Pagina 2 van 3
Geplaatst: za 7 feb, 2015 14:58
door Ed147
Moet zeggen dat ik hier niet echt flink door kan rijden.
De meeste tijd is het stapvoets en wat harder, omdat ik veel binnendoor weggetjes rij.
Hij is dan ook behoorlijk snel op temperatuur.
Maar deze oplossing is voor mij natuurlijk erg simpel te maken!
Ze staan nu beide netjes binnen, maar zal eens een plaatje knippen en buigen.
Geplaatst: za 7 feb, 2015 18:42
door azuiper
@ schermer : ik heb de site van Le Patron eens goed bestudeerd (bedankt voor de tip) en de handleiding voor het bouwen van zo'n kitcar v.w.b. de koeling gelezen - hier wordt inderdaad gebruik gemaakt van de originele oliekoeler, pijpjes op enkele cm's van de oliekoeler afgezaagd, op de pijpjes worden ringetjes gelast? om de slang die hierover geschoven wordt goed vast te kunnen klemmen met slangenklemmen. Als optie kan tussen de slangen een losse oliethermostaat geplaatst worden. Denkend aan een standaard 2CV zou je dit ook kunnen doen met de standaard oliekoeler - pijpjes op enkele cm's afzagen, hittebestendige olieslangen, oliethermostaat en speciale slangpilaren op het blok - stof tot nadenken ....
Geplaatst: za 7 feb, 2015 20:40
door LPGo
Als we nu eens zoiets nemen....
http://www.lpgonderdelenshop.nl/Benzine ... rmogen-8mm
en aan 1 been van de oliekoeler aansluiten (tussen oliekoeler en uitgang aan het motorblok)
en dit nu eens aansluiten op de 1-2-Spark.... (die heb je toch al)
Bij 85 graden gaat ie open onder de 80 graden dicht...... uiteraard instelbaarbaar op jouw wensen...... dan ben je er toch???
Geplaatst: za 7 feb, 2015 20:46
door LPGo
Ik ga dit toch eens serieus onderzoeken, ik rijd 10km van en naar me werk... ik vind het ideaal als het past...
misschien ook nog een instelbaar olietemperatuurlampje op het shiftlight.. olie temp hoger dan b.v. 130 graden dan gaat het shiftlight continue branden...
Geplaatst: za 7 feb, 2015 21:43
door azuiper
Ik ben in de veronderstelling dat er altijd een verbinding moet zijn tussen de ingaande- en uitgaande zijde van de olieleiding (normaal gevormd door de standaard oliekoeler) omdat dit onderdeel uitmaakt van het smeercircuit. In de thermostaat-optie heb je aldus een kort circuit (zonder oliekoeler) en een lang circuit (met oliekoeler), in beide gevallen een oliestroom het blok uit en het blok in.
Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ?

Geplaatst: zo 8 feb, 2015 15:24
door Thijs
Volgens mij heb je gelijk.
Er moet altijd doorstroming zijn, of dit nu wel of niet door de koeler gaat is niet belangrijk maar je moet het niet zomaar afsluiten.
Je hebt dus een 3-wegklep nodig.
Geplaatst: zo 8 feb, 2015 17:23
door AZL57
Is het geen idee regelbare lamellen voor de oliekoeler te maken net zoals voor de radiatoren van auto's uit de jaren '30. Die werden ook temperatuur gestuurd.

Geplaatst: ma 9 feb, 2015 18:14
door LPGo
Als ik jouw idee correct interpreteer wordt de oliestroom bij temperaturen onder de 80-85 graden onderbroken en is er geen oliestroom ?? of ben ik nou OLIEdom ?

Ik heb altijd begrepen dat er sowieso een bypass zit "achter" de oliekoeler. als de oliekoeler verstopt zou raken (of afgesloten wordt) dan gaat de olie via de bypass toch rond... weer iets om nog eens uit te zoeken..
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 18:19
door rusty
Die bypass gaat volgens mij pas open bij vrij hoge druk, dus ik denk dat teveel stress op gaat leveren voor de pomp en andere dingen in het oliecircuit (oliedruksensor)
Maar je mag t van mij best proberen
Greetzzzzzz
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 18:51
door LPGo
Voor wat het waard is... nummertje 4 op het plaatje...

Geplaatst: ma 9 feb, 2015 19:09
door LPGo
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 19:51
door azuiper
Ga je deze 3-weg-klep laten aansturen door temperatuurmeter op de warmtewisselaar (reeds aanwezig in de 1-2-Spark opstelling) waarbij je de uitlaatlucht-temperatuur meet of .... middels een thermokoppel die de
olietemperatuur meet en bij een bepaalde temperatuur een schakelcontact maakt (of breekt) :
http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=the ... sacat=9884
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 20:01
door LPGo
Eigenlijk heb ik een 2e sensor in gedachte die de olietmperatuur meet en hierop (al dan niet) reageert... Het mooiste is om een klep te vinden die zonder stroom open is (olie door koeler) en zodra je er stroom opzet de boel afsluit/omleidt.. Mocht het onverhoopt niet werken (kabeltje los of zo) dan is de oliekoeler gewoon open...
Dus onder de 80 graden (of zo) wordt er stroom geschakeld en erboven wordt ie stroomloos...
De olie wordt veel langzamer warm dan de warmtewisselaar en duurt ook langer voordat ie weer koud wordt dus de sensor op de warmtewisselaar is hiervoor niet te gebruiken.......
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 20:19
door LPGo
Geplaatst: ma 9 feb, 2015 22:14
door azuiper
bij magneetventielen - ook solenoids genaamd - heb je 2 typen :
- NC ofwel normally closed, gesloten indien er geen spanning op staat
- NO ofwel normally open, open indien spanningsloos
beide types zou je kunnen gebruiken afhankelijk hoe je de leidingen aansluit natuurlijk. Zoals LPGO terecht opmerkt is de situatie waarbij zonder spanning de olie wel door de oliekoeler loopt te prevereren - mocht er iets mis zijn met de schakeling, sensor en/of stroomtoevoer dan loopt de olie te allen tijde door de oliekoeler.
Ik heb op mijn olie adaptorplaat / sensorflens nog enkele vrije aansluitingen waar een thermostaatschakelaar op gemonteerd kan worden ......