Pagina 2 van 4

Geplaatst: do 2 jan, 2014 11:02
door vanVeller
Met en schuifmaat kom je er niet tussen, een voelermaatje heb je echt wel nodig. En het motortje moet je stellen met koude motor, alle kleppen 0,2 mm.

Geplaatst: do 2 jan, 2014 19:24
door TB
Een set voelermaatjes heb je voor een paar euro. En die kun je ook gelijk gebruiken voor contactpuntjes mits die er nog in zitten.

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 22:34
door maartenmaris12
Voelermaatje ga ik morgen even halen bij de bouwmarkt.

Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien heb ik het spruitstuk in de (normale) zilvergrijze hammerite gespoten. Na wat verder te hebben gespeurd op het internet en dit forum kwam ik erachter dat dat niet lang zal houden. Ik zal morgen direct ook even zilvergrijze en zwarte hittebestendige hammerite meenemen.

Hieronder een paar foto's van de kachelpotten. Zo op het oog lijken ze best in orde, maar de uitlaat(buis) zit los in de pot. Is het mogelijk dat nog een beetje te repareren? Nieuwe zijn zo duur namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: vr 3 jan, 2014 22:36
door Thijs
Dit is prima te repareren maar moet wel gelast worden.

Dat schoonmaken gaat het best met een roterende staalborstel op een haakse slijper (flex, slijptol).

Geplaatst: za 4 jan, 2014 22:33
door maartenmaris12
Schoonmaken van de kachelpotten gaat prima. Nog de laatste hoekjes en gaatje doen, daarna klein beetje lassen en in de hittebestendige lak zetten.

Ik kom nog even terug op het stellen van de kleppen. Zojuist even geprobeerd, maar ik heb nog twee vragen. Als je bijvoorbeeld de uitlaatklep wilt stellen, moet de tegenovergestelde uitlaatklep helemaal open staan. Hoe weet ik dit? Gewoon op het blote oog of is daar een handig trucje voor?
Wanneer ik aan het draadeind (met sleuf) heb gedraaid om de klep goed te stellen (0,15mm er goed tussendoor, 0,20mm met een beetje wrijving en 0,25mm niet), hoe vast moet ik het moertje dan draaien (maat 10)?

Geplaatst: za 4 jan, 2014 22:50
door TB
Als je de kleppendeksels eraf hebt kun je mooi zien wat er gebeurd met de tuimelaars wanneer je de de krukas ronddraaid.

Wanneer de tegenoverliggende klep ingedrukt wordt, gaat ie steeds verder open. Het is de bedoeling om juist het punt te vinden waarbij de tegenoverliggende klep helemaal open is. Mijn ervaring is dat het een kort moment is, maar wel goed te vinden, ga er maar eens aan draaien en dan zie je het wel.

Vastdraaien, niet te vast. Gewoon op gevoel doen. Vast is vast hoor. Probeer de schroevendraaier echt stil te houden als je het moertje vastdraait.

Geplaatst: za 4 jan, 2014 22:57
door maartenmaris12
Dat is precies hoe ik het zojuist heb gedaan, dus ik denk dat dat wel goed komt :D. Van de week dan maar de cilinderkoppen eraf halen en alles schoonmaken. Eind van de week nieuwe rubbertjes halen.

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 09:19
door AZL57
Dan had je niet hoeven stellen als je de koppen eraf gaat halen.. ;-)
Maar het is goed om te oefenen

Geplaatst: zo 5 jan, 2014 14:48
door TB
En oefening baart kunst toch?

Geplaatst: zo 19 jan, 2014 20:44
door maartenmaris12
Het heeft iets langer geduurd dan gedacht, maar inmiddels heb ik één cilinderkop met cilinder van het de motor afgehaald. De nieuwe brilrubbers zijn ook binnen.
Op de foto's is te zien dat de cilinder nog op drie plekken aan de cilinderkop vastzit, ik krijg met name die schroefjes met geen mogelijkheid los. Gewoon maar lekker laten zitten zo en de boel schoonmaken om het geheel vervolgens weer terug te plaatsen? Moet ik bij het terugplaatsen ook rekening houden met het moment waarop ik de bouten weer vast moet draaien? Ik kan me voorstellen dat dit geen natte vingerwerk is zoals het bij de cilinderdeksels wel is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: zo 19 jan, 2014 21:05
door AZL57
die schroejes zaten alleen op de laatste types kunnen zonder probleem los en behoeven geen speciale vastzetting. Misschien kunnen ze zelfs wel weg blijven.

Geplaatst: zo 19 jan, 2014 22:25
door engbokho
Die platen zitten er om de compressie te verlagen...

Geplaatst: zo 19 jan, 2014 23:08
door backfire
Welke platen? Mis ik iets in het topic?

Geplaatst: zo 19 jan, 2014 23:24
door TB
Zo te zien gaat het om een s6 blokje. Daar zitten die plaatjes op. Dan is de compressieverhouding 1:7,9 dacht ik ipv 1:8,5.

Maar daar hebben die plaatjes toch geen invloed op. Zijn die dingen niet voor extra koeling op een bepaalde plaats?

Geplaatst: ma 20 jan, 2014 06:10
door Willem2
Ik heb ook geen idee waarom die plaatjes er zitten. Ik heb de schroefjes doorgeslepen, dan kun je de kop van de cilinder afhalen.
Ik heb de plaatjes ook niet meer teruggzet.