Cilinder deksel verwijderen

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Cilinder deksel verwijderen

Bericht door maartenmaris12 » do 31 okt, 2013 22:01

Hallo, ik ben nieuw hier!

Ik ben begonnen (en bijna klaar) met het demonteren van het motorblokje. Ik wil het motorblokje weer in mooie staat krijgen, door verschillende onderdelen te voorzien van een nieuw laagje antiroest. Ik heb op verschillende websites gezien dat de cilinder deksels in bijvoorbeeld de Hammerite worden gezet, dit wil ik ook gaan doen. Alleen heb ik de vraag of er geen olie gaat lekken zodra ik de cilinder deksels verwijder? Zo ja, doe ik er dan verstandig aan om ook de olie te verversen na het verwijderen en weer aanbrengen van de cilinder deksels?

Alvast bedankt!
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Lurch
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Lurch » do 31 okt, 2013 22:11

Ja er komt een plonsje olie uit als je de deksel los draait. Als je een leeg kuipje boter op je chassis balk zet vang je het makkelijk op.

Als je niet weet hoe oud je olie is, dan kun je het beter vervangen. Denk ook aan je oliefilter en nieuwe klepdeksel pakkingen!

Succes en veel plezier

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 1 nov, 2013 12:25

En als je toch de kleppendeksels los hebt gelijk even de kleppen stellen. Dat moet ook met enige regelmaat gebeuren.

De deksels ook niet te vast aan draaien met terug zetten dan deuken ze in en komen de klepstoters tegen het deksel. Als je de moer eerst met de hand zo vast mogelijk draait en dan met een ringsleutel nog 1 hele slag aandraait zit hij vast genoeg. Als hij nog iets blijkt te lekken kan je hem nog een kwart slag extra vast zetten. Maar zeker niet vaster. De vraagbaak zegt 0,5 tot 0,7 Nm. Dat is echt bijna niets.

Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bertje Beige » vr 1 nov, 2013 16:52

Welkom hier :D , als je met de nagel in het kleppendekselpakking drukt, en het deukje verdwijnt niet, zet er dan ook even nieuwe kleppendekselpakkingen tussen, dan is de boel zeker lekvrij :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » vr 1 nov, 2013 20:05

Bedankt voor alle tips! Ik ga van het weekend zeker aan de gang :D

EDIT:

Dit is het resultaat van de eerste deksel!
Afbeelding

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 4 nov, 2013 13:50

Dat ziet er netjes uit!

Als je het helemaal mooi wil maken kun je het blokje schoonmaken met een paar busjes remmenreiniger en wat lappen. Als het op een dik stuk karton of oude deken doet heb je ook niet zo veel rommel. Die remmenreiniger verdampt snel. (goed ventileren dus) Let ook goed op de oliekoeler de kanalen moeten allemaal schoon en op en zijn. Meestal zit de koeler na 20+ jaar zonder schoonmaakbeurt helemaal dicht gekoekt. Even wat remmenreiniger en dan met perslucht schoonblazen. Je moet er schuin door heen kunnen kijken.

Als het niet nodig is vooral de olie koeler niet demonteren. De kans is namelijk heel groot dat je de dunne aluminium buisjes beschadigd. En dan ben je weer een paar tientjes verder.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » di 5 nov, 2013 17:07

Erikjan schreef:Dat ziet er netjes uit!

Als je het helemaal mooi wil maken kun je het blokje schoonmaken met een paar busjes remmenreiniger en wat lappen. Als het op een dik stuk karton of oude deken doet heb je ook niet zo veel rommel. Die remmenreiniger verdampt snel. (goed ventileren dus) Let ook goed op de oliekoeler de kanalen moeten allemaal schoon en op en zijn. Meestal zit de koeler na 20+ jaar zonder schoonmaakbeurt helemaal dicht gekoekt. Even wat remmenreiniger en dan met perslucht schoonblazen. Je moet er schuin door heen kunnen kijken.

Als het niet nodig is vooral de olie koeler niet demonteren. De kans is namelijk heel groot dat je de dunne aluminium buisjes beschadigd. En dan ben je weer een paar tientjes verder.
Bedankt voor de tips! Ik ga zeker wat aan de oliekoeler doen. Ik kan er nu wel doorheen kijken (net aan), maar hij is inderdaad zeer smerig. Even googlen waar ik remmenreiniger kan halen.

