Cilinder deksel verwijderen
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Cilinder deksel verwijderen
Hallo, ik ben nieuw hier!
Ik ben begonnen (en bijna klaar) met het demonteren van het motorblokje. Ik wil het motorblokje weer in mooie staat krijgen, door verschillende onderdelen te voorzien van een nieuw laagje antiroest. Ik heb op verschillende websites gezien dat de cilinder deksels in bijvoorbeeld de Hammerite worden gezet, dit wil ik ook gaan doen. Alleen heb ik de vraag of er geen olie gaat lekken zodra ik de cilinder deksels verwijder? Zo ja, doe ik er dan verstandig aan om ook de olie te verversen na het verwijderen en weer aanbrengen van de cilinder deksels?
Alvast bedankt!
Ik ben begonnen (en bijna klaar) met het demonteren van het motorblokje. Ik wil het motorblokje weer in mooie staat krijgen, door verschillende onderdelen te voorzien van een nieuw laagje antiroest. Ik heb op verschillende websites gezien dat de cilinder deksels in bijvoorbeeld de Hammerite worden gezet, dit wil ik ook gaan doen. Alleen heb ik de vraag of er geen olie gaat lekken zodra ik de cilinder deksels verwijder? Zo ja, doe ik er dan verstandig aan om ook de olie te verversen na het verwijderen en weer aanbrengen van de cilinder deksels?
Alvast bedankt!
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
En als je toch de kleppendeksels los hebt gelijk even de kleppen stellen. Dat moet ook met enige regelmaat gebeuren.
De deksels ook niet te vast aan draaien met terug zetten dan deuken ze in en komen de klepstoters tegen het deksel. Als je de moer eerst met de hand zo vast mogelijk draait en dan met een ringsleutel nog 1 hele slag aandraait zit hij vast genoeg. Als hij nog iets blijkt te lekken kan je hem nog een kwart slag extra vast zetten. Maar zeker niet vaster. De vraagbaak zegt 0,5 tot 0,7 Nm. Dat is echt bijna niets.
De deksels ook niet te vast aan draaien met terug zetten dan deuken ze in en komen de klepstoters tegen het deksel. Als je de moer eerst met de hand zo vast mogelijk draait en dan met een ringsleutel nog 1 hele slag aandraait zit hij vast genoeg. Als hij nog iets blijkt te lekken kan je hem nog een kwart slag extra vast zetten. Maar zeker niet vaster. De vraagbaak zegt 0,5 tot 0,7 Nm. Dat is echt bijna niets.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Dat ziet er netjes uit!
Als je het helemaal mooi wil maken kun je het blokje schoonmaken met een paar busjes remmenreiniger en wat lappen. Als het op een dik stuk karton of oude deken doet heb je ook niet zo veel rommel. Die remmenreiniger verdampt snel. (goed ventileren dus) Let ook goed op de oliekoeler de kanalen moeten allemaal schoon en op en zijn. Meestal zit de koeler na 20+ jaar zonder schoonmaakbeurt helemaal dicht gekoekt. Even wat remmenreiniger en dan met perslucht schoonblazen. Je moet er schuin door heen kunnen kijken.
Als het niet nodig is vooral de olie koeler niet demonteren. De kans is namelijk heel groot dat je de dunne aluminium buisjes beschadigd. En dan ben je weer een paar tientjes verder.
Als je het helemaal mooi wil maken kun je het blokje schoonmaken met een paar busjes remmenreiniger en wat lappen. Als het op een dik stuk karton of oude deken doet heb je ook niet zo veel rommel. Die remmenreiniger verdampt snel. (goed ventileren dus) Let ook goed op de oliekoeler de kanalen moeten allemaal schoon en op en zijn. Meestal zit de koeler na 20+ jaar zonder schoonmaakbeurt helemaal dicht gekoekt. Even wat remmenreiniger en dan met perslucht schoonblazen. Je moet er schuin door heen kunnen kijken.
Als het niet nodig is vooral de olie koeler niet demonteren. De kans is namelijk heel groot dat je de dunne aluminium buisjes beschadigd. En dan ben je weer een paar tientjes verder.
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Bedankt voor de tips! Ik ga zeker wat aan de oliekoeler doen. Ik kan er nu wel doorheen kijken (net aan), maar hij is inderdaad zeer smerig. Even googlen waar ik remmenreiniger kan halen.Erikjan schreef:Dat ziet er netjes uit!
Als je het helemaal mooi wil maken kun je het blokje schoonmaken met een paar busjes remmenreiniger en wat lappen. Als het op een dik stuk karton of oude deken doet heb je ook niet zo veel rommel. Die remmenreiniger verdampt snel. (goed ventileren dus) Let ook goed op de oliekoeler de kanalen moeten allemaal schoon en op en zijn. Meestal zit de koeler na 20+ jaar zonder schoonmaakbeurt helemaal dicht gekoekt. Even wat remmenreiniger en dan met perslucht schoonblazen. Je moet er schuin door heen kunnen kijken.
Als het niet nodig is vooral de olie koeler niet demonteren. De kans is namelijk heel groot dat je de dunne aluminium buisjes beschadigd. En dan ben je weer een paar tientjes verder.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
En een Dasty look a like is ook verkrijgbaar bij de Action,
dan heet het quix en kost het nog minder !!
Resultaat is hetzelfde, fles bijna ook!!!!!!!!!!
Volgens mij kostte het 1,29 ??
Vergeet niet goed na te spoelen met water, maar het is super spul.
Maar ook de remmenreiniger van de action (op de "auto afdeling " ) werkt goed, die heb ik zelf toevallig gebruikt en ik kon ter plekke niet goed spoelen, vandaar...
Gr, Luc
dan heet het quix en kost het nog minder !!



Resultaat is hetzelfde, fles bijna ook!!!!!!!!!!
Volgens mij kostte het 1,29 ??
Vergeet niet goed na te spoelen met water, maar het is super spul.
Maar ook de remmenreiniger van de action (op de "auto afdeling " ) werkt goed, die heb ik zelf toevallig gebruikt en ik kon ter plekke niet goed spoelen, vandaar...
Gr, Luc
Duck your life
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Met het uiterlijk van de motor ben ik de laatste tijd niet heel erg veel bezig geweest, maar toch heb ik wel een beetje vooruitgang geboekt. De remmenreiniger van de action werkte overigens perfect.

Ik kan nu nog makkelijk bij de cilinderkoppen, is het de moeite om deze eraf te halen zodat ik alles van de motor echt grondig schoon kan maken? Of kan ik hier als leek beter niet aankomen?

Bij voorbaat dank!

Ik kan nu nog makkelijk bij de cilinderkoppen, is het de moeite om deze eraf te halen zodat ik alles van de motor echt grondig schoon kan maken? Of kan ik hier als leek beter niet aankomen?

Bij voorbaat dank!
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.
Je kunt de koppen er makkelijk afhalen. Misschien is dat juist wel verstandig want dan kun je de brilrubbers ook gelijk vervangen. Dat zijn die rubbers om de stoterstangbuisjes tegen het carter aan.
Kleppen stellen zou ik zoiezo doen, dus ik zou die cilinderkoppen er gewoon afhalen. Dan kun je gelijk checken hoe de kleppen eruitzien en dat er geen rommel in de verbrandingskamer zit. Met terugplaatsen wel oppassen dat je de buisjes iets ondersteund. Anders deuk je ze in op het carter.
Heb je ze eraf liggen dan kun je ze gelijk schoonmaken. Kan nu ook wel met remmenreiniger, een kwastje en wat perslucht. Maar los gaat het makkelijker.
En nog een tip. Ik zie dat je het spruitstuk al op het blokje hebt gelegd. Voordat je deze aandraait is het handig om de bovenste koelbeplating er alvast op te leggen. Anders moet je alles weer los halen.
Aan jou de keus hoever je wil gaan. Succes!
Kleppen stellen zou ik zoiezo doen, dus ik zou die cilinderkoppen er gewoon afhalen. Dan kun je gelijk checken hoe de kleppen eruitzien en dat er geen rommel in de verbrandingskamer zit. Met terugplaatsen wel oppassen dat je de buisjes iets ondersteund. Anders deuk je ze in op het carter.
Heb je ze eraf liggen dan kun je ze gelijk schoonmaken. Kan nu ook wel met remmenreiniger, een kwastje en wat perslucht. Maar los gaat het makkelijker.
En nog een tip. Ik zie dat je het spruitstuk al op het blokje hebt gelegd. Voordat je deze aandraait is het handig om de bovenste koelbeplating er alvast op te leggen. Anders moet je alles weer los halen.
Aan jou de keus hoever je wil gaan. Succes!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Gebruiker
- Berichten: 66
- Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
- Locatie: Zeewolde
Het spruitstuk lag er eigenlijk alleen op omdat het ergens anders in de weg lagTB schreef:Je kunt de koppen er makkelijk afhalen. Misschien is dat juist wel verstandig want dan kun je de brilrubbers ook gelijk vervangen. Dat zijn die rubbers om de stoterstangbuisjes tegen het carter aan.
Kleppen stellen zou ik zoiezo doen, dus ik zou die cilinderkoppen er gewoon afhalen. Dan kun je gelijk checken hoe de kleppen eruitzien en dat er geen rommel in de verbrandingskamer zit. Met terugplaatsen wel oppassen dat je de buisjes iets ondersteund. Anders deuk je ze in op het carter.
Heb je ze eraf liggen dan kun je ze gelijk schoonmaken. Kan nu ook wel met remmenreiniger, een kwastje en wat perslucht. Maar los gaat het makkelijker.
En nog een tip. Ik zie dat je het spruitstuk al op het blokje hebt gelegd. Voordat je deze aandraait is het handig om de bovenste koelbeplating er alvast op te leggen. Anders moet je alles weer los halen.
Aan jou de keus hoever je wil gaan. Succes!

Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.