opfrisbeurt S6 blok

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

opfrisbeurt S6 blok

Bericht door rusty » di 25 jun, 2013 10:36

Ik ben de afgelopen 2 weken met het motorblok van de Diane van Visserkevis bezig geweest.

de originele motor is al eens vervangen voor een S6 blok, dus deze maar eens goed onder handen genomen.

ik heb het blok niet gesplitst, t liep eigenlijk altijd goed, maar lekte erg veel olie (brilrubbers) en slangetje voor de olieafvoer onderaan de vulpijp.
als je em zo ver uit elkaar hebt toch maar meteen de zuigerveren vervangen. ook de olievulpijp gereviseerd (kan ik meteen testen of dit werkt :)

t bleek dat de brilrubbers kei en keihard waren, t leek wel keramiek! ook in de vulpijp waren de rubbers keihard! ook de achterste krukaskeerring vervangen, die had ook gelekt.

inmiddels zit t blokje weer in elkaar met nieuwe rubbers, klepseals, en zuigerveren.

als t ff meezit gaat ie er eind deze week weer in!

foto's volgen in t volgende bericht!

greetzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 25 jun, 2013 11:01

en de foto's, de meeste spreken voor zich!

Afbeelding

uurtje later:

Afbeelding

o ja, hadden ook last van een lekkend uitlaatspruitstuk:

Afbeelding

Afbeelding

beetje blowby, zou over moeten zijn met nieuwe veren!
(links is schoongemaakt rechts nog niet ;) )
Afbeelding

tooltje gemaakt om de kleppen te kunnen verwijderen

Afbeelding

tooltje om de zuigerveren veilig aan te kunnen drukken
Afbeelding

en al weer bijna klaar, ook een ander spruitstuk geplaatst en alles eerst goed gevlakt!
Afbeelding

en als laatste een fris stukkie siliconen in de vulpijp, de oude was aan stukken gebroken, dus dat kon nooit meer goed werken!
Afbeelding

greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 25 jun, 2013 11:05

nog ff vraagje, ik heb dus inwendig alleen de klepseals vervangen en de zuigerveren.

mijn idee is nu met het oude oliefilter de motor warm te laten draaien.
dan oliefilter wisselen
dan klepspeling weer controleren
en controleren op olielekkage
dan verder afbouwen en proefrit maken
weer op lekkage controleren

hoeveel zou ik (of visserkevis) nu met de nieuwe zuigerveren moeten inrijden? en hoe inrijden dan? 500/ 1000 km met max 90km/h??

greetzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 25 jun, 2013 18:03

Ik vervang de olie na inrijden altijd na 1000km. Maar in jullie geval zou ik het voor de WM nog doen. Dan ook ff de koppen natrekken en kleppen opnieuw stellen.

Mijn bigbore heb ik de eerste 1000km met beleid ingereden. Mijn standaar ami-blok met nieuwe zuigerveren heb ik alleen de eerste 500km wat ontzien. ;-)
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » di 25 jun, 2013 18:12

misschien een idee om de kleppen nog even in te slijpen nu je alles toch nog los hebt ?

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » di 25 jun, 2013 18:17

oh ja, vraag :
* wat voor siliconenrubber hb je voor de revisie van de olievulpijp gebruikt ?
* hoe dik is dat rubber ?
* waar heb je dat gekocht ?

... ik moet namelijk ook nog hiermee aan de slag en alle info is welkom (en ik wil geen setje kopen bij b....ny) ....

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 26 jun, 2013 11:02

@ punky,

ik dacht t zelfde te doen, ff 500 wat rustig aan en idd voor de WM nog ff olie en filterwissel, ook kleppen stellen en koppen natrekken dan.

@ Azuiper: er is in Engeland iemand (op 2cvfriends forum) die heeft al een aantal vulpijpen 'opgefrist' op deze manier, en er al vele km's zonder problemen mee gereden. hij heeft gewoon een siliconen bakmatje voor gebruikt!

ik heb deze gehaald voor €2.50 ofzo bij de Actie (ff vertalen in t engels ;) ) ze hebben ook roze en blauw ;) kun je 20 pijpen mee doen ofzo, is een behoorlijke lap

lastigste is de felsnaad weer netjes dichtkrijgen. ik hoopte dat t mogelijk was deze open te buigen en dan weer dicht, maar dit gaat niet, bij t dichtbuigen breekt deze op de naad. dit had de engelsman ook al ondervonden, hij brengt een dun laagje kit aan op t rubber en dan een paar laspitjes aan de buitenzijde om de delen bij elkaar te houden. dan t geheel afsmeren met siliconenkit.

greetzzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door vanVeller » wo 26 jun, 2013 11:24

in de webshop van de 'dode eend kitauto' is ook een revisie set te koop met een draaiachtig koppelstuk

In mijn 650CC en 710CC blok van VGS uit België zit een ring om de flensrand met een slangenklem die hem weer perfect afsluit. Het rubber is vervangen door een siliconenring. Ik heb tijdens de TouaregTrail er geen enkel probleem mee gehad.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » wo 26 jun, 2013 11:57

ik ben bezig met het ontwerp van een (de)montabele klembeugel om de 2 helften aan elkaar te bevestigen m.b.v. enkele M4 boutjes. Als ik de siliconenrubber flappen op maat gesneden heb wil ik nog wat proeven uitvoeren met een rvs lasergesneden verenstalen lip die over het rubber gemonteerd wordt en hierop lichte druk uitoefend - op de lange termijn verwacht ik dat het rubber namelijk minder wordt en slechter af gaat dichten, mijn gedachte is dat de verenstalen "lip" het rubber op de afdichting drukt en zo voor een goede afsluiting zorgt (qua functioneren lijkt het op een inlaatmembraan / read-valve van een modernere 2-takt motor).

als ik wat zinvols heb zal ik wel wat foto's maken en plaatsen

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » wo 26 jun, 2013 14:04

Goed idee! kan ik zelf de vulpijp van de visa doen. Het kitcar setje vind ik nog redelijk prijzig.

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 26 jun, 2013 15:09

Ik ben ook eens bezig geweest met een siliconen matje, het project is klaar op het lassen na.
Ik vraag mij echter ook wel eens af of het niet mogelijk is om een " snuffelventiel" zoals gebruikt bij oude eenden in de vulpijp te monteren? Deze blijken voor een eend en een Daf hetzelfde te zijn, maar bij de Daf club goedkoper.
@ Rusty, mooie kleppentang heb je gemaakt.
Schultenbräu das ist mein Bier !

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » wo 26 jun, 2013 15:13

ik weet niet hoe het "snuffelklepje" bij oude dafjes en eenden er uit ziet - mogelijk is dit vergelijkbaar met de verenstalen klep die ik wil maken - heb je hier mogelijk afbeeldingen van ???

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 26 jun, 2013 16:23

Nee het is een rubber ventiel.
Scrol op onderstaande site naar beneden. Net voordat de blauwe tekst begint staat een foto van het ventiel.
http://www.armisoft.nl/autotechniek/cit ... motor.html
Schultenbräu das ist mein Bier !

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 26 jun, 2013 16:49

Die Zutphense sponsor die hier niet genoemd mag worden, heeft een setje met alle rubberen onderdelen die in de vulpijp horen. heb het al op 2 auto's gebruikt, werkt prima.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Charleston 88 » vr 28 jun, 2013 14:07

Alleen nieuwe zuigerveren zonder de cylinders te honen gaat niet werken. Zonder honen hoef je ook niet in te rijden.

Plaats reactie