Oer-Dyane 92-06-EL 1967

Alles over het heerlijke eendrijden.
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » di 26 mei, 2015 19:22

Wat leuk, die achtergrondinformatie. Van het chassisnummer is trouwens alleen nog 150 met moeite leesbaar en met veel fantasie nog een 6 en een 3, wat ook klopt met de gegevens. In de motorruimte staat het nummer ook nog op een plaatje tegen het brandschot. Volgens mij is er geen reden om te twijfelen aan de originaliteit. Bij mijn andere Dyane was het ook geen probleem.

Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.

En bij deze nog wat plaatjes van de motorruimte (links naar CiFo):

http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1

En er zit een potje met een dekseltje aan de koppelingshevel. Mijn vermoeden is dat er een koolstoflager in zit dat via dit potje gesmeerd kan worden. Klopt dit? En zo ja, wat voor olie kan ik hier het beste in doen?

http://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fid ... board_id=1
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 26 mei, 2015 19:49

midfriesland schreef:
Vanavond even een draadboom ophalen die op Marktplaats staat. Die is van een 'moderne' Dyane maar het is vast geen rocketscience om dat aan te passen. Volgens mij is het enige wezenlijke verschil de draad voor de claxon, die zit bij latere Dyane 's aan de andere kant.
Eeeh er zit behoorlijk wat verschil tussen de draadboom van de jouwe en een moderne.
Niet alleen zit de bobine op een hele andere plek (aan de reservewielbeugel) ook de bedrading van het gelijkstroomcircuit, spanningsregelaar en controlelampje zijn echt helemaal anders.
Ik denk dat het makkelijker is om zelf een nieuwe draadboom te maken of er een te zoeken bij Dyane vereniging of eendengarage.

En ja het dekseltje is voor het druklager van de koppeling, paar drupjes moterolie is genoeg)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 26 mei, 2015 22:11

Kijk hier is t schema voor de gelijkstroom Dyane 425 en 435 :-)

Afbeelding

Afbeelding
------------------------------
Traction 11 BL 1950

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » di 26 mei, 2015 23:58

Super, al die vlotte reacties en de medewerking! :D

Boudewijn heeft de schema's van de moderne en de oude Dyane gisteren al even voor me gekopieerd uit zijn werkplaatshandboek. Die ga ik eens rustig naast elkaar leggen. Als de kabelbomen niet al te veel verschillen dan zet ik de nieuwe er gewoon in (dus met de oversteek over het ventilatorhuis). Als het een heel gedoe is dan reconstrueer ik het uitgebrande deel.

Ik heb intussen ook een mooie achterste tussenbalk en een hoedenplank met bijbehorende beugels op de kop getikt. :)
Laatst gewijzigd door midfriesland op wo 27 mei, 2015 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 26 mei, 2015 23:59

mooi werk Engbokho 8) 8) en Boudewijn....

Ik zou altijd proberen om de originele draadboom zoveel mogelijk te handhaven , volgens mij is dit het minste werk. Gewoon de draden die doorgebrand zijn uit de nieuwe draadboom plukken en in de oude verwerken.... Misschien hier en daar een extra zekering en relais plaatsen zodat het niet nog eens kan gebeuren...

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 27 mei, 2015 08:50

Ik heb een revue technique van 1969 liggen, dus als je toch nog iets van schemas zoekt kan ik altijd een foto maken.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 29 mei, 2015 01:12

Na twee halve dagen reconstructiewerkzaamheden aan de kabelboom werkt alles weer ...

Nu de bak- en motorolie nog even verversen en dan eens kijken hoe het rijdt.
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 29 mei, 2015 07:31

En kleppen stellen als de motor warm is.
Motortje is dol op 20w50
------------------------------
Traction 11 BL 1950

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » wo 3 jun, 2015 00:52

Alles lijkt weer keurig te werken, tot aan de instelling van de koplamphoogte aan toe. Ze is niet humeurig of bokkig en start mooi vlot.

Ze is met haar minimotortje alleen niet bepaald snel te noemen. Vanavond met de storm op de kop met moeite 75 en voor de wind met veel geduld 90-100. In de eerste en tweede versnelling komt ze nog prima mee maar de verzetten van twee naar drie en van drie naar vier zijn een slag te groot. Ik mis daar een tweede trap.

Zou je hier geen grotere carburateur op kunnen zetten voor iets meer pk’s? Eventueel in combinatie met een ‘turbobuis’, zoals in de latere types?
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 3 jun, 2015 06:16

Wouter, ik zou deze dyane mooi origineel laten. Je hebt de oranje immers wel voor als je "haast" hebt.
Ik vind 75 met die wind van gister nog netjes genoeg om er op binnendoor weggetjes heerlijk van te kunnen genieten :D

Misschien eens een compressietest om te zien of het motortje nog helemaal gezond is?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 3 jun, 2015 07:14

Mijn AZU met een 435 cc motor gaat ook niet harder, die gaat wind in zelfs minder hard.
Dat ligt nu eenmaal aan het motortje,
Zoals Bertje zegt : Hoe hem zo origineel mogelijk, voor het snelle werk ga je met je oranje Dyane.

Zie deze als Fun-car of hobby-auto.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 3 jun, 2015 07:15

Toen de Dyane (toen nog alleen de 425) uitkwam, klaagde iedereen erover dat de Dyane net te weinig vermogen had. Toen de 6 uitkwam konden de klanten die klaagden met maar een geringe bijbetaling (waar Citroen waarschijnlijk nog steeds geld aan verdiende) een nieuwe 6 kopen. Er was ook meteen een antwoord op de vraag of er al 2e hands Dyanes waren die tegen de nieuwprijs aan verkocht werden (Dus daar verdiende Citroen ook nog eens aan)... Gouden tijden waren het toen nog voor Citroen... :D :D 8)


Lekker zo laten, (onthaasten dus) het leven gaat al snel genoeg.....

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 3 jun, 2015 16:49

Het is ook maar 21 pk he, daar kun je nou eenmaal geen wonderen van verwachten :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4983
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 3 jun, 2015 17:14

en volgens mij kunnen die oudere modellen slecht tegen over toeren jagen. Dus liever origineel laten.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 3 jun, 2015 17:49

Lekker origineel laten!!!

Er rijdt nog zo weinig origineel rond!

Succes!

Plaats reactie