Uiteindelijk bleek het de olievulpijp te zijn. Wanneer oud en volgeslibt met zooi, kan het blok de overdruk niet goed kwijt met her en der lekkage's tot gevolg. Na montage van een nieuwe lekt het blok geen druppel meer!
Geplaatst: di 13 aug, 2013 18:50
door rusty
Vulpijp is 'gereviseerd' en geeft voldoende onderdruk, de vulpijp zelf is ook helemaal droog, alleen aan de onderkant van de vulpijp op t blok issie echt zeiknat...., van voor tot achter links en rechts. Waarschijnlijk door de ventilator is ook de carburateur, en alles daarachter (kachelslangen en reservewiel) ook nat
Ik zal in de loop van de week wel ff kijken, of anders volgende week ff.
Greetzzzzzz
Geplaatst: vr 22 mei, 2015 15:02
door rusty
rammel rammel, klop klop.
zo weer even leven in blazen!
inmiddels is alles vervangen wat de lekkage zou kunnen veroorzaken, oliekoeler, olieleiding, oliedruksensor, vulpijp (incl pakking)
olie lekkage lijkt minder te zijn, maar helemaal opgelost is het nog zeker niet, t ding blijft lekken... t rare is dat het blok overal nat is, boven, onder links rechts etc etc. ik ga toch maar eens echt de onderdruk meten en binnenkort t blok maar eens goed ontvetten zodat ik nu eens echt goed kan kijken waar de lekkage vandaan komt. ik heb echt geen ideeën meer.
vanavond weer een ritje van een uur, dan zal ik t nog maar eends in de gaten houden.
greetzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: vr 22 mei, 2015 16:05
door TB
Ben benieuwd of je het kunt ontdekken. Waarom zoveel tijd er tussen?
Geplaatst: za 23 mei, 2015 09:07
door verkuilm
Dat moet te vinden zijn!.
Inderdaad is die druk is even meten ivm de vulpijp.
Want weet je zeker dat het werkt??
Oliedruksensor gaan zeker wel eens kapot, meerdere keren gehad. Lekt giga!
En de olieleiding naar de cilderkoppen. Een van de drie aansluiting lek?
Dat kan behoorlijk lekken ook. En staat druk op, dus komt dan echt overal.
Geplaatst: za 23 mei, 2015 09:49
door DucKKnutsel
Gebruik je de goede olie? Als alles onder zit lijkt het mij de keerring achter meest voor de hand liggend lijkt mij. vlieg wiel ook nat. Als er een slecht vul pijp op zat en je je vervangt die wil niet zeggen dat het lekken dan stopt grote kans dat de keerring dan al overleden is. Ga je die nu vervangen gaat de volgende slechte pakking of keerring
Geplaatst: di 26 mei, 2015 08:16
door rusty
Hi, ff kijken,
waarom t zo lang geduurd heeft?! een vriend van mij heeft em lang gebruikt, en iedere keer braaf olie bijgevuld, wel iedere keer pogingen ondernomen het lek te dichten. daarna heeft ie bij mij een tijd gestaan heb em zeer weinig gebruikt.
het blok en bak waren echt van voor tot achter van boven tot onder drijfnat, echt niet normaal.
Ik gebruik al jaren voor al mijn auto's dezelfde kwaliteit minerale olie (action, lidl, etc goedkoopste wat je kan krijgen) en nooit problemen mee gehad. vliegwiel is wel nat maar niet in het midden. voorkant van het blok is ook drijfnat zelfs de carburateur zat dik onder t vet!
wat ik dus allemaal vervangen heb om de lekkage op te lossen:
-vulpijp
-olieleiding naar de koppen
-oliekoeler
-oliedruksensor
-vulpijppaking (3x)
-rubberslangen voor olieretour
-slang van vulpijp naar luchtfilter
afgelopen weekend het blok en de bak met 4 bussen remmenreiniger weer helemaal schoon gespoten, blinkt weer mooi! gisteravond was ik te laat thuis om nog met goed fatsoen wat te zien, dus in de loop van de week maar eens goed op onderzoek uitgaan. heb er weer een 50 binnendoor km's mee gereden en 100 snelweg km's dus er zou wat te zien moeten zijn.
maar eerst ook nog gevalletje vervuilde carb oplossen. hij loopt zeer onregelmatig stationair aan slaat vaak af na afremmen. best irritant (stationairschroef al flink in gedraaid en CO stuk uitgedraaid, werd iets beter maar niet opgelost) dit is overigens ontstaan na de schoonmaakactie met remmenreiniger.
ik houd jullie op de hoogte!
greetzzzzzzzz
Geplaatst: vr 29 mei, 2015 22:14
door rusty
Carb was snel weer schoon, was idd een vuiltje in de sproeier van de eerste trap.
Maar dan de olie lekkage, het blok is weer mooi nat boven, links en rechts, maar de koeler is helemaal droog. dus kan t volgens mij kan t alleen maar de pakking van de vulpijp zijn. Ik ga dit weekend zelf een nieuwe maken van dikker rubber of kurk pakking materiaal dan hoop ik dat hij eindelijk droog blijft!
Greetzzzzz