Groot onderhoud Acadiane
Ik heb zelf de liquui kantelbrug, geweldig ding.
Heb er mijn ds in gehangen en op deze manier de bodem plaat vervangen. Het is heerlijk om rechtopstaand te kunnnen lassen slijpen en roestbehandeling uit te kunnen voeren.
Mijn eenden heb ik er nog niet ingehad maar dat mag geen probleem zijn, weegt maar de helft.
Je kunt hem altijd lenen voor een kleinigheid
Heb er mijn ds in gehangen en op deze manier de bodem plaat vervangen. Het is heerlijk om rechtopstaand te kunnnen lassen slijpen en roestbehandeling uit te kunnen voeren.
Mijn eenden heb ik er nog niet ingehad maar dat mag geen probleem zijn, weegt maar de helft.
Je kunt hem altijd lenen voor een kleinigheid
-
- Gebruiker
-
- Gebruiker
Roest, wespen en een voorportier
Het werk aan 'Project Daisy' is nu echt begonnen. Tijd is wel schaars, dus opschieten is er nog niet bij. Ik moet het hebben van een half uurtje hier en een kwartiertje daar. Gelukkig kan ik de te bewerken onderdelen mee naar huis nemen, dat scheelt behoorlijk.
Ik heb inmiddels de rechterdeur gestript. De linker houd ik intact, dan heb ik tenminste een voorbeeld voor als ik straks niet meer weet hoe de boel in elkaar moet. Dat strippen was best nog een gepriegel...
Midden op de deurplaat aan de buitenkant zit een mooi rond gaatje. 'Ontluchtingsgaatje', aldus mijn moeder. Ze zag er ook wel een een wesp inkruipen. Ik snap nu waarom:
Dasiy_20141012_10 by kendipi, on Flickr[/img]
En zo kwam ik er meer tegen.
Naast insectenstillevens kwam ik, ondanks het droge klimaat, toch wat van dat nare bruine spul tegen.
Daisy_20141012_11 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_14 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_03 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_01 by kendipi, on Flickr[/img]
De bobbels op de laatste foto baren mij de meeste zorgen. Daar komt de roest duidelijk van binnenuit.
En dan de onvermijdelijke vraag: "hoe ga ik die corrosie te lijf?" Stralen lijkt mij niet zo'n goed idee, gelet op het flinterdunne plaatwerk. Dat lijkt mij een serieuze bedreiging voor de organieke vorm van diverse plaatwerkdelen. Ik lees hier op 't forum dat de haakse slijper met komborstel frequent wordt ingezet. Deze ligt inmiddels klaar voor de strijd, maar daarmee kom ik niet in alle hoeken en gaten. Roest laten zitten vind ik half werk, dus dat gaan we niet doen. Ik lees op internet goede berichten over elektrolytisch ontroesten en over chemisch ontroesten met bijvoorbeeld Rustyco. Ik overweeg om daarmee te experimenteren op plaatsen waar de komborstel geen soelaas biedt.
Mooie plannen dus, meer eerst meer tijd vrijmaken. M'n handen jeuken inmiddels behoorlijk!
Ik heb inmiddels de rechterdeur gestript. De linker houd ik intact, dan heb ik tenminste een voorbeeld voor als ik straks niet meer weet hoe de boel in elkaar moet. Dat strippen was best nog een gepriegel...
Midden op de deurplaat aan de buitenkant zit een mooi rond gaatje. 'Ontluchtingsgaatje', aldus mijn moeder. Ze zag er ook wel een een wesp inkruipen. Ik snap nu waarom:
Dasiy_20141012_10 by kendipi, on Flickr[/img]
En zo kwam ik er meer tegen.
Naast insectenstillevens kwam ik, ondanks het droge klimaat, toch wat van dat nare bruine spul tegen.
Daisy_20141012_11 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_14 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_03 by kendipi, on Flickr[/img]
Daisy_20141012_01 by kendipi, on Flickr[/img]
De bobbels op de laatste foto baren mij de meeste zorgen. Daar komt de roest duidelijk van binnenuit.
En dan de onvermijdelijke vraag: "hoe ga ik die corrosie te lijf?" Stralen lijkt mij niet zo'n goed idee, gelet op het flinterdunne plaatwerk. Dat lijkt mij een serieuze bedreiging voor de organieke vorm van diverse plaatwerkdelen. Ik lees hier op 't forum dat de haakse slijper met komborstel frequent wordt ingezet. Deze ligt inmiddels klaar voor de strijd, maar daarmee kom ik niet in alle hoeken en gaten. Roest laten zitten vind ik half werk, dus dat gaan we niet doen. Ik lees op internet goede berichten over elektrolytisch ontroesten en over chemisch ontroesten met bijvoorbeeld Rustyco. Ik overweeg om daarmee te experimenteren op plaatsen waar de komborstel geen soelaas biedt.