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » di 5 nov, 2013 18:05

remmen reiniger bij de action goed genoeg voor dit soort werk diesel olie en een kwastje werk ook prima.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » di 5 nov, 2013 18:12

of onze beroemde dasty werkt ook goed ;-)
en het is nog goedkoop ook.
diverse Citroens, wat anders.

gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door gelemotor » di 5 nov, 2013 21:19

En een Dasty look a like is ook verkrijgbaar bij de Action,
dan heet het quix en kost het nog minder !! :lol: :P :D

Resultaat is hetzelfde, fles bijna ook!!!!!!!!!!
Volgens mij kostte het 1,29 ??

Vergeet niet goed na te spoelen met water, maar het is super spul.

Maar ook de remmenreiniger van de action (op de "auto afdeling " ) werkt goed, die heb ik zelf toevallig gebruikt en ik kon ter plekke niet goed spoelen, vandaar...

Gr, Luc
Duck your life

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 5 nov, 2013 22:41

Dasty is ook erg goed om je handen schoon mee te krijgen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » wo 1 jan, 2014 19:18

Met het uiterlijk van de motor ben ik de laatste tijd niet heel erg veel bezig geweest, maar toch heb ik wel een beetje vooruitgang geboekt. De remmenreiniger van de action werkte overigens perfect.

Afbeelding

Ik kan nu nog makkelijk bij de cilinderkoppen, is het de moeite om deze eraf te halen zodat ik alles van de motor echt grondig schoon kan maken? Of kan ik hier als leek beter niet aankomen?

Afbeelding

Bij voorbaat dank!

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 1 jan, 2014 19:29

Je kunt de koppen er makkelijk afhalen. Misschien is dat juist wel verstandig want dan kun je de brilrubbers ook gelijk vervangen. Dat zijn die rubbers om de stoterstangbuisjes tegen het carter aan.

Kleppen stellen zou ik zoiezo doen, dus ik zou die cilinderkoppen er gewoon afhalen. Dan kun je gelijk checken hoe de kleppen eruitzien en dat er geen rommel in de verbrandingskamer zit. Met terugplaatsen wel oppassen dat je de buisjes iets ondersteund. Anders deuk je ze in op het carter.

Heb je ze eraf liggen dan kun je ze gelijk schoonmaken. Kan nu ook wel met remmenreiniger, een kwastje en wat perslucht. Maar los gaat het makkelijker.

En nog een tip. Ik zie dat je het spruitstuk al op het blokje hebt gelegd. Voordat je deze aandraait is het handig om de bovenste koelbeplating er alvast op te leggen. Anders moet je alles weer los halen.

Aan jou de keus hoever je wil gaan. Succes!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 1 jan, 2014 20:47

En voordat je het spruitstuk definitief gaat vastzetten eerst 1 cilinderkop losdraaien zodat de cilinderkop zich naar het spruitstuk kan zetten anders gaat de boel geheid lekken....

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » do 2 jan, 2014 09:45

TB schreef:Je kunt de koppen er makkelijk afhalen. Misschien is dat juist wel verstandig want dan kun je de brilrubbers ook gelijk vervangen. Dat zijn die rubbers om de stoterstangbuisjes tegen het carter aan.

Kleppen stellen zou ik zoiezo doen, dus ik zou die cilinderkoppen er gewoon afhalen. Dan kun je gelijk checken hoe de kleppen eruitzien en dat er geen rommel in de verbrandingskamer zit. Met terugplaatsen wel oppassen dat je de buisjes iets ondersteund. Anders deuk je ze in op het carter.

Heb je ze eraf liggen dan kun je ze gelijk schoonmaken. Kan nu ook wel met remmenreiniger, een kwastje en wat perslucht. Maar los gaat het makkelijker.

En nog een tip. Ik zie dat je het spruitstuk al op het blokje hebt gelegd. Voordat je deze aandraait is het handig om de bovenste koelbeplating er alvast op te leggen. Anders moet je alles weer los halen.

Aan jou de keus hoever je wil gaan. Succes!
Het spruitstuk lag er eigenlijk alleen op omdat het ergens anders in de weg lag :P. Ik lees op de website armisoft.nl dat het stellen van de kleppen moet gebeuren bij een warme motor, is dit echt van belang? Want dan zou ik dat nu niet uit kunnen voeren. Ook moet je een voelermaatje hebben van 0,20mm en 0,25mm, voldoet een schuifmaat ook?

Plaats reactie