Pagina 2 van 3

Geplaatst: do 30 dec, 2004 19:38
door Christian
Gerard Maas schreef:Zeg pluisje,Jij heb nu toch een chassis met het nummer op zijn plaats.Dan hoef je toch
niet naar de RDW.Je kan je auto gewoon overal laten keuren en nergens over praten
Als jij wist,hoeveel chassis ik als keurmeester zelf ingeslagen heb.En het leuke is dat
er nergens in de wet staat dat die chevrontekens er ook moeten staan.kijk maar op je
kentekenbewijs.
Precies!
Is er ooit iemand geweest die zijn eend heeft moeten inleveren of een boete heeft gekregen vanwege een imitatiechassis? Is er überhaupt ooit een controle op geweest?
De meeste mensen die voor het eerst een eend kopen, hebben geen verstand van chassis en weten niet eens dat er dikke kans is dat er bij hun een imitatiechassis onder ligt. Ik kan me niet voorstellen dat zo iemand plotseling zijn eend in de pers ziet verdwijnen.
Dat een omgekatte mercedes in beslag wordt genomen is logisch en terecht. Maar eenden controleren op het chassis heeft toch geen zin...

Geplaatst: do 30 dec, 2004 21:53
door pluisje
oh.... effe rechtzetten,
ik heb nog geen frame, ikzelf heb nog geen ene eend...
ik probeer gewoon met argumenten te komen, waarom iemand een frame nummer zou overzetten...

zelf zou ik er ook zo snel mogelijk een galvanisch frame onder willen hebben..
als ik hier al die verhalen hoor (geknikt frame, zwaar sturen, op voorbumper staan en motorkap op en neer zien gaan), dan zou ik in dit natte nederland waar hij buiten moet staan hem goed willen beschermen.
en als een bedrijf wat een galvanisch frame levert met 11 jaar garantie op roest, dan ga ik daar voor ;)

een brommer die 20km te hard rijdt, is in mijn ogen strafbaar...
een auto die al 4 maanden over de APK heen is, is strafbaar...
maar een auto die wat beter roestbestendig is... tja.. strafbaar?

Geplaatst: do 30 dec, 2004 23:24
door Punky
pluisje schreef:maar een auto die wat beter roestbestendig is... tja.. strafbaar?
Ik wilde er eigenlijk niet op ingaan, maar bij verzinken vernader je ook wat aan de eigenschappen van een chassis. Dit kan de veiligheid weer verminderen. Zo zouden de lasnaden slechter kunnen worden bij verzinken en zal het chassis bij een aanrijding eerder breken dan kreuken. Zo kun je nog wel meer voor en nadelen opnoemen.

ga er maar vanuit dat het allemaal een reden heeft waarom die regeltjes er zijn. :wink:

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 07:46
door Gerard2cv
Hallo Puncky.
Heb je ooit zo;n chassis van binnen gezien? Dan zal je zijn opgevallen,dat de hele kooi-
constuctie met de kruisprofielen in het chassis,zwaarder zijn uitgevoerd dan bij het
originele.Dus moeten ze het goedkeuren.Maar aangezien ze al een goedkeuring in Duits-
land hebben,denk ik dat ze gewoon het geld in de zak houden,omdat er toch Europese
regels komen,dat wat in het ene land toegestaan is voor de hele Unie gaat gelden.
Als ik me goed herinner scheelt ze dat ongeveer € 50.000,-

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 09:29
door pluisje
Als ik me goed herinner scheelt ze dat ongeveer € 50.000,-
hoeveel chassis verkopen ze per jaar? (misschien 200)
willen ze dat terugverdienen in 3 jaar, dan moet je dat dus delen....

€ 50.000,- / 200 / 3 = 84 euro extra per chassis

als je dus weet dat het misschien volgend jaar al veranderd kan zijn (EU)
dan loop je € 33.333,- mis...

dat risico willen ze misschien niet lopen,
en de concurent heeft zijn kosten er al uit en die hoeft die 84 euro niet
meer extra te rekenen...

de bedragen kunnen misschien anders zijn...
maar ga er maar van uit, dat hoe minder chassis er wordt verkocht,
hoe linker het wordt..

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:04
door Handjes
Gerard Maas schreef:Dan zal je zijn opgevallen,dat de hele kooi-
constuctie met de kruisprofielen in het chassis,zwaarder zijn uitgevoerd dan bij het
originele.Dus moeten ze het goedkeuren.
Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet logisch. Een chassis is gebouwd met een zekere mate van stevigheid en flexibiliteit. Ik kan me voorstellen dat een te stevig chassis voor andere problemen gaat zorgen, zoals intensere krachten op de koets.

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:12
door Klaas Jan Franssen
Handjes schreef:
Gerard Maas schreef:Dan zal je zijn opgevallen,dat de hele kooi-
constuctie met de kruisprofielen in het chassis,zwaarder zijn uitgevoerd dan bij het
originele.Dus moeten ze het goedkeuren.
Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet logisch. Een chassis is gebouwd met een zekere mate van stevigheid en flexibiliteit. Ik kan me voorstellen dat een te stevig chassis voor andere problemen gaat zorgen, zoals intensere krachten op de koets.

Bovenstaande is de reden geweest voor mij om voor een 'normaal' chassis te kiezen. Verzinkt is idd roestvrij, maar vele malen stijver dan een 'normaal' chassis. Ik heb hem laten behandelen bij Gosiliga in leeuwarden, hierbij is een dikke laag roestwerend middel op de buitenkant gedaan, en van binnen in alle hoeken en gaten dinitrol en een ander afdichtend middeltje.

Dit 'normale' plaatstalen chassis heeft voor mijn gevoel de nodige flexibiliteit zodat er geen frictie ontstaat met bv de koets oid. Het oude chassisnummer overgeslagen, en er is geen keuringsmeester die het verschil ziet.

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:26
door pluisje
ehhh...

nu begrijp ik nog steeds niet, waarom een slap chassis beter zou zijn...
misschien ben ik heel dom...
maar als ik naar een vrachtwagen kijk, zie ik een cabine met
een grote laadbak achterop..
als die vrachtwagen over een zandweggetje heen rijdt, dan beweegt
de cabine ten opzichte van de laadbak, omdat het chassis tordeert.
wanneer ik nu een trap zou monteren tussen de laadbak en de cabine
(om het dak makkelijker te kunnen wassen ofzo)
dan zal bij de eerste hobbel de hele trap wordten vervrongen (die gaat die tordering om de lengte as echt niet tegenhouden)

daarom heb je dus een 'zwakke koets' nodig bij een eend..
het chassis kan iets torderen, parkeer maar eens 1 voorwiel op een hoge stoep en kijk of je deuren nog wel goed sluiten enz...

echter, wanneer dit minder tordeert...
volgens mij is dit helemaal niet slecht voor je auto..
het scheelt volgens mij zelfs slijtage, de delen die normaal over elkaar heen schoven, zullen dit een stuk minder doen...

misschien moeten we de vraag andersom stellen..
"wie heeft er ervaring met een te stug chassis?"

heeft er iemand ervaring met gekke dingen die gebeurde omdat alles
te weinig bewoog? kwam je benzine tank er ineens onder uit ofzo??

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:50
door rusty
het is idd niet alleen het torderen wat een orgineel chassis beter kan, maar ook het kreukelen, stel je voor, je krijgt een frontale aanrijding en je hebt een orgineel chassis. Deze kreukelt lekker op m.a.w. neemt veel energie op die je lichaam niet meer op hoeft te vangen!
Als je het chassis vervangt door een veel stijver exemplaar worden die krachten niet/minder opgevangen met als gevolg veel meer schade aan dingen waar je echt niet vrolijk van wordt (nek ed.) misschien een voordeeltje, je chassis is misschien nog recht....

en wat betreft het chassis van de Graaf, ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, wat ik zelf gezien heb. voor de rest niets negatiefs over dit bedrijf.

