Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 27 mei, 2005 11:20
door Evan
BlueDuck schreef: Moet je wel een sloopkoets hebben en een goed lastoestel.
wel een beetje overdreven om voor een stukje uitgklopt plaatwerk en een moer met je juiste maat een koets in stukken te zagen, als je een beetje handig bent met hamer en werkbank klop je dat stukje plaat gewoon zelf in vorm, boort er een gat in en last een passende moer erin, vervolgens las je het geheel dan op de plek als aangeduid in het artikel. :)

Geplaatst: vr 27 mei, 2005 20:41
door abr2cv
Vergeet niet om de gordels met speciale bouten en moeren vast moet worden gezet. Deze bouten hebben een ander, fijner, schroefdraad.

Geplaatst: vr 27 mei, 2005 21:23
door Lelijke Eend
'Gewoon' fijne metrische schroefdraad of andere, niet-metrische schroefdraad ?

Geplaatst: vr 27 mei, 2005 23:07
door abr2cv
Dat weet k niet precies. Weet alleen dat er speciale bouten voor zijn.

Geplaatst: di 25 aug, 2015 11:50
door Hydrocalcium
Hanzzl69 schreef:Ik heb laatst 2-punts gordels in de eend gemonteerd. Die heb ik op de kop getikt via internet van een gozer die van een eend een kitcar ging bouwen. Hij had de gordels over van zijn sloopeend. Koste me een paar tientjes.
Er zitten meestal in de hoeken naast je achterbank, in de binnenschermen dus, gaten met schroefdraad waar je de bout van de gordel in kan draaien. En als je de bank er uit haalt zie je als het goed is twee doppen in het midden van de bodem van je eend. Als je die er uit haalt heb je weer twee gaten met schroefdraad voor de monatge van de twee sluitingen van je gordels. Die steek je vervolgens door je achterbank heen, daar is een gat voor gemaakt, en klaar is kees.
Oud topic, maar dit was de duidelijkste uitleg.

Ik heb ook gordels op de kop kunnen tikken. Ik zie de bevestigingspunten in 't midden van de auto wel. Gewoon hier de dopjes uitduwen ? Of trekken ?
Afbeelding

Maar de bevestigingspunten aan de zijkant zie ik niet ?
Afbeelding

Geit is van 1985.

Ik heb al door dat je voor de bevestiging bouten met schroefdraad M11 nodig hebt.
Waar bevestig je de gordels aan de zijkant ?

Geplaatst: di 25 aug, 2015 17:08
door David
Dat zijn ze ook niet, die zijn voor je bank.

Deze heb je nodig:

http://www.burton2cvparts.com/gordelhoe ... -4714.html

Daar gaat de bout van de tweepuntsgordel in vast.
De andere gaat in het midden boven je tank aan de gordelbrug vast met een bout.

Dat is de goedgekeurde manier voor een 2cv.

Geplaatst: di 25 aug, 2015 22:49
door Titatommeke
Hallo
Dat zijn ze inderdaad
Zorg wel goed voor een anti corrosie behandeling!
Doordat die plaat in de wielkast komt te zitten wilt het namelijk graag gaan roesten als het een keertje geregend heeft. Met goede voorzorgsmaatregelen moet dat proces in ieder geval uitgesteld kunnen worden.
Bij onze 2cv was het namelijk tussen de koets en die plaat erg gaan roesten.
succes met er in zetten

Geplaatst: wo 26 aug, 2015 17:13
door AZL57
Heeft een 85er geen gordelaansluiting ik dacht dat dit toen al standaard was? De aansluitmoeren zitten normaal verder naar voren in het spatbord bij de deurstijlen. Of zijn ze ooit bij een restauratie verwijderd?

Geplaatst: wo 26 aug, 2015 17:21
door David
Nee in 85 zaten ze er bij de meeste Nederlandse eenden nog niet in.
De Duitse hadden ze al veel langer.

Overigens zou ik hem misschien helemaal niet lassen, maar met flink aantal boutjes en moetjes vastzetten en veel ML er over heen.
Dan kun je in de wielkast ook een versteviging zetten dan heb je 3 lagen en een redelijk groot oppervlak.

Succes in ieder geval.

Geplaatst: do 27 aug, 2015 15:52
door RobM
Ik heb ook wel eens gordelhoekjes geplaatst, maar die waren al dubbel uitgevoerd. Wat je op het plaatje ziet zou best al dubbel kunnen zijn.

Ik vraag me af of je met boutjes of popnagels wel aan de constructie-eisen voldoet. Een koets moet je immers ook in elkaar lassen.

Die bouten zijn M11 met een hele bijzondere draad. Op de sloop kan je ze uit elke auto draaien; veeal dezelfde draad. Bij de gordelset die ik kocht voor de eend zaten de bouten bij. De moeren zitten al vastgelast aan het gordelhoekje.

Gr Rob

Geplaatst: do 27 aug, 2015 19:53
door Ed147
Als je het niet kan lassen, zou ik het met een lijmende kit vast zetten.
Inderdaad wel goed behandelen, want het rot zo weg er tussen.

Geplaatst: do 27 aug, 2015 20:43
door deusjevo
Als het niet gelast is is de bevestiging niet deugdelijk lijkt mij dus afkeur.
Met veiligheid zou ik sowieso niet spelen, vooral niet als je het hebt over kinderstoeltjes vastzetten.
Mijn gordelhoek was ook aangetast door roest en ik heb er een volledig nieuw vervangingsdeel in laten lassen bij de Eendenwacht.

Geplaatst: do 27 aug, 2015 21:16
door AZL57
bij mijn broer was de buiten plaat ook weggerot. Na behandeling van de rest hebben we de originele moer op een stuk dikke plaat van een oude grasmaaier gelast en het geheel weer op het binnenspatbord. Geen probleem :roll:

Geplaatst: do 27 aug, 2015 21:22
door Rossero
Of je hem nou achter het scherm vastbout of in het spatbord last maakt qua stevigheid niet echt uit, je hebt nog steeds die grote ankerplaat die de druk over het scherm verdeeld.

De bouten zijn overigens geen M11 met vage spoed maar UNF 7/16, een verplichte maat voor autogordels (waarom dan engels weet ik ook niet). Laatst nog zo'n tap moeten aanschaffen voor mijn verzonken carrosserie.

Geplaatst: ma 31 aug, 2015 09:23
door GJ2CV
Even over de schroefdraad.
In een eend zit nergens M17 schroefdraad
De draad voor gordels is 7/16 UNF dit is standaarddraad voor gordels.