Eerste motorstart

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » do 14 aug, 2014 20:06

We hebben zowel de vonk als de benzinepomp gecontroleerd en ze functioneren allebei. Ook liep hij een paar seconden na een keer of twee drie starten, maar slaat daarna weer af. Enig idee waar het aan kan liggen?

Overigens lekt hij bij de brilrubbers, maar deze zijn nieuw. Dat wordt een nieuwe/gereviseerde olievulpijp neem ik aan?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1874
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 15 aug, 2014 11:47

je hebt toch 123 ontsteking?
Hang eens een voltmeter aan de rode draad van de ontsteking?
starten en dan kijken of de 12 V er op blijft staan.

Als dat zo is: de voltmeter over de twee draden die aan de bobine zitten, ik meen geel en zwart. Op 20 V gelijkspanningsbereik zetten.
Zo lang als je start moet daar zp'n 4 tot 7 Volt staan (er komen pulsen uit de 123, en met de voltmeter in deze stand middelt je dat uit)

Dan kan de bobine het na korte tijd voor gezien houden:
starten, hopelijk slaat hij kort even aan, dan gelijk de bougiedop van de bougie, losse bougie er in, tegen het blok aanhouden en even starten. Dan moet je een vonk zien.

timing nogmaals kontroleren: kontroleren of je timing-pennetje ook werkelijk op het bovenste dode punt van de zuigers staat. Als dat zo is: ik heb met typex één van de tandwielen van de starterkrans wit gemaakt en daar tegenover een witte streep op het blok gezet. Pennetje er uit en dan in de draairichting van het blok controleren of het lampje van de 123 aan gaat bij het witte streepje.

Dat is zo'n beetje wat je aan de 'vonk' kant kan doen. Van de 'benzine' kant heb ik minder kaas gegeten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » vr 15 aug, 2014 12:36

Hoi Rob

Ik heb de 123 ontsteking precies zo afgesteld zoals jij beschrijft, met een beetje typex op het tandwiel en op het blok. Het lampje ging precies branden op dat punt dat de twee markeringen gelijk stonden. Zoals gezegd vonken de bougies ook, dus daar moet ik denk ik niet het probleem zoeken.

Gister is het gelukt de motor te starten door het gaspedaal in te trappen, maar bij het terugnemen van gas plofte de motor en dan dreigt 'ie af te slaan. Toch de afstelling van de carburateur?

Hier een filmpje. http://vid1185.photobucket.com/albums/z ... d9ec19.mp4
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 15 aug, 2014 15:28

Die carburateur staat niet goed, of is vuil !
Kijk eerst even of alles schoon is en of de sproeiers open zijn.
En kijk verder even hier : http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=921 ... &start=270 m.n. het advies van LPGO
Mijn carburateur bleek uiteindelijk versleten,vervangen en toen was het opgelost, maar het gaat me om het advies dat LPGO me gaf, dat zou jou ook kunnen helpen denk ik.
Succes.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » vr 15 aug, 2014 16:05

Hoi Geert

bedankt voor het advies, er zit een revisie carburateur op, dus het zal puur gaan om de afstelling denk ik. Ik zal kijken naar het advies van LPGO.

Overigens lekt hij dus olie op de plekken waar nieuwe rubbers zitten, ik zal een nieuwe vulpijp kopen. Ook was op één punt de uitlaat niet goed dicht, ik had van die mooie klemmen, maar blijkbaar sluiten ze toch niet helemaal. Toch maar wat uitlaat montage pasta erop.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3031
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 15 aug, 2014 20:57

olie op de plekken waar nieuwe rubbers zitten, ik zal een nieuwe vulpijp kopen
Eerst even de test doen met de waterkolom of dit wel nodig is.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 15 aug, 2014 21:24

Die klemmen kun je gewoon wat meer aandraaien, ze sluiten echt eel. Maar ondanks dat zou de motor moeten lopen. Bij alle nieuwe keringen lekage? Dat is wel vreemd. Maar als de motor nog nietecht heeft gelopen kun je niet de vulpijp de schuld geven. En dan eerst idd de kolomtest. Is er niet iets vekeerd gegaan bij bet monteren van de keringen en rubbers?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 1 sep, 2014 20:09

maartenmaris12 schreef: Overigens lekt hij bij de brilrubbers, maar deze zijn nieuw. Dat wordt een nieuwe/gereviseerde olievulpijp neem ik aan?
Of de stoterstangbuisjes kapot geduwd tegen het carter bij monteren. Als je ze niet goed ondersteund bij monteren krijg je dat. Mij ook overkomen bij de eerste keer dat ik een cilinderkop monteerde.
Als je blok al lekt als ie amper heeft gedraaid is dit goed mogelijk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie