motorolie bedrijfstemperatuur in de winter
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
motorolie bedrijfstemperatuur in de winter
Het 2cv motorblok is bekend en geroemd om zijn eenvoud en betrouwbaarheid zoals bewezen door de vele jaren. In het algemeen ben ik dan ook zeer tevreden met dit stuk knap ontworpen techniek, echterrrrr ..... er moet wat te wensen overblijven.
de temperatuur van de motorolie zowel in de winter als in de zomer heeft mij vaak aan het denken gezet, met name de temperatuur in de winter. Door de constructie en opbouw van het motorblok wordt de olie direct na de (koude) start door de oliekoeler gepompd en gekoeld door de mechanisch ventilator. Rooster voor de grille is uiteraard gemonteerd. Mijn sterke vermoeden is dat de motorolie in de winter zeer traag opwarmt en uiteindelijk niet op een acceptabele bedrijfstemperatuur komt. Als ik in de winter de olievulpijp open en een dikke witte brij zie van gecondenseerde emulsie van olie/water worden mijn vermoedens van een te lage bedrijfstemperatuur in de winter alleen maar sterlker. Om er achter te komen of en zo ja wat de grootte van het "probleem" is heb ik het volgende gedaan :
* meten is weten - ik heb een sensorflens op het blok gebouwd en daar een temperatuursensor en uitleesunit aangehangen.
* ik heb de sensor en meter primitief op 1 punt gekalibreerd door de sensor in een kopje kokend water te hangen - los van de afleesnauwkeurigheid stond de naald van de meter ongveer op de 100 graden Celsius
* ik heb een plaatje rvs van 22 x 6 cm geknipt en aan één zijde een randje omgebogen voor het gemak van het plaatsen en verwijderen van het plaatje. dit plaatje kan vanaf de zijde van de benzinepomp met enig gefriemel precies achter de oliekoeler geplaatst worden.
* op naar de meetsessie met de volgende bevindingen :
- datum 03.02.15, buitentemperatuur net boven vriespunt
- na enkele km's reeds een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 80-85 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 90-95 graden
evaluatie ; meting enkel uitgevoerd met hitteschild, meetwaarden zijn voor mij in deze opstelling zeer wenselijke bedrijfstemperaturen, meten zonder hitteschild kan, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Als de buitentemperaturen op gaan lopen zal de motorolirtemperatuur tevens gaan stijgen en zal een kleiner plaatje / plaatje met gaten gemonteerd gaan worden en later in het seizoen uiteraard verwijderd kan worden.
NB ; het idee van enige regeling van de koeling is uiteraard niet nieuw - bijvoorbeeld oude JohnDeere tractoren op petroleum hadden geen thermostatische regeling voor de waterkoeling - om het blok op een gewenste tmperatuur te houden kon primitief maar effectief een soort gordijn / lammellenrooster voor de radiateur middels een kabeltje open en dicht geschoven worden, de kleur en de geur van de uitlaatgassen waren ter beoordeling an de chauffeur om het gordijn te bedienen.
Voor enige regeling van de bedrijfstemperatuur van de motorolie in een warme zomer heb ik andere ideeen die mogelijk in een ander topic nog wel eens vermeld zullen worden.
de temperatuur van de motorolie zowel in de winter als in de zomer heeft mij vaak aan het denken gezet, met name de temperatuur in de winter. Door de constructie en opbouw van het motorblok wordt de olie direct na de (koude) start door de oliekoeler gepompd en gekoeld door de mechanisch ventilator. Rooster voor de grille is uiteraard gemonteerd. Mijn sterke vermoeden is dat de motorolie in de winter zeer traag opwarmt en uiteindelijk niet op een acceptabele bedrijfstemperatuur komt. Als ik in de winter de olievulpijp open en een dikke witte brij zie van gecondenseerde emulsie van olie/water worden mijn vermoedens van een te lage bedrijfstemperatuur in de winter alleen maar sterlker. Om er achter te komen of en zo ja wat de grootte van het "probleem" is heb ik het volgende gedaan :
* meten is weten - ik heb een sensorflens op het blok gebouwd en daar een temperatuursensor en uitleesunit aangehangen.
