Pagina 2 van 5
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: za 15 jan, 2022 18:44
door schermer
Heel erg leuk project. Ik heb er zelf ook wel eens over zitten fantaseren. Ik vond de oplossing van geo altijd erg leuk, 2 carburateurs van een 2cv blok en zijn eigen ontsteking. Ik heb wel eens bmw conversies bekeken en vond het eigenlijk altijd maar een wirwar van draden en ellende. Mocht het er ooi van komen zou ik het proberen met een set dellorto's van bijvoorbeeld een moto guzzi en als het kan een 1-2 spark. Simpel benzinepompje ertussen en klaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: zo 16 jan, 2022 22:08
door Laagvlieger
schermer schreef:Heel erg leuk project. Ik heb er zelf ook wel eens over zitten fantaseren. Ik vond de oplossing van geo altijd erg leuk, 2 carburateurs van een 2cv blok en zijn eigen ontsteking. Ik heb wel eens bmw conversies bekeken en vond het eigenlijk altijd maar een wirwar van draden en ellende. Mocht het er ooi van komen zou ik het proberen met een set dellorto's van bijvoorbeeld een moto guzzi en als het kan een 1-2 spark. Simpel benzinepompje ertussen en klaar.
Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Ik sta er elke keer weer van versteld hoe goed het blok reageert op de 2 2cv carbs zonder aanpassing van de sproeiers. Tuurlijk het is niet 100% maar het past wel 100% bij het karakter wat ik de 2cv wilde geven...
P.s. ze zeggen wel eens dat Dellortos weinig vermogen onderin leveren, ik weet niet of dit klopt...
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: di 18 jan, 2022 04:03
door schermer
Of een setje Bing carbs van een oudere bmw, ik denk dat het maar net is wat er voor een leuke prijs op je pad komt.
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: di 18 jan, 2022 06:47
door Laagvlieger
schermer schreef: ↑di 18 jan, 2022 04:03
Of een setje Bing carbs van een oudere bmw, ik denk dat het maar net is wat er voor een leuke prijs op je pad komt.
Ah ik zie het al.. We benaderen het op dezelfde manier...
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: di 18 jan, 2022 08:48
door Data58
Op het youtube filmpje zie ik twee bobines. Lijken ook beide aangesloten te zijn naar vier? bougies. Heeft dit blok vier bougies het is toch een tweecilinder?
Verder ziet er gaaf uit en ja ik zou daar ook een glimlach van krijgen. Je verrast onderweg een heleboel mensen in hun bolides door je vermogen gewichtsverhouding die heb je ten opzichte van een reguliere middenklasser. Even snel becijferd meer dan 200PK
.
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: di 18 jan, 2022 12:28
door Laagvlieger
Klopt de latere BMW 1150 blokken en de 1200 sowieso hebben twinspark dus 2 bougies per cilinder.
Bmw had grote problemen met het "konstant fahr ruckeln" waardoor ze over zijn gegaan op 2 bougies per cilinder.. Het probleem is dat bij Cruisen het vlamfront van de verbranding niet goed is en daardoor het vlamfront van 2 kanten wordt benaderd. De 2e bougie zit dan ook op een heel andere plek.. Kijk maar eens op internet, er is veel over geschreven..
Uiteraard heb ik dit in mijn ontsteking ook toegepast en geīntegreerd, vandaar de 2 Visa) bobines..
en inderdaad dat met dat gewicht/pk verhouding klopt wel.. Schoon aan de haak 550kg met (op papier)110pk..
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: za 22 jan, 2022 17:57
door RobM
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: za 22 jan, 2022 19:15
door Erikjan
Cool
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: za 22 jan, 2022 21:29
door deutje
Haha, ziet er goed uit!
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: zo 23 jan, 2022 18:35
door Denny
Top. Wil ik ook wel
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: zo 23 jan, 2022 23:01
door gillis
Lekker!
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: ma 24 jan, 2022 00:50
door Data58
Dat is een mooie fase. Op naar het inbouwen.
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: vr 11 mar, 2022 12:03
door RobM
Ondertussen in de schuur:
Het had nogal wat voeten in de aarde om de adapterplaat te kopiëren en aan de tekening van de afstandsbus te komen. Dat is nu allemaal gelukt. Nu is het nog wachten op de bestelde langere M11 12.9 bouten om het vliegwiel aan de krukas van de BMW te maken. Als dat gelukt is dan zit het leeuwendeel van mijn klus er op.
Ondertussen is de bobine overleden (waarom start ie nu niet??) en zat de dynamo-pully niet vast genoeg. Aan die pully bleek het cupje te zitten waar de HALL sensors mee gestuurd worden voor de ontsteking (waarom start ie nu niet??)
Kortom: een hele aardige cursus BMW techniek.
Gr Rob
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: vr 11 mar, 2022 12:36
door Laagvlieger
Ziet er al goed uit.. 10mm aluminium zo te zien?
Om het zoekwerk naar fouten (waarom hij niet start) te eleminieren, gebruik ik mijn eigen ontsteking, die heeft gelukkig geen nukken en werkt tot nu toe feilloos in mijn BMW eend, zoals je kon zien, ruiken, voelen en horen
Re: Inbouw BMW 850 blok
Geplaatst: zo 13 mar, 2022 08:38
door RobM
En alle gaten lijken goed te zitten:
De plaat is van 10 mm aluminium. Die is redelijk te zagen met de decoupeerzaag.
Next step: het vliegwiel op de krukas. ik heb de bus, maar wacht op de bestelde bouten.
Groet, Rob