Ashoes zelf vervangen?

Alles over de wielophanging
blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 4 mar, 2015 13:16

dyane_maniac schreef:
Thijs schreef: Mocht je de aandrijfassen bij de remschijven losdraaien let dan op dat deze moeren en bouten op het juiste moment en met Loctite vastgezet moeten worden.
is dit zo?? Nog nooooit gedaan. gewoon goed vastdraaien. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat deze op moment vastmoeten. okay ze moeten vast genoeg, maar iets vaster dan het minimale moment kan m.i. geen kwaad.

okay als de handleidingen iets anders zouden zeggen ga ik niet anders adviseren, maar m.i. is dit bij deze bouten nou niet echt van belang
In de garage waar ik vroeger werkte zei de cheff altijd een kwartslag voor het afbreken stoppen . :roll:

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 4 mar, 2015 14:18

blanc/rouge2cv schreef:Jeetje 40 Euro voor een beetje schoonmaken van de hoes en een druppeltje lijm .
Gewoon zelf doen leer je ook weer wat van je 2CV en het is heel makkelijk te doen en vervang gelijk alle 2 de hoezen van de as .
Motorkap en scherm verwijderen, wiel eraf , even op de handrem om je wielmoer los te maken , en aan de bakzijde los maken dan is ie er tussen uit en kan je de hoezen vervangen , pas op met de nieuwe hoezen als je ze over de as trekt dat je dat niet met een scherp hulpmiddel doet anders heb je er zo een gat in gewoon een beetje vet en gepast erover heen trekken .
Doe je best .
Allebei de hoezen, je bedoelt wielzijde en bakzijde?

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 4 mar, 2015 17:08

En het midden.....

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » wo 4 mar, 2015 18:34

Iederdaad. Dan gelijk alle drie de hoezen vervangen.
Het is in de bassis niet heel lastig. Hoewel de nieuwe hoezen nogal stug zijn.
Dus ff knutselen om er op te schuiven.

Spatbord laat ik ook altijd zitten.
Let wel, veel mensen zetten de nieuwe hoezen vast met Tieraps.
In de bassis werkt dat niet. Bij goed heet weer gaat dat lekken.
Kan wel voor even.
Maar je moet eigenlijk wel stalen bandjes hebben. Orgineel is ligarex.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 4 mar, 2015 20:11

Hoewel de nieuwe hoezen nogal stug zijn.
Als je de as deelt, dus beide helften uit elkaar trekt, dan maakt dat stugge niks uit.
Er is dan ook geen speciaal gereedschap nodig en zelfs binnenstebuiten keren is dan overbodig.
Inderdaad zijn metalen bandjes beter dan trekbanden.

Afbeelding

TB
Moderator

Bericht door TB » wo 4 mar, 2015 21:52

Die metalen bandjes heten Ligarex. Werk ik altijd mee bij ashoezen en ben er zeer tevreden mee. Nog nooit een los geraakt.
Ashoezen kosten niet zoveel. Je kunt ook een setje kopen waar het juiste vet bij zit.

Je kunt m ook zelf dichtkitten en dan apk laten keuren. Laatst ook gedaan omdat er haast was met een apk. Op later tijdstip alsnog het hoesje vervangen.

40 euro voor een druppeltje kit/lijm... Nou ja als daar ook de kosten voor de apk bij zitten, prima. Maar dat zal vast niet.

Gewoon zelf doen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Hassie » do 5 mar, 2015 10:25

RobM schreef:ik kon bij mijn vorige eend de as zo loskrijgen:
-auto op de krik tot wiel helemaal vrij is
-stuur in uiterste stand ( zelf even kijken welke)
-nu wil de steekas uit de kant van het wiel.

maar ik weet niet of dat standaard is.

Gr Rob
Dit zou dus betekenen dat al rijdend de steekas met geheel uitgedraaid wiel (bij bv bocht om) los zou komen . Dat kan ik mij niet voorstellen. Of zie ik het verkeerd???
vrgrt
Hassie
Vrgrt.
Hassie.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 5 mar, 2015 10:29

Maarre... begrijp ik goed dat je naar een echte 21ste-eeuwse Citroëndealer bent gegaan voor de apk van je Eend??????

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » do 5 mar, 2015 10:29

alleen als je los ven de grond bent en je stuur in de uiterste stand hebt gedraaid. Ik denk dat in dat geval de landing je grootste zorg is, niet het losraken van je steekassen.

Met mijn huidige eend heb ik het nog niet geprobeerd zo.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op ma 9 mar, 2015 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 5 mar, 2015 17:01

als je aanslag steunen zijn verborgen kunnen ze uit elkaar vallen. Is mij eens gebeurd met een 18pk op een drempel klonk en geen aandrijving meer ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 9 mar, 2015 09:41

Zo, zaterdag zelf gedaan. Onder toezicht van mn broer, dat was maar goed ook. Ik zat met een eendenhandboek te werken maar na wiel en splitpen verwijderd te hebben kon ik het boek aan de kant leggen. Want de 32 mm moer wilde met geen mogelijkheid los. Daarop de boel moeten loshalen aan de bakzijde en van die kant gewerkt.

Gelijk alle drie de ashoezen vervangen. Er op doen was geen probleem overigens, ik trok ze zo in 1 xop de goede plek. Set gekocht met ligarex bandjes. Maar goed dat mn broer een ligarex tang had liggen en sta je ook zo te kijken. Die metalen bandjes die met een een schroevendraaier kunt aandraaien lijken me wat universeler en dus geschikter om een in een kant en klaar setje te doen.

Afbeelding

Plaats reactie