Pagina 2 van 24
Geplaatst: di 10 sep, 2013 11:42
door siemen
Nee is niet sterk genoeg! Je moet koker gebruiken , dit is veelste slap.
Geplaatst: di 10 sep, 2013 11:55
door voeteir
Dit was wat ik liggen had. Ik dacht als ik er genoeg kleine driehoekjes in maak is het al een stuk sterker.
Zou het nodig zijn om overal koker te gebruiken?
Of kan ik tussen de deuren de baren laten zitten en enkel voor de dwarse stukken, die veel langer zijn, koker gebruiken.
Wat voor koker raad je aan? Ik heb al heel wat van jou lasfoto's bekeken en ik stel jou advies zeer op prijs.
Geplaatst: di 10 sep, 2013 11:58
door siemen
Ik gebruik 20x10x3 is licht en sterk..
Ik gebruik dat overal voor. Een dyane moet je namelijk wel goed schoren want die trek je zo niet meer bij als er wat mis is!
Dus ook tussen de deur stijlen.
Geplaatst: di 10 sep, 2013 16:18
door dyane_maniac
belangrijk is ook dat je niet alleen van rechts naar links een koker er in last maar ook diagonaal. dan kan de koets niet torderen.
Geplaatst: di 10 sep, 2013 19:24
door Yannick
Je houdt van een uitdaging zo te zien, leuk
Let wel goed op met dat chassisnummer. De lokale Citroëndealer kan een nummer herinslaan maar dan moet je auto nog wel identificeerbaar zijn, dat wil zeggen dat je origineel chassisnummer nog aanwezig moet zijn! En als de auto nog niet geïmporteerd is, denk ik dat Citroën Belux geen attest kan leveren. Je kan best eens checken bij enkele instanties hoe dat gaat met een auto die nog geïmporteerd moet worden en leg goed uit wat je plannen zijn.
Geplaatst: di 10 sep, 2013 19:24
door Geert
Ik heb het bij mijn AZU zo gedaan :
ik denk 20x20x3mm , maar zeker weet ik dat niet meer, zou ik moeten nameten
Geplaatst: do 12 sep, 2013 11:14
door voeteir
Bedankt voor de foto's Geert.
Ik heb de aangebrachte verstevigingen verwijderd en heb profielen gekocht.
Er is ook meer nieuws over het chassisnummer. De lokale citroengarage verwees mij door naar de hoofdverdeler in Gent. Ik mocht de kas aanbieden en ze hebben een foto genomen van het chassisnummer en kenteken plaatje. Samen met een copy van de verkoopfactuur en carte grise gingen ze een aanvraag doen bij de importeur om het chassisnummer te herslaan. De vriendelijke mevrouw ging mij bellen van zodra er nieuws was. Dit kon wel eens 10 dagen of meer duren. Afwachten dus.
De vriendelijke mevrouw wist ook te vertellen dat ik een gelijkvormigheids attest moet aanvragen in het land waar de wagen eerst was ingeschreven. In mijn geval is dit dus Frankrijk. Ik zal mijn beste frans eens bovenhalen en een vriendelijke brief sturen.
Geplaatst: vr 13 sep, 2013 21:26
door voeteir
vandaag had ik niet zoveel tijd om iets te doen.
Maar ik kon mij toch niet inhouden.
Ik heb de versnellingsbak ontvet.
En de kappen van de motor weggehaald.
(de blinkende versnellingsbak staat daar achteraan links op de foto)
De oliekoeler is wel heel erg vuil en ik moet nog eens een geschikte sleutel vinden om de pulley los te maken.
Ik heb de indruk dat er wel wat olie gelekt heeft waar de klepgeleider aan de motor zit.
Ik heb ook ontdekt dat de motor voorzien is van een centrifugaal koppeling. Is dit een vloek of een zegen?
