Eerste motorstart

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Eerste motorstart

Bericht door maartenmaris12 » do 12 jun, 2014 11:20

Mijn motor zit nu sinds een tijdje weer in elkaar en ligt weer in de auto en ik zou graag een keer een eerste motorstart maken. Nou ben ik wel een beetje een leek als het daarop aankomt, dus zou ik graag willen weten hoe zoiets in z'n werk gaat. Volgens mij heb ik in elk geval alles in huis (bedrading, accu, bobine, 1,2,3-ontsteking etc.) om te starten. Ik zal vandaag of morgen nog even de olie verversen, kleppen zijn al gesteld. Kan iemand mij op weg helpen :D?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schroef » do 12 jun, 2014 13:27

Wil je m zo starten zonder in te bouwen? Dan heb je een stukje versnellingsbak nodig om de startmotor op aan te brengen.

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Titatommeke » do 12 jun, 2014 14:09

Als je de kabelboom aansluit en zorgt dat de motor goed vast staat, zou je in plaats van de start motor de zwengel kunnen gebruiken om hem aan te zwengelen. Ik weet niet hoe dat bij een 123 werkt maar met contact punten gaat het vrij makkelijk

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » do 12 jun, 2014 15:39

Het blok ligt dus al met alles erop en eraan in de auto, dit is zeg maar de huidige situatie ;).

Afbeelding

Dus als ik het goed heb is het een kwestie van bedrading door het schutbord steken en de 1,2,3-ontsteking afstellen.

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maus0611 » wo 6 aug, 2014 12:38

Kleppen en ontsteking stellen, en even rond draaien zonder bougies erin. dan kan de olie even rondpompen zonder dat er veel kracht op de lagers komt.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » za 9 aug, 2014 21:23

Maus0611 schreef:Kleppen en ontsteking stellen, en even rond draaien zonder bougies erin. dan kan de olie even rondpompen zonder dat er veel kracht op de lagers komt.
Ik heb dit allemaal gedaan (de elektronische ontsteking stellen was een fluitje van een cent). Inmiddels heb ik een hele accu leeg gestart, één keer sloeg hij bijna aan maar toch net niet. Enig idee wat het probleem kan zijn? De bougies heb ik schoongemaakt en de afstand tussen de contactpuntjes gecontroleerd.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 10 aug, 2014 10:05

Alles nalopen. Lucht plus benzine plus vonk is broem. Dus een van de drie is niet goed. Als eerste, krijg je benzine? Benzinepomp werkt?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 10 aug, 2014 12:58

Niet per ongeluk kabelschoentjes verwisseld aan het contactslot? Dat kan bij een Burton

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 10 aug, 2014 13:02

blokje heeft lang stil gestaan?
misschien is het membraam van de benzinepomp uitgedroogd. Dan zuigt ie geen benzine aan.
controleren: even de benzineslang van de carburateur en dan 1 seconde starten. Als er benzine uit de slang komt is het goed. Zo niet: even met een spuitje benzine in de slang spuiten (richting benzinepomp) en een poosje wachten. Wordt het membraam weer soepel.

De benzine pomp van mijn eend staat op de 'to do' lijst van komende winter.

om te kijken of de vonk het doet even een losse bougie in de bougiekabel, bougie op het blok leggen en 1 seconde starten. Zie je vonken??
Beide tests niet in deze volgorde doen, anders spuit je eerst benzine over je blok en gaat er dan een vonk naast maken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » zo 10 aug, 2014 14:00

bij het testen van de benzine pomp de slang gewoon even in een leeg potje houden. dan stroomt ook niet alles over je blok en je kan beter zien of ie het doet. de benzine moet in redelijke gutsen uit de slang komen stromen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Maus0611 » zo 10 aug, 2014 21:30

Hoe is de carburateur eraan toe? Is daar iets aan versteld?

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » ma 11 aug, 2014 08:39

achtpeter schreef:Niet per ongeluk kabelschoentjes verwisseld aan het contactslot? Dat kan bij een Burton
Maar dan zou de startmotor het toch niet moeten doen? Die deed het namelijk gewoon.

Bedankt voor alle reacties, ik zal controleren of ik een vonk krijg en of de benzinetoevoer werkt met behulp van alle tips. Er zit overigens een revisie carburateur op, dus daar zal niet zoveel mis mee zijn. Ik weet alleen niet of ik deze nog af moet stellen.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » ma 11 aug, 2014 09:32

Inderdaad, benzine controleren.
Nee, als het contact slot/bedrading niet goed aansluit kan het gebeuren dat de startmotor wel draait. Maar niet aanslaat.
Maar aangezien je de 123 igintion wel hebt aangesloten lijkt me dat geen probleem.

Hij gaf geen enkel plofje?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door maartenmaris12 » ma 11 aug, 2014 10:05

verkuilm schreef:Inderdaad, benzine controleren.
Nee, als het contact slot/bedrading niet goed aansluit kan het gebeuren dat de startmotor wel draait. Maar niet aanslaat.
Maar aangezien je de 123 igintion wel hebt aangesloten lijkt me dat geen probleem.

Hij gaf geen enkel plofje?
Zo nu en dan gaf hij wel een plofje en hij heeft één keer een paar seconden gelopen, maar sloeg toen direct weer af. Dus ik verdenk de benzinetoevoer.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 11 aug, 2014 11:11

Eventueel tijdens het starten iemand een beetje remmenreiniger in de inlaat laten spuiten. Dan zou de motor moeten aanslaan en een paar seconden lopen

Plaats reactie