Uitzetnok remmen achter

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Uitzetnok remmen achter

Bericht door maartenmaris12 » do 6 feb, 2014 17:18

Dit is één van de laatste dingen die moet gebeuren voordat het chassis weer rollende wordt. In de garage hebben ze de dopmoer er voor mij afgehaald. De trommel heb ik eraf gekregen met zo'n mooie trekker. Remschoentjes en dergelijke ging ook helemaal prima, ik ga overigens een (complete) revisie set kopen voor de trommelremmen. Nou rest mij alleen de vraag, wat moet ik doen met deze uitzetnokken voor de remvoering? Ik bedoel dus die dingen waarmee je van buitenaf de remmen kan stellen. Ik krijg er geen beweging in door met een sleuteltje 13 (dacht ik?) hieraan te draaien. Volgens mij zit de boel gewoon flink vastgeroest. Is het verstandig om er gewoon met de staalborstel overheen te gaan en in te spuiten met kruipolie om vervolgens te kijken of ze wel draaien, of gewoon deze nokken vervangen (maar dan moeten ze er alsnog af)?

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is :P.

Afbeelding

Dit is wel revisie set waardig.
Afbeelding
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » do 6 feb, 2014 17:31

Je moet ze gangbaar maken! Kruipolie heetstoken ga je gang.
Ze zitten klemmend gemonteerd. De ring die je onder de bout kop ziet staat bol en daardoor drukt hij zich klem. Ja roest en zo doet de rest. Ik heb eens moeten vervangen maar da's valt een beetje tegen. Anders las je er een grotere moer op zodat je meer kracht kunt zetten. Heb ik ook wel eens gedaan toen de bouwkosten geen grip meer gaf.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 6 feb, 2014 20:10

ik heb dat zo gedaan:
op de foto zie je waar de nok platgeslagen is tot een felsrandje op de excenter (dat plaatje wat je ziet wat niet rond is) . Als je in dat randje een 3 mm boortje zet en je boort ca 3 mm diep, tot je net door het excenter plaatje heen bent, dan kan je de kruipolie in het geboorde gaatje gieten en loopt het langzaam langs de nok. Op een bepaald moment komt er beweging in en kan je de boel draaien, eerst een klein stukje en dan steeds verder. Toen de nok draaibaar was heb ik er met een injectiespuit zonder naald kopervet ingespoten.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » do 6 feb, 2014 21:43

RobM schreef:ik heb dat zo gedaan:
op de foto zie je waar de nok platgeslagen is tot een felsrandje op de excenter (dat plaatje wat je ziet wat niet rond is) . Als je in dat randje een 3 mm boortje zet en je boort ca 3 mm diep, tot je net door het excenter plaatje heen bent, dan kan je de kruipolie in het geboorde gaatje gieten en loopt het langzaam langs de nok. Op een bepaald moment komt er beweging in en kan je de boel draaien, eerst een klein stukje en dan steeds verder. Toen de nok draaibaar was heb ik er met een injectiespuit zonder naald kopervet ingespoten.

Gr Rob
Ik snap je punt, maar zou een 4mm boortje ook kunnen (die heb ik hier namelijk wel liggen)? Anders koop ik wel gewoon een 3mm boortje hoor. Zodra ik daar wat kruipolie tussen heb gekregen en de boel draait weer, dan is het gewoon een kwestie van schoonmaken en hergebruiken? Ik koop ze namelijk liever niet nieuw anders is dat weer 4 keer €12,00. Uiteraard koop ik wel een revisie set die de rest van de onderdelen van de trommelremmen bevat.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » zo 23 feb, 2014 17:50

Met die uitzetnokken is het helemaal goed gekomen, maar ik heb nu een vraag over het stellen van de remmen. Ik heb een heel handig tooltje gemaakt die ik over de as zet, aan het uiteinde zit een plaatje die ik kan verstellen, zodat ik kan kijken of de remschoenen op alle punten op dezelfde afstand staat.

Nou heb ik eerst de trommel erop gezet met remschoenen erin uiteraard. Is het de bedoeling dat ik de remschoenen zo stel (van 'buitenaf') dat ze de trommel net niet raken? Dan moet ik ze neem ik aan ook net niet horen als ik de trommel rond draai?

Daarna de trommel eraf en dan het tooltje stellen aan de hand van de remschoenen. Dan de excentrieken waar de remschoenen op scharnieren stellen. Bovenste stelnokken een beetje terugdraaien, trommel er weer op en dan de stelnokken weer zo zetten dat de remschoen de trommel net niet raakt.

Doe ik het zo goed?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 23 feb, 2014 18:52

JA,......... hoe wil je het anders doen ?

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » zo 23 feb, 2014 19:50

Ik zou het niet anders willen doen, maar ik was vooral even benieuwd of ik de trommel net geruisloos rond moet kunnen draaien. Dus dat je niets aan hoort lopen, want ik hoor daar verschillende verhalen over. Moet ik de trommel er gewoon met een kunststof hamer op tikken? Het laatste beetje ging namelijk een beetje moeizaam.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1871
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 23 feb, 2014 23:02

goed dat je het vraagt, hoor. het zijn wel je remmen....


ik denk dat daar moet staan: moet ik de trommel er zo op schuiven of met een hamer er op tikken?

in de trommel kan een roestrandje zitten waar de blokken net niet lekker over heen willen bij het monteren. Even tikken dus. Bij het draaien: je moet hem nét aan horen lopen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 25 feb, 2014 14:26

roestrandje kan je ook met een lamellenschijf op de flex weghalen. (met beleid wel te verstaan :wink: )
Citroen 2cv6 special 1986

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » di 25 feb, 2014 18:05

Roestrandje zit er niet echt op. Op de foto zie je de trommel van de rechterkant, de trommel van de linkerkant is degene die ik er nou op heb zitten. De linker trommel heb ik ook nog heel licht opgeschuurd met heel fijn schuurpapier. Uiteindelijk ging 'ie er wel vrij gemakkelijk op d.m.v. heel licht tikken met een kunststof hamer. Afstellen ging ook prima :D.

Afbeelding

P.s. de opbouw gaat ook best aardig, misschien maar eens een topic openen daarvoor?

Afbeelding
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Plaats reactie