Geplaatst: vr 13 sep, 2013 22:35
door LPGo
Ik vind een Centifugaal koppeling wel makkelijk, vooral bij file rijden, anderen vinden er niks aan. Maar je linkervoet wordt er wel een beetje lui van. Ik zou het erin houden. Volgens mij is het best wel zeldzaam in een Dyane ....^
Trouwens alle oude motortjes zien er zo (besmeurd) uit. Niets om je zorgen over te maken. Flink kuisen, een nieuw setje pakkingen en hij is weer als nieuw. Nou ja ik zou hem helemaal uit elkaar halen en nakijken op slijtage...
Geplaatst: za 14 sep, 2013 10:18
door dyane_maniac
Ik zou inderdaad minstens alle rubbers en pakkingen vervangen! Krukaskeerring voor en achter, brilrubbers in/uitlaat pakking, pakking v/d olievulpijp, klepdekselpakking, eigenlijk alles wat je in zo'n pakkingset vind.
Mooier is nog het blok te splitsen. Maar aan de andere kant... If it ain't broken, don't fix it
Geplaatst: za 14 sep, 2013 21:04
door voeteir
Ik ken de staat van de motor niet. Op de teller staan ongeveer 98000km.
Dus ik koos ervoor om de motor open te doen. Toen ik de koppen en cilinders erafhaald kon ik evengoed volledig de motor openen.
Dit is de binnenkant van de cilinder. Er zijn in de lengte wel enkele krassen in. Ik heb ook de indruk dat er een heleboel kleine roestputjes in de cilinderwand zitten. Op de foto zien de krassen er veel erger uit dan ze werkelijk zijn. Maar je kunt ze wel voelen.
Zo zien de cilinders eruit.
De opties zijn, gewoon terug monteren, nieuwe segmentringen. Cilinders en zuigers vervangen.
Wat kunnen jullie aanraden?
hier staan nog wat meer foto's:
https://plus.google.com/u/0/photos/1101 ... 3193056353
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 01:39
door dyane_maniac
Cilinders en zuigers + veren zijn ca 150-180 euro. Ik zou ze bij twijfel vervangen
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 09:43
door Michiel van G.
ik zou ze vervangen. Krassen en roest leiden onherroepelijk tot olieverbranding, olieverbruik en minder vermogen. Gezien het feit dat je het toch goed wilt doen zou ik het aanraden.
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 10:19
door azuiper
keuze zal mede bepaald worden door het budget wat je tot je beschikking hebt ;
* nieuwe zuigers / cilinders / zuigerveren zijn zeer betaalbaar en dan ben je de komende 100.000 km weer klaar
* zo op de foto te zien zijn de cilinders ook weer niet dramatisch slecht, je zou de cilinders kunnen laten honen bij een revisiebedrijf (heb ik onlangs laten doen voor € 30.00 voor 2 cilinders) en nieuwe zuigerveren monteren, is goedkoper dan nieuw
nu je toch het blok uit elkaar hebt, controleer alle onderdelen goed op slijtage, meet de lifthoogte van de nokkenas na en slijp de kleppen opnieuw in voor een goede afdichting.
- succes en hou ons op de hoogte met teveel foto's ! -
Geplaatst: zo 15 sep, 2013 10:20
door azuiper
keuze zal mede bepaald worden door het budget wat je tot je beschikking hebt ;
* nieuwe zuigers / cilinders / zuigerveren zijn zeer betaalbaar en dan ben je de komende 100.000 km weer klaar
* zo op de foto te zien zijn de cilinders ook weer niet dramatisch slecht, je zou de cilinders kunnen laten honen bij een revisiebedrijf (heb ik onlangs laten doen voor € 30.00 voor 2 cilinders) en nieuwe zuigerveren monteren, is goedkoper dan nieuw
nu je toch het blok uit elkaar hebt, controleer alle onderdelen goed op slijtage, meet de lifthoogte van de nokkenas na en slijp de kleppen opnieuw in voor een goede afdichting.
- succes en hou ons op de hoogte met teveel foto's ! -