* ik heb de sensor en meter primitief op 1 punt gekalibreerd door de sensor in een kopje kokend water te hangen - los van de afleesnauwkeurigheid stond de naald van de meter ongveer op de 100 graden Celsius
* ik heb een plaatje rvs van 22 x 6 cm geknipt en aan één zijde een randje omgebogen voor het gemak van het plaatsen en verwijderen van het plaatje. dit plaatje kan vanaf de zijde van de benzinepomp met enig gefriemel precies achter de oliekoeler geplaatst worden.
* op naar de meetsessie met de volgende bevindingen :
- datum 03.02.15, buitentemperatuur net boven vriespunt
- na enkele km's reeds een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 80-85 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 90-95 graden
evaluatie ; meting enkel uitgevoerd met hitteschild, meetwaarden zijn voor mij in deze opstelling zeer wenselijke bedrijfstemperaturen, meten zonder hitteschild kan, maar heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Als de buitentemperaturen op gaan lopen zal de motorolirtemperatuur tevens gaan stijgen en zal een kleiner plaatje / plaatje met gaten gemonteerd gaan worden en later in het seizoen uiteraard verwijderd kan worden.
NB ; het idee van enige regeling van de koeling is uiteraard niet nieuw - bijvoorbeeld oude JohnDeere tractoren op petroleum hadden geen thermostatische regeling voor de waterkoeling - om het blok op een gewenste tmperatuur te houden kon primitief maar effectief een soort gordijn / lammellenrooster voor de radiateur middels een kabeltje open en dicht geschoven worden, de kleur en de geur van de uitlaatgassen waren ter beoordeling an de chauffeur om het gordijn te bedienen.
Voor enige regeling van de bedrijfstemperatuur van de motorolie in een warme zomer heb ik andere ideeen die mogelijk in een ander topic nog wel eens vermeld zullen worden.
BARE METAL CAR
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi LPGO,
Wel 1-2-goed lezen he ! Normaal zou je beginnen met de bestaande situatie te meten, dan één ding wijzigen en vervolgens weer meten - met sterke vermoeden dat de bedrijfstemperatuur (veel) te laag is in de winter en met mijn ongeduld ben ik direct met het plaatje gemonteerd gaan meten - misschien dat ik de meting zonder plaatje nog wel eens ga uitvoeren.
Wel 1-2-goed lezen he ! Normaal zou je beginnen met de bestaande situatie te meten, dan één ding wijzigen en vervolgens weer meten - met sterke vermoeden dat de bedrijfstemperatuur (veel) te laag is in de winter en met mijn ongeduld ben ik direct met het plaatje gemonteerd gaan meten - misschien dat ik de meting zonder plaatje nog wel eens ga uitvoeren.
BARE METAL CAR
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
ben idd ook wel benieuwd naar het verschil!
ik heb vroeger ook met een sensorflens rondgereden (op een visablok) met olietemp en druk meter.
ik kan me niet direct meer herinneren of die toen te warm werd of te koud bleef. t enige wat ik nog weet is dat ik al vrij snel (wat hogere buiten temperaturen) t winterkapje ervoor bond (3 balkjesgrille) , en bij langer (snelweg) ritten deze altijd (deels) verwijderde, ook bij dikke vorst.
nu had ik ook wel de neiging om redelijk door te rijden , onder de 1:10 verbruik kwam ik zelden......
greetzzzzzzzzz
Rusty
ik heb vroeger ook met een sensorflens rondgereden (op een visablok) met olietemp en druk meter.
ik kan me niet direct meer herinneren of die toen te warm werd of te koud bleef. t enige wat ik nog weet is dat ik al vrij snel (wat hogere buiten temperaturen) t winterkapje ervoor bond (3 balkjesgrille) , en bij langer (snelweg) ritten deze altijd (deels) verwijderde, ook bij dikke vorst.
nu had ik ook wel de neiging om redelijk door te rijden , onder de 1:10 verbruik kwam ik zelden......
greetzzzzzzzzz
Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Ik snap dat je ongeduldig bent en meteen wil weten wat de temp doet.
Maar het is volgens mij juist o zo interessant wat de temp nu doet zonder dat plaatje!!!!
Dan pas kun je daadwerkelijk iets zeggen.
Doe mij nou eens een lol en meet eens zonder dat plaatje.
Het is nu precies de temperatuur die je bij de vorige meetomstandigheden ook had.
Please even doen, ben echt heel erg nieuwsgierig!!
Maar het is volgens mij juist o zo interessant wat de temp nu doet zonder dat plaatje!!!!
Dan pas kun je daadwerkelijk iets zeggen.
Doe mij nou eens een lol en meet eens zonder dat plaatje.
Het is nu precies de temperatuur die je bij de vorige meetomstandigheden ook had.
Please even doen, ben echt heel erg nieuwsgierig!!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
dat plaatje zit aan de achterzijde van de oliekoeler geschoven tussen de oliekoeler zelf en de 2 verticale "steunen" die de boven- en onderzijde van de oliekoeler met elkaar verbinden.
Ik heb een klein randje omgezet aan het plaatje om deze wat makkelijker er achter te kunnen plaatsen en deze te kunnen verwijderen.
Ik heb een klein randje omgezet aan het plaatje om deze wat makkelijker er achter te kunnen plaatsen en deze te kunnen verwijderen.
BARE METAL CAR
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
Zojuist een testrit gemaakt met de pickup zonder plaatje achter de oliekoeler, ofwel de gewone standaard situatie met enkel de kunststof afdekplaat voor de grille.
meetresultaten ;
- datum 06.02.15, buitentemperatuur rondr vriespunt
- na ca. 10 km een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 65 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 75 graden
Verschil tussen de meting met / zonder plaatje is grofweg 15-20 graden Celcius. Zelf ben ik van mening dat een bedrijfstemperatuur van de motorolie minimaal zo'n 80 graden zou moeten zijn als optimale conditie voor het motorblok.
Ik ga het plaatje weer terugplaatsen achter de oliekoeler met deze winterse temperaturen.
NB ; dit plaatje is een surrogaat - het oorspronkelijke plan is de originele oliekoeler geheel te verwijderen, de ingang en uitgang van de oliekanaal aansluitingen op het olieblok met een by-pass met elkaar te verbinden, een flens met thermostaat te monteren en op de plaats van de originele oliekoeler een after-market universele oliekoeler te plaatsen. Flexibele slangen verbinden de componenten aan elkaar. In deze situatie gaat er pas olie door de oliekoeler stromen als de thermostaat open gaat bij 80 graden, Het blok warmt zo lekker snel op en zowel in de zomer als in de winter wordt de olietemperatuur thermostatisch geregeld. Waarom heb ik dat dan niet zo gemaakt ?? Awel, de meeste onderdelen hiervoor heb ik al klaar liggen, echter het vinden van een passende oliekoeler is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik wil graag de nieuwe oliekoeler op de plaats van de originele plaatsen om zo gebruik te kunnen maken van de geforceerde koeling van de ventilator, maar daar is verdraaid weinig ruimte voor. De originele oliekoeler is 4 cm breed - alle universele zijn 5 cm, de keuze in breedte- en hoogtematen is beperkt, evenals de aansluiting voor de olieleidingen. De ruimte wordt ernstig beperkt door de olievulpijp, benzinepomp, koelbeplating en carter. Ik heb gedacht aan het verbouwen van een originele oliekoeler, ofwel de aluminium leidingen afzagen en voorzien van een koppeling naar flexibele slangen, maar ik heb angst dat deze verbinding een zwakke schakel is gezien de oliedruk - TO BE CONTINUED !
meetresultaten ;
- datum 06.02.15, buitentemperatuur rondr vriespunt
- na ca. 10 km een olietemperatuur van ca. 50 graden
- cruisend op de provinciale weg met 80 km/uur ca. 65 graden
- snelweg 100 km/uur voor langere duur ca. 75 graden
Verschil tussen de meting met / zonder plaatje is grofweg 15-20 graden Celcius. Zelf ben ik van mening dat een bedrijfstemperatuur van de motorolie minimaal zo'n 80 graden zou moeten zijn als optimale conditie voor het motorblok.
Ik ga het plaatje weer terugplaatsen achter de oliekoeler met deze winterse temperaturen.
NB ; dit plaatje is een surrogaat - het oorspronkelijke plan is de originele oliekoeler geheel te verwijderen, de ingang en uitgang van de oliekanaal aansluitingen op het olieblok met een by-pass met elkaar te verbinden, een flens met thermostaat te monteren en op de plaats van de originele oliekoeler een after-market universele oliekoeler te plaatsen. Flexibele slangen verbinden de componenten aan elkaar. In deze situatie gaat er pas olie door de oliekoeler stromen als de thermostaat open gaat bij 80 graden, Het blok warmt zo lekker snel op en zowel in de zomer als in de winter wordt de olietemperatuur thermostatisch geregeld. Waarom heb ik dat dan niet zo gemaakt ?? Awel, de meeste onderdelen hiervoor heb ik al klaar liggen, echter het vinden van een passende oliekoeler is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ik wil graag de nieuwe oliekoeler op de plaats van de originele plaatsen om zo gebruik te kunnen maken van de geforceerde koeling van de ventilator, maar daar is verdraaid weinig ruimte voor. De originele oliekoeler is 4 cm breed - alle universele zijn 5 cm, de keuze in breedte- en hoogtematen is beperkt, evenals de aansluiting voor de olieleidingen. De ruimte wordt ernstig beperkt door de olievulpijp, benzinepomp, koelbeplating en carter. Ik heb gedacht aan het verbouwen van een originele oliekoeler, ofwel de aluminium leidingen afzagen en voorzien van een koppeling naar flexibele slangen, maar ik heb angst dat deze verbinding een zwakke schakel is gezien de oliedruk - TO BE CONTINUED !
BARE METAL CAR
kijk hier eens, precies wat jij bedoelt....
p.s. hun krasse taal op hun website is nog erger als de mijne en ook niet altijd waar maar alléé bij deze...
http://www.eendengarage.com/zelfdenkend ... ysteem.htm
volgens mij zijn zij de enigste (behalve jij) die zoiets kunnen verzinnen
p.s. hun krasse taal op hun website is nog erger als de mijne en ook niet altijd waar maar alléé bij deze...
http://www.eendengarage.com/zelfdenkend ... ysteem.htm
volgens mij zijn zij de enigste (behalve jij) die zoiets kunnen verzinnen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
HA,HA !! deze man is zijn roeping in de reclame-wereld duidelijk misgelopen en dan heb ik het nog niet eens over zijn keuze van kleuren op deze pagina. Kan ook nog als loodgieter zijn brood gaan verdienen misschien - zeer byzonder leidingwerk, knap om zoveel fittingwerk op die plek bij elkaar te friemelen.
Inhoudelijk klopt de boodschap echter wel degelijk.
Mijn streven is echter deze oplossing : http://www.citroentuning.de/oelkuehl_e.html
ik kan echter deze oliekoeler niet vinden, de rest ligt al klaar ...
Inhoudelijk klopt de boodschap echter wel degelijk.
Mijn streven is echter deze oplossing : http://www.citroentuning.de/oelkuehl_e.html
ik kan echter deze oliekoeler niet vinden, de rest ligt al klaar ...
BARE METAL CAR