Pagina 2 van 3
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 11:34
door Pirlet
Dag allemaal, best even verduidelijken, hij remt wel, maar minder dan 20% van de remkracht gaat naar dat wiel. Waardoor hij is afgekeurd bij de keuring.
Ishet mogelijk mij een fotootje te sturen van waar die moeten precies zitten? Is dit aan de achterkant of de voorkant (waar het wiel zit)?
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 12:33
door Pirlet
Het waren inderdaad 2 moeren op de achterkant, ze waren beiden zodanig besmeurd met vet en modder dat ik ze haast niet zag zitten. Na een halve bus ontvetter kon ik de moeren bewegen (mbv een hamer welliswaar) en zo kunnen afstellen. 1 van de moeren heb ik bijna een kwart moeten draaien, wat waarschijnlijk leidde tot de slechte remkracht.
Nu ik toch bezig ben doe ik ook even de andere kant. Het is tenslotte voor mijn eigen (en anderen hun) veiligheid
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 12:34
door Rossero
Heb je al wel gezocht? Heel veel moeren zitten er namelijk niet
Ah, je hebt ze al gevonden dus! Als ze verborgen zaten onder de meuk dan werd het wel weer eens tijd ja
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 17:52
door Geert
Zorg er wel voor dat ze goed gangbaar zijn, in de toekomst zul je de remmen af en toe moeten stellen, en dan is het gemakkelijker als je de moeren kunt verdraaien zonder al te veel weerstand.
Bovendien hoef je dan ook niet bang te zijn dat ze afbreken bij het stellen.
WD 40 doet wonderen, maar zorg dat dat spul niet op je remtrommel ( binnenzijde) of remvoering komt !
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 18:29
door verkuilm
je kan je remmen wel stellen. Maar als rechtsachter het niet goed doet.
Dan is er iets mis.
Stellen heeft dan geen nut. Dat doet niks.
Al zijn ze nog zo beroerd afgesteld, op de rollerbank zie je dat niet.
Vermoedelijk zit remcilinder vast.
Je moet trommel eraf halen.
Geplaatst: zo 12 jun, 2016 19:29
door Geert
Dat is ook weer waar.
In ieder geval maar eens openmaken, dan zie je vanzelf wel wat er mis is !
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: wo 14 nov, 2018 11:20
door spank
Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: wo 14 nov, 2018 19:27
door AZL57
Je kunt ook het hele remsysteem eens ontluchten dat wil ook wel helpen.
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: zo 7 jul, 2019 21:53
door dimi_v
jochemvde schreef: ↑wo 14 nov, 2018 11:20
Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Ik heb exact hetzelfde probleem, remmen staan volgens diverse mensen (en daar zitten kenners bij
) achter perfect, precies goed. Ik heb de blokken voor al vervangen (waren sowieso op) maar dat had uiteraard geen effect. Ontluchten is gebeurd, dus dat is ook probleem niet.
Ik heb de auto pas gekocht en de vorige eigenaar was niet zo scheutig met informatie (75 jaar, deed hem volgens mij pijn dat weg deed maar goed) al begreep ik dat hij de voeringen vervangen heeft. Als ik het kopervet op de stelmoeren en bij ontluchtingsnippel zie lijkt het alsof de cilinders achter vervangen zijn. Ik heb helaas de trommels nog niet kunnen verwijderen door gebrek aan juiste gereedschap. Aanname dus even dat alles daar "ok" is (afstelling ok, als je remt grijpt achter meteen aan, ontlucht van rechts achter naar links achter naar voren). Idee van een ervaren sleutelaars (geen specifiek 2CV ervaring) was dat dan de HRC lek moet zijn. Ik zie echter geen niveau verschil optreden in het reservoir als pedaal wordt ingetrapt en eerste keer dieper gaat. En lekkage naar buiten is er sowieso niet want niveau is nul komma niks gezakt. Iemand anders die wel ervaring met eendjes heeft had idee dat er de verkeerde HRC in zit (voor DOT) omdat deze niet groen gemarkeerd is. Ik daarom een nieuwe gehaald bij een specialist, zie ik dat de groene rubbers van het nieuwe exemplaar ook op de huidige zit. Lijkt me dus gewoon de juiste in zitten.
Heb vandaag de remleiding vóór verwijderd (boutje erin) en exact zelfde gevoel in pedaal. Eerst diep, dan hard/hoger. Wacht je een seconde of 10 dan herhaalt het fenomeen zich. Alleen de voorste leiding aangesloten dan bleef druk gelijk. Ik kan niet anders concluderen dat er achter iets niet goed zit. Uiteraard moet ik gewoon de boel open maken, maar iemand al een idee waar ik het moet zoeken? Als de cilinder achter lekt, zou mijn LHM niveau inmiddels toch al wel gezakt moeten zijn. Kun je met nieuwe plaatsen iets verkeerd doen waardoor de slag altijd te groot is? Dus even los van de 'gewone' afstelling.
Heel verhaal dus
Re:
Geplaatst: wo 29 apr, 2020 20:42
door theoenmarion
Rossero schreef: ↑ma 30 mei, 2016 13:42
Gezien vanaf de remankerplaat
Op zich maakt dat niet uit hoor.
Als je doordraait stelt de nok ook wel de andere kant op.
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: wo 29 apr, 2020 22:11
door AZL57
Als hij fout gesteld is of te ver versleten voering moet je eerst die ruimte "weg trappen" voor dat de schoenen aangrijpen en het pedaal vast wordt.
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: zo 31 mei, 2020 10:00
door dimi_v
dimi_v schreef: ↑zo 7 jul, 2019 21:53
jochemvde schreef: ↑wo 14 nov, 2018 11:20
Als ik kort na elkaar op de rem trap, dan merk ik dat het rempedaal bij de tweede keer 'hoger' zit dan bij de eerste keer. In het handboek van Jan van de Velden staat dat dit komt door de afstelling van de trommelremmen (achter). Ik heb deze opnieuw afgesteld, maar zonder resultaat. Het zou mij verbazen als dit komt door een versleten voering, omdat bij het afstellen duidelijk te voelen was wanneer ik stelmoeren te ver had aangedraaid (vrijlopen vs. muurvast zitten wiel).
Heeft iemand een idee/oplossing?
groet, Jochem
Ik heb exact hetzelfde probleem, remmen staan volgens diverse mensen (en daar zitten kenners bij
) achter perfect, precies goed. Ik heb de blokken voor al vervangen (waren sowieso op) maar dat had uiteraard geen effect. Ontluchten is gebeurd, dus dat is ook probleem niet.
Ik heb de auto pas gekocht en de vorige eigenaar was niet zo scheutig met informatie (75 jaar, deed hem volgens mij pijn dat weg deed maar goed) al begreep ik dat hij de voeringen vervangen heeft. Als ik het kopervet op de stelmoeren en bij ontluchtingsnippel zie lijkt het alsof de cilinders achter vervangen zijn. Ik heb helaas de trommels nog niet kunnen verwijderen door gebrek aan juiste gereedschap. Aanname dus even dat alles daar "ok" is (afstelling ok, als je remt grijpt achter meteen aan, ontlucht van rechts achter naar links achter naar voren). Idee van een ervaren sleutelaars (geen specifiek 2CV ervaring) was dat dan de HRC lek moet zijn. Ik zie echter geen niveau verschil optreden in het reservoir als pedaal wordt ingetrapt en eerste keer dieper gaat. En lekkage naar buiten is er sowieso niet want niveau is nul komma niks gezakt. Iemand anders die wel ervaring met eendjes heeft had idee dat er de verkeerde HRC in zit (voor DOT) omdat deze niet groen gemarkeerd is. Ik daarom een nieuwe gehaald bij een specialist, zie ik dat de groene rubbers van het nieuwe exemplaar ook op de huidige zit. Lijkt me dus gewoon de juiste in zitten.
Heb vandaag de remleiding vóór verwijderd (boutje erin) en exact zelfde gevoel in pedaal. Eerst diep, dan hard/hoger. Wacht je een seconde of 10 dan herhaalt het fenomeen zich. Alleen de voorste leiding aangesloten dan bleef druk gelijk. Ik kan niet anders concluderen dat er achter iets niet goed zit. Uiteraard moet ik gewoon de boel open maken, maar iemand al een idee waar ik het moet zoeken? Als de cilinder achter lekt, zou mijn LHM niveau inmiddels toch al wel gezakt moeten zijn. Kun je met nieuwe plaatsen iets verkeerd doen waardoor de slag altijd te groot is? Dus even los van de 'gewone' afstelling.
Heel verhaal dus
Om hier op terug te komen; de verstel nokken aan de binnenzijde (achterzijde eigenlijk) stonden inderdaad goed. Maar de voering aan de binnenzijde was niet goed afgesteld. Dit heb ik zelf niet eerder geconstateerd door ontbreken van juiste dop 44 om de Trommel te verwijderen
Re: Re:
Geplaatst: zo 31 mei, 2020 12:08
door Erikjan
theoenmarion schreef: ↑wo 29 apr, 2020 20:42
Rossero schreef: ↑ma 30 mei, 2016 13:42
Gezien vanaf de remankerplaat
Op zich maakt dat niet uit hoor.
Als je doordraait stelt de nok ook wel de andere kant op.
Die nok is zo van vorm dat het wel uitmaakt welke kant hij op draait. In dit topic zie je foto's van die nok.
viewtopic.php?t=13089
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: zo 7 jun, 2020 12:38
door dimi_v
dimi_v schreef: ↑zo 31 mei, 2020 10:00
dimi_v schreef: ↑zo 7 jul, 2019 21:53
jochemvde schreef: ↑wo 14 nov, 2018 11:20
Heel verhaal dus
Om hier op terug te komen; de verstel nokken aan de binnenzijde (achterzijde eigenlijk) stonden inderdaad goed. Maar de voering aan de binnenzijde was niet goed afgesteld. Dit heb ik zelf niet eerder geconstateerd door ontbreken van juiste dop 44 om de Trommel te verwijderen
Ik kom er nog 1 keer op terug
Wat ik gewoon helemaal niet gezien had, is dat er dus 2 nokken per trommel zitten.... ergens ook wel logisch maar vraag me niet waarom, maar gewoon nooit gezien. Gisteren uitleg gekregen, had me een jaar vervelend remmen gescheeld... ach ja je kunt ook leren van van fouten maken.
Re: Achterrem (Trommel) afstellen
Geplaatst: zo 7 jun, 2020 12:45
door RobertF
Misschien handig om eens een handboek te kopen
Links gaat linksom en rechts gaat rechtsom