Verder weet ik dat het Cassis chassis al heel lang geleden is gekeurd, dat alles verder ok is, maar dat de RDW weigert te accepteren dat dit chassis conform orgineel is, als er een chassis is dat orgineel is dan is het dit chassis wel (lijkt mij)

Her RDW is gewoon een burocratische instelleing die de vervelende gewoonte heeft het mensen zo lastig mogelijk te maken en hen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen!

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:50
door Gerard2cv
Je moet me in dit geval goed begrijpen,dat de voor en achterbalken niet zwaarder zijn,
maar het midden gedeelte onder de cabine.Ik heb het met een klant meegemaakt die op
een kruispunt stopye met zijn 2 dochters achterin en er een vrachtauto vol geladen het
niet zag en er bovenop klapte.Wat gebeurde er.Toen de kracht van het gewicht van de
eend ca.540kg.bereikt was werd de eend naar voren geduwd en gingen er 2 achter-
deuren open en riepen de 2 meisjes"pappa wat gebeurd r nu?"Het kofferdeksel zat
keurig tegen de achterbank aan.en de auto was totalloss,maar niemand had een schrammetje.Dus als je de kreukelzones in takt laat is er niets aan de hand.

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 10:52
door Klaas Jan Franssen
In mijn beleving is de hele eend erop gebouwd, dat alles een beetje kan torderen/bewegen. Als je met een stijf chassis een keer hard de hoek om gaat, dan zal de koets toch willen torderen en voor mijn gevoel zal het chassis het dan tegenhouden, waardoor er mogelijk problemen kunnen ontstaan. Dit is echter puur mijn gevoel wat spreekt, en ik kan helaas ( of gelukkig) niet met steekhoudend bewijs komen.. ( een eend waarvan de koets van het chassis is afgescheurd... :cry: :cry: )

Al met al zullen beide chassis' (stijf en slap) goed zijn, en is het gewoon persoonlijke voorkeur. Orgineel of Onderhoudsarm.

(wanneer je een verzinkt chassis hebt dan kun je er ook een verzinkte koets opzetten, dan is het probleem met stijve, en minder stijve delen ook opgelost.)

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 14:40
door Pelgrim
Duintje schreef:Hans Tacq koopt het meeste ook gewoon bij de Graaf, net zoals de diverse magazijns van de eendenclubs...

Marcel
Is het ook mogelijk om direct bij de Graaf te kopen?

Dirk
Ja, het is bijna zover: de verhuizing/verbouwing en opruiming van de nieuwe garage zijn bijna achter de rug dus ik kan eindelijk verder! :)

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 14:44
door Duintje
De Graaf is een GROOThandel, dus NIET voor particulieren.

Marcel

Geplaatst: vr 31 dec, 2004 23:08
door Punky
Maakt de Graaff alleen onderdelen voor 2cv's, of ook voor andere auto's producten?

Geplaatst: zo 2 jan, 2005 10:44
door Gerard2cv
Ik dacht dat hij voor meerdere franse auto's onderdelen verkocht,Of hij ze ook laat maken
zal afhangen van kosten en afzetgebied.Om op de stijfheid van het chassis terug te ko-
men.denk ik dat in Duitsland de TUV strenger is dan de RDW hier in Holland omdat de
keuring daar voor 2 jaar geldt,en zij hebben het gegalvaniseerde chassis goedgekeurd.
Maar de mensen van de RDW.weten niet waar ze mee bezig zijn,dus dekken zich in,
achter Ciroën om alleen origineel fabriekschassis toe te laten,Dan zijn hun van de verant-
woording af.Dat is nu echt de Nederlandsche mentaliteit.De macht willen hebben,maar
niet de verantwoordelijkheid,die schuift men mooi af op anderen.