Mooie plannen dus, meer eerst meer tijd vrijmaken. M'n handen jeuken inmiddels behoorlijk!
-
- Veelvuldig poster
Wat dacht je van soda blasting
http://www.youtube.com/watch?v=Rld36m4azk4
http://www.youtube.com/watch?v=Rld36m4azk4
-
- Gebruiker
@blanc/rouge2cv: sodablasting heeft zeker mijn belangstelling. Heb heel wat filmpjes bekeken op youtube. Ik had echter begrepen dat je hiermee wel verf en zware aanslag kunt verwijderen, maar geen (diep zittende) roest. In het filmpje waarnaar jij verwijst, verwijderen ze echter ook roest. Dat heb ik nog niet eerder gezien en maakt deze techniek weer interessanter. Nadeel is wel dat je een compressor (met toch wel een aardige luchtopbrengst) nodig hebt. Die behoort (nog) niet tot mijn inventaris.
er bestaan ook rechte borstels voor de haakse slijper. Die met inelkaar gedraaide bossen draad hebben effect als stralen die rippen de nodige rotzooi eruit. Ik dacht een roestig plekje in mijn vloer te hebben dat klopt alleen werd na behandeling met die slijper een gat van 10x10 cm .....
diverse Citroens, wat anders.
-
- Gebruiker
-
- Veelvuldig poster
Let op met een compressor kopen een kleine tank compressor staat de hele tijd te draaien en geeft daardoor constant herrieZuiderzeeeend schreef:@blanc/rouge2cv: sodablasting heeft zeker mijn belangstelling. Heb heel wat filmpjes bekeken op youtube. Ik had echter begrepen dat je hiermee wel verf en zware aanslag kunt verwijderen, maar geen (diep zittende) roest. In het filmpje waarnaar jij verwijst, verwijderen ze echter ook roest. Dat heb ik nog niet eerder gezien en maakt deze techniek weer interessanter. Nadeel is wel dat je een compressor (met toch wel een aardige luchtopbrengst) nodig hebt. Die behoort (nog) niet tot mijn inventaris.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr
En ik weet niet of je over 380 volt beschikt maar anders kan je een zwaardere nemen
-
- Gebruiker
Kan ik uit ervaring over meepraten. Als er een compressor komt, wordt het geen kleintje. Waar ik die moet laten wordt nog een aardige uitdaging. Woon met 4 koters in een 'gewoon' rijtjeshuis, schuur bomvol fietsen en andere ruimteverslindende objecten. En dan nog een plek om te 'sodablasten'. Dat wordt wel omschreven als milieuvriendelijk en stofvrij, maar volgens mij heb je na 5 minuten stralen een aardig witte wereld om je heen. Vinden de buren met hun zwarte Skodaatje vast niet fijn...Let op met een compressor kopen een kleine tank compressor staat de hele tijd te draaien en geeft daardoor constant herrie
Oei, dan wordt 't wel heel serieus... Staat ook nog op de droomlijst.En ik weet niet of je over 380 volt beschikt maar anders kan je een zwaardere nemen
Het wordt voorlopig even de komborstel, ik blijf daarnaast zoeken naar mogelijkheden om eerdergenoemde opties toe te passen.
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Als je aan de slag gaat met het wegborstelen van roest en vuiligheid kom je idd wel eens voor een gaatje, of gat te staan. Zelf geb ik een goede ervaring om desbetreffende gaten in bijvoorbeeld de bodemplaten. Netjes afslijpen, helemaal kaal maken van het staal eromheen. Vervolgens een net plaatje knippen en in de pasvorm kloppen met wat handigheid, vaardigheid en geduld. Ook dit brandschoon maken. Om vervolgens dit stukje plaat keurig in te lijmen met sikaflex. Een alternatieve methode, je hoeft niet te lassen om het weer netjes dicht te krijgen. Geleerd van een uiterst secure, doorwinterde Citroenist. Was eerst ook terughoudend, maar de beste man heeft zo mijn voetenbak erg netjes gerepareerd. Mooie plaatjes geklopt en met ruime overlap erin gelijmd. Prachtig! Ik heb erg veel plezier aan het restaureren van mijn aca. Wil jij je aca zometeen dagelijks inzetten? Of wordt het een mooi weer auto?
Klus ze!
Groet van een mede acadianist
Klus ze!
