voeteirs dyane 6 1972

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 10 sep, 2013 11:42

Nee is niet sterk genoeg! Je moet koker gebruiken , dit is veelste slap.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 10 sep, 2013 11:55

Dit was wat ik liggen had. Ik dacht als ik er genoeg kleine driehoekjes in maak is het al een stuk sterker.
Zou het nodig zijn om overal koker te gebruiken?
Of kan ik tussen de deuren de baren laten zitten en enkel voor de dwarse stukken, die veel langer zijn, koker gebruiken.
Wat voor koker raad je aan? Ik heb al heel wat van jou lasfoto's bekeken en ik stel jou advies zeer op prijs.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 10 sep, 2013 11:58

Ik gebruik 20x10x3 is licht en sterk..
Ik gebruik dat overal voor. Een dyane moet je namelijk wel goed schoren want die trek je zo niet meer bij als er wat mis is!
Dus ook tussen de deur stijlen.
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 10 sep, 2013 16:18

belangrijk is ook dat je niet alleen van rechts naar links een koker er in last maar ook diagonaal. dan kan de koets niet torderen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1516
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 10 sep, 2013 19:24

Je houdt van een uitdaging zo te zien, leuk :D

Let wel goed op met dat chassisnummer. De lokale Citroëndealer kan een nummer herinslaan maar dan moet je auto nog wel identificeerbaar zijn, dat wil zeggen dat je origineel chassisnummer nog aanwezig moet zijn! En als de auto nog niet geïmporteerd is, denk ik dat Citroën Belux geen attest kan leveren. Je kan best eens checken bij enkele instanties hoe dat gaat met een auto die nog geïmporteerd moet worden en leg goed uit wat je plannen zijn.
Laatst gewijzigd door Yannick op di 10 sep, 2013 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1660
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 10 sep, 2013 19:24

Ik heb het bij mijn AZU zo gedaan :


Afbeelding
Afbeelding

ik denk 20x20x3mm , maar zeker weet ik dat niet meer, zou ik moeten nameten

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » do 12 sep, 2013 11:14

Bedankt voor de foto's Geert.

Ik heb de aangebrachte verstevigingen verwijderd en heb profielen gekocht.

Er is ook meer nieuws over het chassisnummer. De lokale citroengarage verwees mij door naar de hoofdverdeler in Gent. Ik mocht de kas aanbieden en ze hebben een foto genomen van het chassisnummer en kenteken plaatje. Samen met een copy van de verkoopfactuur en carte grise gingen ze een aanvraag doen bij de importeur om het chassisnummer te herslaan. De vriendelijke mevrouw ging mij bellen van zodra er nieuws was. Dit kon wel eens 10 dagen of meer duren. Afwachten dus.

De vriendelijke mevrouw wist ook te vertellen dat ik een gelijkvormigheids attest moet aanvragen in het land waar de wagen eerst was ingeschreven. In mijn geval is dit dus Frankrijk. Ik zal mijn beste frans eens bovenhalen en een vriendelijke brief sturen.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 13 sep, 2013 21:26

vandaag had ik niet zoveel tijd om iets te doen.
Maar ik kon mij toch niet inhouden.
Ik heb de versnellingsbak ontvet.
En de kappen van de motor weggehaald.
(de blinkende versnellingsbak staat daar achteraan links op de foto)
De oliekoeler is wel heel erg vuil en ik moet nog eens een geschikte sleutel vinden om de pulley los te maken.

Afbeelding

Ik heb de indruk dat er wel wat olie gelekt heeft waar de klepgeleider aan de motor zit.
Afbeelding


Ik heb ook ontdekt dat de motor voorzien is van een centrifugaal koppeling. Is dit een vloek of een zegen?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 13 sep, 2013 22:35

Ik vind een Centifugaal koppeling wel makkelijk, vooral bij file rijden, anderen vinden er niks aan. Maar je linkervoet wordt er wel een beetje lui van. Ik zou het erin houden. Volgens mij is het best wel zeldzaam in een Dyane ....^

Trouwens alle oude motortjes zien er zo (besmeurd) uit. Niets om je zorgen over te maken. Flink kuisen, een nieuw setje pakkingen en hij is weer als nieuw. Nou ja ik zou hem helemaal uit elkaar halen en nakijken op slijtage...

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 14 sep, 2013 10:18

Ik zou inderdaad minstens alle rubbers en pakkingen vervangen! Krukaskeerring voor en achter, brilrubbers in/uitlaat pakking, pakking v/d olievulpijp, klepdekselpakking, eigenlijk alles wat je in zo'n pakkingset vind.

Mooier is nog het blok te splitsen. Maar aan de andere kant... If it ain't broken, don't fix it
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » za 14 sep, 2013 21:04

Ik ken de staat van de motor niet. Op de teller staan ongeveer 98000km.
Dus ik koos ervoor om de motor open te doen. Toen ik de koppen en cilinders erafhaald kon ik evengoed volledig de motor openen.

Afbeelding

Dit is de binnenkant van de cilinder. Er zijn in de lengte wel enkele krassen in. Ik heb ook de indruk dat er een heleboel kleine roestputjes in de cilinderwand zitten. Op de foto zien de krassen er veel erger uit dan ze werkelijk zijn. Maar je kunt ze wel voelen.

Afbeelding
Afbeelding

Zo zien de cilinders eruit.

Afbeelding

De opties zijn, gewoon terug monteren, nieuwe segmentringen. Cilinders en zuigers vervangen.
Wat kunnen jullie aanraden?
hier staan nog wat meer foto's: https://plus.google.com/u/0/photos/1101 ... 3193056353

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 15 sep, 2013 01:39

Cilinders en zuigers + veren zijn ca 150-180 euro. Ik zou ze bij twijfel vervangen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 15 sep, 2013 09:43

ik zou ze vervangen. Krassen en roest leiden onherroepelijk tot olieverbranding, olieverbruik en minder vermogen. Gezien het feit dat je het toch goed wilt doen zou ik het aanraden.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 15 sep, 2013 10:19

keuze zal mede bepaald worden door het budget wat je tot je beschikking hebt ;
* nieuwe zuigers / cilinders / zuigerveren zijn zeer betaalbaar en dan ben je de komende 100.000 km weer klaar
* zo op de foto te zien zijn de cilinders ook weer niet dramatisch slecht, je zou de cilinders kunnen laten honen bij een revisiebedrijf (heb ik onlangs laten doen voor € 30.00 voor 2 cilinders) en nieuwe zuigerveren monteren, is goedkoper dan nieuw

nu je toch het blok uit elkaar hebt, controleer alle onderdelen goed op slijtage, meet de lifthoogte van de nokkenas na en slijp de kleppen opnieuw in voor een goede afdichting.
- succes en hou ons op de hoogte met teveel foto's ! -
BARE METAL CAR

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 15 sep, 2013 10:20

keuze zal mede bepaald worden door het budget wat je tot je beschikking hebt ;
* nieuwe zuigers / cilinders / zuigerveren zijn zeer betaalbaar en dan ben je de komende 100.000 km weer klaar
* zo op de foto te zien zijn de cilinders ook weer niet dramatisch slecht, je zou de cilinders kunnen laten honen bij een revisiebedrijf (heb ik onlangs laten doen voor € 30.00 voor 2 cilinders) en nieuwe zuigerveren monteren, is goedkoper dan nieuw

nu je toch het blok uit elkaar hebt, controleer alle onderdelen goed op slijtage, meet de lifthoogte van de nokkenas na en slijp de kleppen opnieuw in voor een goede afdichting.
- succes en hou ons op de hoogte met teveel foto's ! -
BARE METAL CAR

Plaats reactie