elektrische ventilator
Wanneer bij koude extra warmte in het interieur gevraagd wordt kan de thermoschakelaar overbrugd worden met een schakelaar of zelfs een snelheidsregelaar in het dashbord. Extra buisventilatoren zijn dan ook overbodig. Het zou een leuk project worden om eens uit te zoeken welke ventilatoren geschikt zouden kunnen zijn. In de moderne auto's zitten van die dingen.
Met de beste 2cv groeten
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 972
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Dat was dus precies mijn vraag : of er al iemand ervaring mee had en welke spulletjes ervoor had gebruikt.
Ik wik sowieso een temperatuur meter op het blokje hebben om de temperatuur te weten. Als er nu ook iemand is die weet hoe je het debiet van de standaard fan kan uitrekenen en wat een elektrische fan levert dan ben ik al een hele stap verder.
wil daar van het voorjaar eens mee gaan stoeien.
Jaren terug ben ik zo ook eens bezig geweest met een temperatuur meter op de carberateur. Die wilde ik gaan isoleren en eventueel kunnen verwarmen. Voor dat ik dat ging doen heb ik een jaar met een meter op de carberateur gereden. Ik noteerde op een briefje de start temperatuur, de gereden afstand en de eind temperatuur. het grappige was dat er altijd 20 graden maximaal tussen zat. zomer of winter maakte niet uit, afstand ook niet.
het doel van de proef was om het rendement van biobrandstof te verhogen. Omdat het financieel strafbaar is geworden om op E85 te rijden heb ik alle spullen ervoor maar weer in de kast gelegd.
Ik heb geen werktuigbouwkunde gedaan maar vindt het wel een leuke materie
Ik wik sowieso een temperatuur meter op het blokje hebben om de temperatuur te weten. Als er nu ook iemand is die weet hoe je het debiet van de standaard fan kan uitrekenen en wat een elektrische fan levert dan ben ik al een hele stap verder.
wil daar van het voorjaar eens mee gaan stoeien.
Jaren terug ben ik zo ook eens bezig geweest met een temperatuur meter op de carberateur. Die wilde ik gaan isoleren en eventueel kunnen verwarmen. Voor dat ik dat ging doen heb ik een jaar met een meter op de carberateur gereden. Ik noteerde op een briefje de start temperatuur, de gereden afstand en de eind temperatuur. het grappige was dat er altijd 20 graden maximaal tussen zat. zomer of winter maakte niet uit, afstand ook niet.
het doel van de proef was om het rendement van biobrandstof te verhogen. Omdat het financieel strafbaar is geworden om op E85 te rijden heb ik alle spullen ervoor maar weer in de kast gelegd.
Ik heb geen werktuigbouwkunde gedaan maar vindt het wel een leuke materie
met eendige groeten,
Ik zou gewoon een e-fan zoeken die zo nauw mogelijk in de opening van de tunnel past. Mogelijk moet de e-motor aan de buitenkant zitten met de fan net in de opening, binnen kom je al gauw de as tegen waarop dan nog het gedeelte poelie zit die de dynamoriem aandrijft.
De draairichting van een gelijkstroomventilator is natuurlijk gemakkelijk omkeerbaar.
De draairichting van een gelijkstroomventilator is natuurlijk gemakkelijk omkeerbaar.
Met de beste 2cv groeten
in de koeling heb je veel ventilators voor handen die er perfect zouden in passen, blazend of zuigend, enige probleem zal zijn om deze te vinden op 12v gelijkspanning.
een ventilator zomaar van draairichting laten veranderen door + en - te wisselen kan maar je moet rekening houden met de vorm van de schoepen. een blazende ventilator laten zuigen geeft minder debiet!
mvg Nic
een ventilator zomaar van draairichting laten veranderen door + en - te wisselen kan maar je moet rekening houden met de vorm van de schoepen. een blazende ventilator laten zuigen geeft minder debiet!
mvg Nic
Op welke spanning werken de ventilatoren in de hedendaagse auto's dan, Nic ?
Als de e-motor in de weg zit van de as van de poelie kan natuurlijk ook de voorkant van de koeltunnel een klein beetje vergroot worden. Er is al een uitstekende rand waarop verder gewerkt kan worden. Schroefgaten voor een houderframe voor de e-motor zijn er ook al. Als ik tijd had zou ik er direct aan beginnen. Toch eerst maar m'n eend verder restaureren.....
Als de e-motor in de weg zit van de as van de poelie kan natuurlijk ook de voorkant van de koeltunnel een klein beetje vergroot worden. Er is al een uitstekende rand waarop verder gewerkt kan worden. Schroefgaten voor een houderframe voor de e-motor zijn er ook al. Als ik tijd had zou ik er direct aan beginnen. Toch eerst maar m'n eend verder restaureren.....
Met de beste 2cv groeten
hallo,
auto's zijn meestal 12v, met koeling bedoelde ik industriele koeling... 220 of 380v dus... zal eentje zoeken
voila:
https://www.kooltech.co.uk/images/friga ... medium.jpg
auto's zijn meestal 12v, met koeling bedoelde ik industriele koeling... 220 of 380v dus... zal eentje zoeken
voila:
https://www.kooltech.co.uk/images/friga ... medium.jpg
ik dacht dat de meeste van die omvormers geen inductieve belasting aan kunnen.
De airco koppeling van lpgo lijkt me nog de meest haalbare oplossing.
massas 12v ventilatoren te vinden voor radiators en dergelijke maar deze hebben maar een laag debiet, geef ze nog een beetje tegendruk zoals bv de koelunnels van de 2cv en het debiet valt bijna weg, met als gevolg, bye bye koeling
als je uitsluitsel wil mail je naar de firma Nicolay in Wavre (ook nederlands).
als je de diameter weet kan je eens navragen wat de mogelijkheden zijn op 12v=.
wat is eigenlijk de bedoeling van heel dit idee?
andere mogelijkheid: (zoals bij bmw-motor)
grotere oliekoeler met daarop thermostatisch gestuurde ventilator
icm met 2x 80x80 ventilatortjes die net in de ingang passen van de kachelpotten...
veel bedenkplezier!
De airco koppeling van lpgo lijkt me nog de meest haalbare oplossing.
massas 12v ventilatoren te vinden voor radiators en dergelijke maar deze hebben maar een laag debiet, geef ze nog een beetje tegendruk zoals bv de koelunnels van de 2cv en het debiet valt bijna weg, met als gevolg, bye bye koeling
als je uitsluitsel wil mail je naar de firma Nicolay in Wavre (ook nederlands).
als je de diameter weet kan je eens navragen wat de mogelijkheden zijn op 12v=.
wat is eigenlijk de bedoeling van heel dit idee?
andere mogelijkheid: (zoals bij bmw-motor)
grotere oliekoeler met daarop thermostatisch gestuurde ventilator
icm met 2x 80x80 ventilatortjes die net in de ingang passen van de kachelpotten...
veel bedenkplezier!
Je kunt eens kijken op de site van https://www.venus.nl/spal/ in Didam voor een Spal ventilator. Ik heb er zo een, welliswaar niet op mijn 2cv maar op mijn HY en het werkt perfect. Telefonisch wordt je ook goed geholpen aan info EN het is een Nederlands bedrijf dus je verstaat hen ook nog.