Groet van een mede acadianist
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
-
- Gebruiker
@dezilverlinde: volgens mij heb je deze techniek eens beschreven op dit forum, klopt dat? Ik ben bekend met de houdkracht van Sikaflex (de lijmvariant) en soortgelijke kitten vanuit de bootjeswereld. Je wilt niet weten wat ik daarmee aan boord allemaal heb vastgelijmd, ook onder water. Zit zo vast als een huis. Had deze manier van werken alleen nog niet gerelateerd aan het klussen aan A-types. Maar inderdaad, waarom niet? Heb je daar ook foto's van?
Daisy is 32 jaar lang een mooi-weer-werkpaard geweest. Ik wil haar straks inzetten als daily driver, alleen niet tijdens de pekelperiode. Dat wil ik haar niet aandoen. Maar ritjes waarvoor de grote, benzineslurpende Volvo 850 T-5 estate –beest van een auto, verbruik 1 op 8– niet nodig is, komen voor rekening van de Acadiane. Daar kijk ik enorm naar uit. Maar eerst even wat werk verzetten...
Groeten terug!
Daisy is 32 jaar lang een mooi-weer-werkpaard geweest. Ik wil haar straks inzetten als daily driver, alleen niet tijdens de pekelperiode. Dat wil ik haar niet aandoen. Maar ritjes waarvoor de grote, benzineslurpende Volvo 850 T-5 estate –beest van een auto, verbruik 1 op 8– niet nodig is, komen voor rekening van de Acadiane. Daar kijk ik enorm naar uit. Maar eerst even wat werk verzetten...
Groeten terug!
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
zo vast als een huis en stevig zijn toch wel hele andere dingen denk ik?
Ik ken ook de kracht van sikaflex en ook fan van die zooi, voor noodreparaties maar een hele voetenbak blijvend fixen? Interressant hoor! echt, zeer benieuwd!
beter goed geplakt dan slecht gelast?
Ik ken ook de kracht van sikaflex en ook fan van die zooi, voor noodreparaties maar een hele voetenbak blijvend fixen? Interressant hoor! echt, zeer benieuwd!
beter goed geplakt dan slecht gelast?
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
De polyester neus van mijn HY hangt al 14jaar met sikaflex vast
en er mankeert nog niks aan
idd wel heel goed schoonmaken en ontvetten voor het plakken
en goed vast klemmen tijdens het drogen
en er mankeert nog niks aan
idd wel heel goed schoonmaken en ontvetten voor het plakken
en goed vast klemmen tijdens het drogen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
-
- Gebruiker
@spookeend: zo vast als een huis is de overtreffende stap van stevig. Bij gelijke houdkracht per oppervlakteeenheid wordt de stevigheid van een polymeerkitverbinding bepaald door de grootte van het verlijmingsoppervlak. Bij het ontwerp van de 2cv en derivaten is logischerwijze geen rekening gehouden met deze techniek. In situaties waarin je kunt spelen (lees: vergroten van) met de oppervlakte, biedt deze verlijmingstechniek mijns inziens een serieus alternatief. Kijk naar de hedendaagse carrosseriebouw, daar worden fikse en ook dragende delen van een carrosserie geheel verlijmd. Biedt ook voordelen op het gebied van de conservering. En bij de polyster neus van een HY werkt deze techniek dus ook prima
Beter goed geplakt dan slechte gelast? Klinkt logisch, maar ik heb als 'lasnoob' geen notie van de houdkracht van een slechte las...
Beter goed geplakt dan slechte gelast? Klinkt logisch, maar ik heb als 'lasnoob' geen notie van de houdkracht van een slechte las...
Laatst gewijzigd door Zuiderzeeeend op wo 22 okt, 2014 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
Denk dat de keurmeester er niet blij van word als ze zien dat de voetenbak geplakt is ja je kan het natuurlijk dicht smeren met tectyl en is dan onzichtbaar. Ik heb de afgelopen 25 jaar al meerdere klappers gemaakt met een eend. Was wel blij dat die eenden wel goed gelast waren waarschijnlijk had ik anders dit bericht niet kunnen tikken. Moet ook nog wel ff melden dat ik soms van die plak lassen zie die weer vaster zouden zitten als ze geplakt waren met sikaflex. haha
Heb het hier als eens vaker gezegd in de metaal industrie word steeds meer geplakt zelfs vliegtuigen worden gelijmd ( met hiervoor speciaal ontwikkelde lijm) maar hier heb je dan hele grote overlappingen voor nodig die bij de 2cv industrie niet voorkomt en dus ook niet geschikt is.
Is mijn mening, weet waar je mee bezig bent.
Heb het hier als eens vaker gezegd in de metaal industrie word steeds meer geplakt zelfs vliegtuigen worden gelijmd ( met hiervoor speciaal ontwikkelde lijm) maar hier heb je dan hele grote overlappingen voor nodig die bij de 2cv industrie niet voorkomt en dus ook niet geschikt is.
Is mijn mening, weet waar je mee bezig bent.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics