Restauratie 2CV4 1973

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Bartjes2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bartjes2cv » do 4 sep, 2014 22:05

mooi project !!
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 4 sep, 2014 22:55

Bartjes2cv schreef:mooi project !!
dank je wel.



Morgenavond (vrijdag) nog ff wa verder klungelen aan de 2CV4
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » za 13 sep, 2014 23:38

Vandaag was mijn zoontje met 1 van zijn peters mee naar een speeltuin, en Lauren en ik gingen nog even aan de 2CV werken.

Vandaag stond alleen het verwijderen van de koplampbeugel op het menu. Ik had al een vermoeden dat dat ging tegenvallen dus ik had er de nodige tijd voor uitgerokken.
Op 1 september hadden we de beugel al redelijk los gezet, maar 2 schroeven wilden helemaal niet meewerken en waren niet los te krijgen.
Vandaag die 2 schroeven even met een Dremel bewerkt en met een boormachiene uitgeboord en dan.... Ja hoor, dan komen ze wel los.

Daarna ging de koplampbeugel mee naar huis om deze een beetje schoon te maken. Het volgende dat gaat gebeuren aan de beugel is het stralen ervan. Dan kan de beugel daarna bij gewerkt worden en in grondlak gezet worden om daarna meteen in de juiste kleur gespoten te worden.

Volgende update ===> nog geen idee wanneer, Maar ik heb er wel weer zin in!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » zo 14 sep, 2014 21:34

mooi mooi broer

vandeweek die beugel eens stralen...

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 18 sep, 2014 01:14

zo, vandaag weer even een gaatje gevonden om nog eens iets met de 2CV te doen. Veel is er niet gebeurd, maar ik heb me eens bezig gehouden met de elektrische bedradingen te controleren. Dinsdag avond heb ik op internet zitten zoeken naar de elektrische schema's van de 2CV4. In totaal denk ik dat ik en stuk of 6 verschillende gevonden had.
Gelukkig zat de goeie er ook bij. Alhoewel, helemaal klopte die ook niet, maar van de 3 dingen die niet kloppen zijn nota's gemaakt, dus bij het terug monteren zijn die altijd terug te vinden.

Toen ik dinsdagavond het opeens in mijn kop kreeg om de bedradingen te controleren, had ik er niet zoveel hoop op dat ik het ooit terug gemonteerd ging krijgen, maar als ik het nu zo bekijk met het schema in de hand valt het allemaal nog wel mee.

Het volgende wat gaat gebeuren is de voorbumper van het chassis verwijderen en dan daarna de 2-cilinder boxer motor van het chassis demonteren zodat die onder handen genomen kan worden.

Het met groen aangeduide op het blad klopt, het rood/roze klopt niet en in de gele vakken is een opmerking toegevoegd
Afbeelding

ook nog een foto van de koplamp-loze koplampbeugel.
Afbeelding


groeten,
Tom
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 18 sep, 2014 09:42

Zeg tom is 14 niet de schakelaar in je remreservoir en nummer 16 of 18 niet de drukknop om het lampje te testen voor de vloeistof niveau indicator van het remreservoir? En is die andere niet de schakelaar voor de ruitenwisser?

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » ma 6 okt, 2014 21:23

backfire schreef:Zeg tom is 14 niet de schakelaar in je remreservoir en nummer 16 of 18 niet de drukknop om het lampje te testen voor de vloeistof niveau indicator van het remreservoir? En is die andere niet de schakelaar voor de ruitenwisser?
Volgens mij niet. K heb het "oude" dashbord erin, volgens mij heeft die geen knop om het remreservoir te testen. (maar daar ben ik ni zeker van, k heb het nooit werkend gezien. er staan een knop of 3-4 op het dashbord, en dat heb ik aangeduid wat, waar op zat, zoals op de onderste foto te zien is aan mn plakkertjes.)

Afbeelding

Afbeelding

Heeft iemand trouwens een idee welke knoppen er op het dashbord kunnen zitten? Zoals ik begrepen heb, een start knop en een knop voor de ruitenwissers.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » ma 6 okt, 2014 21:26

Inmiddels zijn we weer in een volgende maand, de zon is sinds vandaag gestopt met schijnen, en ik, .... ik ben begonnen met schuren. In eerste instantie is het gewoon de erge roest van alle deuren af schuren. Dus ik ben maar een keer met de ergste deur begonnen. De deur aan de passagierskant was er het ergste aan toe. Daar zat aan de onderkant een heel hoopje roest en ook op de vlakke stukken was er de (on)nodige roest aanwezig.
Het schuren deed ik met een stalen borstel op mijn boormachien. De reost verdween als sneeuw voor de zon.
Als al de roest verwijderd was, smeerde ik een klein laagje Tanik op de afgeschuurde plekken.
Tanik zou ervoor zorgen dat de laatste restjes roest verdwijnen. Ook zou het op die plaatsen het plaatwerk "beschermen". (Dank je wel Ben voor de Tanik).
De rechter voordeur is nu dus "klaar". Bij deze deur kunnen de kleine oneffenheden weggewerkt gaan worden.
De rest van de deuren komen deze week aan de beurt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

op www.tom-thijs.be staan nog enkele foto's.

groeten,

Tom[/code]
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1861
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 7 okt, 2014 07:02

Leuk!
Hoe is eigenlijk de staat van je chassis?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 7 okt, 2014 07:08

Op het eerste zicht is het chassis in heel goede staat. De koets is er erger aan toe. Als de deurtjes ontroest zijn gaan motor en bak van het chassis. Dan wordt het chassis grondig gecontroleerd.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 7 okt, 2014 10:07

Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » do 9 okt, 2014 23:51

schermer schreef:Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.
Dank je wel voor de tip. Hoe zou jij het doen? de deur compleet kaal schuren of enkel op de slechte plaatsen?
K ben nu aan een 2e deur bezig die iets slechter is, die ben ik iets meer aan het doen dan eigenlijk nodig is, maar k vraag me af of het wel zo goed is?
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 10 okt, 2014 14:44

SaXoKe schreef:
schermer schreef:Doe wel heel voorzichtig met je boormachine en staalborstel. Op de hoeken en randen valt het wel mee, maar midden in de deur heb je zo een deuk. Het metaal is flinterdun en alsnje iets te hard duwt heb je zo een deuk. Het metaal word al snel plaatselijk warm van je staalborstel. Ik gebruik zelf liever schuurpapier op een blokje, of de vlakschuurmachine op die plekken. Dan schuur je bijna de hele deur kaal, maar het word een stuk vlakker.
Dank je wel voor de tip. Hoe zou jij het doen? de deur compleet kaal schuren of enkel op de slechte plaatsen?
K ben nu aan een 2e deur bezig die iets slechter is, die ben ik iets meer aan het doen dan eigenlijk nodig is, maar k vraag me af of het wel zo goed is?
Ik heb de deuren van de dyane met een vlakschuurmachine geschuurd. Op de plaatsen waar roest was, hoe weinig ook, heb ik geschuurd tot op het bloot ijzer. Met een heel grove korrel, 100 geloof ik .
Op de plaatsen waar alles in orde was heb ik niet geschuurd tot op het ijzer en met een veel fijner schuurpapier.

Volgens mij kan je nooit teveel verf wegschuren.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » vr 10 okt, 2014 15:03

Met een vlakschuurmachine werkt.perfect op de vlakke delen van de deuren. Waar de verf er nog goed op zit hoeft niet tot op het metaal. Op de koets kun je wel met een boormachine wat doen, daar is het metaal wat steviger.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 10 okt, 2014 19:17

ik vind boormachine onhandig kost veel kracht die op zijn plaats te houden ik heb de staalborstel op de flex.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie