Achterrem (Trommel) afstellen
Het waren inderdaad 2 moeren op de achterkant, ze waren beiden zodanig besmeurd met vet en modder dat ik ze haast niet zag zitten. Na een halve bus ontvetter kon ik de moeren bewegen (mbv een hamer welliswaar) en zo kunnen afstellen. 1 van de moeren heb ik bijna een kwart moeten draaien, wat waarschijnlijk leidde tot de slechte remkracht.
Nu ik toch bezig ben doe ik ook even de andere kant. Het is tenslotte voor mijn eigen (en anderen hun) veiligheid
Nu ik toch bezig ben doe ik ook even de andere kant. Het is tenslotte voor mijn eigen (en anderen hun) veiligheid
Zorg er wel voor dat ze goed gangbaar zijn, in de toekomst zul je de remmen af en toe moeten stellen, en dan is het gemakkelijker als je de moeren kunt verdraaien zonder al te veel weerstand.
Bovendien hoef je dan ook niet bang te zijn dat ze afbreken bij het stellen.
WD 40 doet wonderen, maar zorg dat dat spul niet op je remtrommel ( binnenzijde) of remvoering komt !
Bovendien hoef je dan ook niet bang te zijn dat ze afbreken bij het stellen.
WD 40 doet wonderen, maar zorg dat dat spul niet op je remtrommel ( binnenzijde) of remvoering komt !
je kan je remmen wel stellen. Maar als rechtsachter het niet goed doet.
Dan is er iets mis.
Stellen heeft dan geen nut. Dat doet niks.
Al zijn ze nog zo beroerd afgesteld, op de rollerbank zie je dat niet.
Vermoedelijk zit remcilinder vast.
Je moet trommel eraf halen.
Dan is er iets mis.
Stellen heeft dan geen nut. Dat doet niks.
Al zijn ze nog zo beroerd afgesteld, op de rollerbank zie je dat niet.
Vermoedelijk zit remcilinder vast.
Je moet trommel eraf halen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Je kunt ook het hele remsysteem eens ontluchten dat wil ook wel helpen.
diverse Citroens, wat anders.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Ik heb exact hetzelfde probleem, remmen staan volgens diverse mensen (en daar zitten kenners bij ) achter perfect, precies goed. Ik heb de blokken voor al vervangen (waren sowieso op) maar dat had uiteraard geen effect. Ontluchten is gebeurd, dus dat is ook probleem niet.jochemvde schreef: ↑wo 14 nov, 2018 11:20 Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Ik heb de auto pas gekocht en de vorige eigenaar was niet zo scheutig met informatie (75 jaar, deed hem volgens mij pijn dat weg deed maar goed) al begreep ik dat hij de voeringen vervangen heeft. Als ik het kopervet op de stelmoeren en bij ontluchtingsnippel zie lijkt het alsof de cilinders achter vervangen zijn. Ik heb helaas de trommels nog niet kunnen verwijderen door gebrek aan juiste gereedschap. Aanname dus even dat alles daar "ok" is (afstelling ok, als je remt grijpt achter meteen aan, ontlucht van rechts achter naar links achter naar voren). Idee van een ervaren sleutelaars (geen specifiek 2CV ervaring) was dat dan de HRC lek moet zijn. Ik zie echter geen niveau verschil optreden in het reservoir als pedaal wordt ingetrapt en eerste keer dieper gaat. En lekkage naar buiten is er sowieso niet want niveau is nul komma niks gezakt. Iemand anders die wel ervaring met eendjes heeft had idee dat er de verkeerde HRC in zit (voor DOT) omdat deze niet groen gemarkeerd is. Ik daarom een nieuwe gehaald bij een specialist, zie ik dat de groene rubbers van het nieuwe exemplaar ook op de huidige zit. Lijkt me dus gewoon de juiste in zitten.
Heb vandaag de remleiding vóór verwijderd (boutje erin) en exact zelfde gevoel in pedaal. Eerst diep, dan hard/hoger. Wacht je een seconde of 10 dan herhaalt het fenomeen zich. Alleen de voorste leiding aangesloten dan bleef druk gelijk. Ik kan niet anders concluderen dat er achter iets niet goed zit. Uiteraard moet ik gewoon de boel open maken, maar iemand al een idee waar ik het moet zoeken? Als de cilinder achter lekt, zou mijn LHM niveau inmiddels toch al wel gezakt moeten zijn. Kun je met nieuwe plaatsen iets verkeerd doen waardoor de slag altijd te groot is? Dus even los van de 'gewone' afstelling.
Heel verhaal dus
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 618
- Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
- Locatie: Albergen
- Contacteer:
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Als hij fout gesteld is of te ver versleten voering moet je eerst die ruimte "weg trappen" voor dat de schoenen aangrijpen en het pedaal vast wordt.
diverse Citroens, wat anders.
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Om hier op terug te komen; de verstel nokken aan de binnenzijde (achterzijde eigenlijk) stonden inderdaad goed. Maar de voering aan de binnenzijde was niet goed afgesteld. Dit heb ik zelf niet eerder geconstateerd door ontbreken van juiste dop 44 om de Trommel te verwijderendimi_v schreef: ↑zo 7 jul, 2019 21:53Ik heb exact hetzelfde probleem, remmen staan volgens diverse mensen (en daar zitten kenners bij ) achter perfect, precies goed. Ik heb de blokken voor al vervangen (waren sowieso op) maar dat had uiteraard geen effect. Ontluchten is gebeurd, dus dat is ook probleem niet.jochemvde schreef: ↑wo 14 nov, 2018 11:20 Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Ik heb de auto pas gekocht en de vorige eigenaar was niet zo scheutig met informatie (75 jaar, deed hem volgens mij pijn dat weg deed maar goed) al begreep ik dat hij de voeringen vervangen heeft. Als ik het kopervet op de stelmoeren en bij ontluchtingsnippel zie lijkt het alsof de cilinders achter vervangen zijn. Ik heb helaas de trommels nog niet kunnen verwijderen door gebrek aan juiste gereedschap. Aanname dus even dat alles daar "ok" is (afstelling ok, als je remt grijpt achter meteen aan, ontlucht van rechts achter naar links achter naar voren). Idee van een ervaren sleutelaars (geen specifiek 2CV ervaring) was dat dan de HRC lek moet zijn. Ik zie echter geen niveau verschil optreden in het reservoir als pedaal wordt ingetrapt en eerste keer dieper gaat. En lekkage naar buiten is er sowieso niet want niveau is nul komma niks gezakt. Iemand anders die wel ervaring met eendjes heeft had idee dat er de verkeerde HRC in zit (voor DOT) omdat deze niet groen gemarkeerd is. Ik daarom een nieuwe gehaald bij een specialist, zie ik dat de groene rubbers van het nieuwe exemplaar ook op de huidige zit. Lijkt me dus gewoon de juiste in zitten.
Heb vandaag de remleiding vóór verwijderd (boutje erin) en exact zelfde gevoel in pedaal. Eerst diep, dan hard/hoger. Wacht je een seconde of 10 dan herhaalt het fenomeen zich. Alleen de voorste leiding aangesloten dan bleef druk gelijk. Ik kan niet anders concluderen dat er achter iets niet goed zit. Uiteraard moet ik gewoon de boel open maken, maar iemand al een idee waar ik het moet zoeken? Als de cilinder achter lekt, zou mijn LHM niveau inmiddels toch al wel gezakt moeten zijn. Kun je met nieuwe plaatsen iets verkeerd doen waardoor de slag altijd te groot is? Dus even los van de 'gewone' afstelling.
Heel verhaal dus
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Re: Re:
Die nok is zo van vorm dat het wel uitmaakt welke kant hij op draait. In dit topic zie je foto's van die nok.theoenmarion schreef: ↑wo 29 apr, 2020 20:42Op zich maakt dat niet uit hoor.
Als je doordraait stelt de nok ook wel de andere kant op.
viewtopic.php?t=13089
- dimi_v
- Regelmatige poster
- Berichten: 264
- Lid geworden op: za 28 jul, 2018 08:33
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Ik kom er nog 1 keer op terugdimi_v schreef: ↑zo 31 mei, 2020 10:00dimi_v schreef: ↑zo 7 jul, 2019 21:53Om hier op terug te komen; de verstel nokken aan de binnenzijde (achterzijde eigenlijk) stonden inderdaad goed. Maar de voering aan de binnenzijde was niet goed afgesteld. Dit heb ik zelf niet eerder geconstateerd door ontbreken van juiste dop 44 om de Trommel te verwijderen
Wat ik gewoon helemaal niet gezien had, is dat er dus 2 nokken per trommel zitten.... ergens ook wel logisch maar vraag me niet waarom, maar gewoon nooit gezien. Gisteren uitleg gekregen, had me een jaar vervelend remmen gescheeld... ach ja je kunt ook leren van van fouten maken.
2CV6 - 206cc - Megane estate
en nu ook een Peugeot 504
en nu ook een Peugeot 504
- RobertF
- Veelvuldig poster
- Berichten: 559
- Lid geworden op: ma 30 jan, 2006 17:20
- Locatie: Z-Limburg
- Contacteer:
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Misschien handig om eens een handboek te kopen
Links gaat linksom en rechts gaat rechtsom
Links gaat linksom en rechts gaat rechtsom
2CV6 Club 1989 na 1,5 jaar afgerond en RDW goedgekeurd, zie viewtopic.php?f=34&t=15814