nieuw chassis

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gast

nieuw chassis

Bericht door Gast » vr 24 dec, 2004 13:12

dag allemaal,

ik ben een regelmatige bezoeker van het forum, maar om 'veiligheidsredenen' even niet ingelogd.

Ik heb vorige week een nieuw chassis onder m'n eend geschroefd, heb veel rondgeken wat er allemaal op de markt is en heb uiteindelijk gekozen voor het orginele citroën chassis (van club cassis) de redenen voor deze beslissing zal ik hieronder opsommen.

-beperkte stijfheid, kreukelzone bij eventuele aanrijding
-orgineel
-kwaliteit (ik heb het goedgekeurde chassis van vd Berg beken en deze lijkt hetzelfde maar is veel slapper en van binnen is de constructie ook anders)
-met een goede antiroestbehandeling gaat het chassis zeker minstens 20 jr mee.
-een niet gelijkend chassis is geen optie, i.v.m. chassisnummerprobleem

het chassisnummer heb ik netjes in het nieuwe chassis gelast en dat zou alleen te zien zijn als je een stuk van het chassis blank zou maken, en het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat dat gebeurt.

ik weet niet of iemand iets heeft aan deze opsmming, velen zullen inmiddels gefrustreerd zijn door alle onzekerheid rond de chassisperikelen doe er in ieder geval je voordeel mee, als iemand nog een toevoeging heeft hierop, graag!

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 24 dec, 2004 13:57

Dat moet je natuurlijk allemaal zelf weten. Zo heeft iedereen zo z'n eigen argumenten voor zijn of haar beste keuze..
Maar waarom wil je dat dan zonodig anoniem op het forum zetten??

(overigens is het chassis van Club cassis ook op een aantal punten te onderscheiden van een orgineel hoor..)

Welke punten als ik vragen mag Bjorn?
AZ A2 '70
AK400 '76

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » za 25 dec, 2004 20:19

Als jij een cassis-chassis hebt dat goedgekeurd is door de RDW enzovoort, warom laat je het nummer dan niet gewoon lekker legaal 'overtimmeren' ? Bij de RDW etc. dus he ;)
Afblijven.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » zo 26 dec, 2004 13:28

Code: Selecteer alles

orginele citroën chassis (van club cassis)
hier en daar heb ik gelezen dat een club cassis-chassis nog steeds niet
door de RLD wordt erkend...
(correct me if i am wrong)

en op deze manier heeft is het idee om gewoon een hoop gezeur te ontwijken..
je neemt een goed frame, last je eigen framenr erin en je gooit het
ouwe frame weg.
door het op een manier te doen, dat nergens geregistreerd is, dat er aan het frame is gerommeld, zal het ook nooit opvallen.
bij een controle waarbij de auto wordt kaalgemaakt en alles wordt gecontroleerd zal het misschien naar voren komen, maar volgens alle instanties is er gewoon niets gebeurd..

en wat niet weet, wat niet stinkt
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 28 dec, 2004 22:34

pluisje heeft gelijk, het cassis chassis is nogsteeds niet goedgekeurd! het is wel het enige chassis dat conform het orginele chassis is, hoe de graaf ooit en goedkeuring heeft gekregen is me een raadsel! een van de belangrijkste eisen van het RDW is dat het conform orgineel is, veel orgineler dan het cassis chassis is mijns inziens niet mogelijk. het de graaf chassis voldoet hier niet aan maar heeft wel een goekeuring ?
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 29 dec, 2004 10:11

Hallo Rusty.
Ik wil niet partijdig zijn,maar ik ken de Graaf al zo'n 30jaar en hij weet heel goed wat hij
doet(zelfs zo erg,dat als Citroën Ned.met onderdelen in de problemen kwam,ze maar
wat graag een beroep op hem deden)En als je wist hoeveel onderdelen hij nu in eigen
productie heeft en over de hele wereld levert.Het zou me niet verwonderen dat bijna
alles wat nieuw in Holland te koop is,uiteindelijk bij hem vandaan komt.Daar heb ik er te
lang voor ingezeten.En als hij goedkeuring voor zijn chassis heeft,neem dan maar aan
dat de RDW ze echt gekeurd hebben.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 611
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 29 dec, 2004 11:41

Niemand twijfelt ook aan De Graaf, Gerard. Maar het ging er om waarom het meer dan uitstekende Cassis chassis niet goedgekeurd is. Dat chassis is door velen met volle tevredenheid gebruikt en is ook 'origineel'.

Voorlopig stelt de RDW zich monopolistisch op door slechts 1 chassis/bedrijf de voorkeur te geven. Hiermee bemoeit de RDW zich direct met de concurrentiepositie.
La vie est belle.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 29 dec, 2004 12:21

Zou het ook kunnen,dat gezien de kosten het cassis chassis nog niet ter keuring is
aangeboden.Het gaat vlg mij hier puur om een financieel plaatje.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » wo 29 dec, 2004 12:38

denk het ook...
zoiezo kost het keuren van een chassis gewoon tijd en geld...
je komt bij de RLD en je roept, ik wil een chassis keuren, dan krijg je een berg formulieren voor je neus en worden er om een hoop andere papieren gevraagd...

grote kans dus, dat niemand dat nog voor een cassis chassis heeft gedaan, omdat citroen of cassis zelf de nederlandse markt te klein vindt of omdat cassis nog niet weet welk type chassis ze gaan leveren in Nederland.

De Graaf, Gerard, levert gewoon 1 chassis en dat is gewoon duidelijk, dat laat i 1 keer doorrekenen (kost geld) de nodige papieren voor maken (kost geld) en begint gewoon zijn eigen frame te leveren (levert geld op).

hij verkoopt het, dat levert geld op, maar moest daarvoor wel eerst investeren..

Daarnaast zijn er ook nog andere truks:
De Graaf kan een chassis uit '78 nemen, deze verbouwen en op de goedkeuring uit '78 verkopen.
Of heeft een goedkeuring in Duitsland en 'voert' deze gewoon in,
zo kan je als partikulier/kleine zelfstandige aardig om de regelgeving heen...
Cassis levert gewoon altijd nieuwe chassisen en kan hier niet omheen, zal dus aan alle Nederlands eisen moeten voldoen en daarmee op problemen stuiten..

Aan de andere kant:
De Europeese regelgeving is zo, dat als jij ergens in Europa een goedkeuring krijgt (Europees goedgekeurd) dan moet elk land dat accepteren.
Ga je hiermee dus naar de RDW, dan moeten zij hem (samen met een soort typegoedkeuring die aangeeft wat het frame kan hebben) gewoon goedkeuren.
Cassis kan dus ook zeggen, we wachten nog een paar maanden, dan is heel die Nederlandse regelgeving om zeep en kunnen wij ze gewoon leveren op Europees Niveau.. echter werd dat tegengewerkt en/of begrijpt de RLD het nog niet en/of heeft cassis er gewoon geen haast mee..

Echter...
Ik denk dat het echte probleem in de Leeftijd zit:
heb jij een frame uit 2004, dan moet je auto ook volgens de regels van 2004 gekeurd worden.... MET EEN EEND??? ai ai ai..
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 611
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » wo 29 dec, 2004 12:46

pluisje schreef:Aan de andere kant:
De Europeese regelgeving is zo, dat als jij ergens in Europa een goedkeuring krijgt (Europees goedgekeurd) dan moet elk land dat accepteren.
Ga je hiermee dus naar de RDW, dan moeten zij hem (samen met een soort typegoedkeuring die aangeeft wat het frame kan hebben) gewoon goedkeuren.
Ja, was het maar zo'n feest. Want chassis van Cassis, SLC en het zeer goede Wheels chassis zijn in de landen rondom ons al jaren goedgekeurd. Alleen het RDW weigert deze goedkeuring over te nemen.
La vie est belle.

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » wo 29 dec, 2004 13:50

vreemd....

ik heb een RS-frame van een Kreidler in de schuur liggen, daarvan kan ik bij John Bosh een typegoekeuring krijgen (stuurt i op per post) en dat is voldoende (samen met orginele onderdelen) om mijn Kreidler van 50cc motorgoedgekeurd te krijgen..

Bij de RDW alles inleveren, motor keuren en daarmee is het frame nu een motorfiets geworden...

Dit kan echter niet met brommers die uit Zwitserland worden geimporteerd, want dan werd het buiten de EU verkocht (beetje vaag) maar voor de rest weinig problemen...

In ieder geval blijven er nog wel genoeg redenen waarom De Graaf, Gerard, het wel lukt en cassis niet/of niet aan begint...

en gegalvaniseerde frames uit Duitsland wel?
best leuk om dan eens een 'Eenden-brug' naar Duitsland op te zetten.
Een lijst opstellen waar i aan moet voldoen, een keuringstation in Duitsland vinden waar ze Nederlands spreken en via-via weer invoeren...
Lijkt mij de 2 maanden extra bloed-zweet-en-tranen wel waard, als je daarna gewoon een gegalvaniseerd frame onder je eend hebt :)
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 29 dec, 2004 16:09

Zeg pluisje,Jij heb nu toch een chassis met het nummer op zijn plaats.Dan hoef je toch
niet naar de RDW.Je kan je auto gewoon overal laten keuren en nergens over praten
Als jij wist,hoeveel chassis ik als keurmeester zelf ingeslagen heb.En het leuke is dat
er nergens in de wet staat dat die chevrontekens er ook moeten staan.kijk maar op je
kentekenbewijs.

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » do 30 dec, 2004 12:48

pluisje schreef:vreemd....

ik heb een RS-frame van een Kreidler in de schuur liggen, daarvan kan ik bij John Bosh een typegoekeuring krijgen (stuurt i op per post) en dat is voldoende (samen met orginele onderdelen) om mijn Kreidler van 50cc motorgoedgekeurd te krijgen..
Het heeft ook te maken met de typegoedkeuring, Citroen NL geeft alleen bij het chassis van de Graaf een typegoedkeuring.

Plop :twisted:

Ps. Volgens mij is de Graaf 1 van de weinige 2cv onderdelen groothandel van Nederland.
Plopperdeplop

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 30 dec, 2004 15:49

Ja,hij is beslist de grootste,maar Leo Ruygrok en onze Hans Tack doen ook nog mee
en zo zijn er nog wel enkele.Maar ik denk dat de meeste een broep op De Graaf doen
Want die laat de onderdelen gewoon zelf fabriceren.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 30 dec, 2004 18:13

Hans Tacq koopt het meeste ook gewoon bij de Graaf, net zoals de diverse magazijns van de eendenclubs...

Marcel

Plaats reactie