Pagina 2 van 3

Geplaatst: do 22 dec, 2005 13:14
door catscit
Jacobus_XIII schreef:
catscit schreef:draadbussen zitten vastgeroest in de alu tussenstukken?
Keertje flink warmstoken en ze zijn los.
Dat heb ik inderdaad al geprobeerd, maar zonder resultaat. Ik weet niet of de warmte van hobby gasbrander genoeg is?
Tja, da's altijd een goeie, die dingen kunnen verschrikkelijk vast zitten.
Lang leve aluroest.
Je kunt het proberen met een dikke brander (van zo'n 2 flessen lasapparaat).
Anders het randje waar de bus invalt dunner slijpen. (of de alu tussenstukken doorzagen en nieuwe laten draaien)

Geplaatst: do 22 dec, 2005 13:40
door backfire
catscit schreef:
backfire schreef:als er alu tussenstukken zitten zou ik ook met een hobbybrander oppassen.
want?
omdat ik met mijn hobbybrander alu heb laten smelten. En je weet dat gaat dan in 1 keer.

Geplaatst: do 22 dec, 2005 15:35
door catscit
backfire schreef:
catscit schreef:
backfire schreef:als er alu tussenstukken zitten zou ik ook met een hobbybrander oppassen.
want?
omdat ik met mijn hobbybrander alu heb laten smelten. En je weet dat gaat dan in 1 keer.
Die hobby brander wil ik ook!
Alu smelt bij 660 Graden celcius:
http://www.webelements.com/webelements/ ... /heat.html

Geplaatst: do 22 dec, 2005 15:48
door Lelijke Eend
Met een beitel de moeren in 2-en slaan en nieuwe moren (en bussen) er op. dan heb je geen compleet nieuwe veerpotten nodig.

Geplaatst: do 22 dec, 2005 16:01
door catscit
Lelijke Eend schreef:Met een beitel de moeren in 2-en slaan en nieuwe moren (en bussen) er op. dan heb je geen compleet nieuwe veerpotten nodig.
Dat helpt niet als de draadbussen vastzitten aan de schijven met de rubbers (eend) of aan de alu tussenstukken (ami). Want ook al zijn de moeren weg, je krijgt de bussen niet uit de veerptten getrokken omdat de bussen niet kunnen schuiven.

Geplaatst: do 22 dec, 2005 16:42
door backfire
catscit schreef:
backfire schreef:
catscit schreef: want?
omdat ik met mijn hobbybrander alu heb laten smelten. En je weet dat gaat dan in 1 keer.
Die hobby brander wil ik ook!
Alu smelt bij 660 Graden celcius:
http://www.webelements.com/webelements/ ... /heat.html
er zijn tegenwoordig hobbybranders welke tot 2350 graden gaan. Ligt aan gasmengels. PS je wil niet weten hoe heet een verfafbrander wordt en dat is maar een elektrische.

Geplaatst: do 22 dec, 2005 16:45
door backfire
voorbeeld

Hobbybrander (Skandia)

Een kompleet brandersysteem tot 1800 graden c.

Bosch heteluchtpistool tot 630 graden c.

Hobbybrander van Campingaz, vlamtemp 1750 graden

Geplaatst: do 22 dec, 2005 16:55
door catscit
Ik heb zo'n hobby brander op campinggaz, die haalt de 300 graden niet.
Mijn fout, maar die alu dingen zijn behoorlijk klote, ze roesten als gekken als je een keer door de pekel rijdt.
Dus je kunt de groef waar de draadbus invalt dunslijpen, dan komt de draadbus wel los, of de veerpot er tussenuit slijpen. Wel de veren niet beschadigen, gebroken veren is geen pretje

Geplaatst: do 22 dec, 2005 16:58
door backfire
Is het niet een optie om deze van RVS te laten maken? Als TS ze toch gaat slopen dan lijkt me dat een goed alternatief

Geplaatst: do 22 dec, 2005 18:03
door catscit
wel erg drastisch, en zwaar! je kunt ze ook gewoon anti roest behandelen...

Geplaatst: do 22 dec, 2005 18:41
door backfire
Ik heb hier ook nog zeewaardig alu liggen, misschien is dat een optie. Is een bepaalde legering bestand tegen zout water. Niet zo zwaar als RVS :)

PS ik weet niet hoe die bus er uit ziet hoor, maar als het een busje is dan maakt die paar honderd gram natuurlijk niets uit. Enige vraag is inderdaad hoe vaak doe je zo'n klusje en is het dan de moeite waard.

Geplaatst: zo 2 apr, 2006 14:02
door fracadiane
volgens mij heeft de franzose wel de nieuwe veren voor in je veerpot :?:

https://www.franzose.de/shop_produkt.ph ... astendyane

Geplaatst: zo 16 apr, 2006 17:54
door catscit
nee dus, dit zijn veren voor een 2 cylinder voor.
En jacobus heeft een 4 cylinder.

Geplaatst: zo 16 apr, 2006 21:02
door Jacobus_XIII
catscit schreef:nee dus, dit zijn veren voor een 2 cylinder voor.
En jacobus heeft een 4 cylinder.
Inderdaad, ik moet ami super veerpotten hebben.

Ik hem m'n veerpotten ook lekker aan m'n chassis laten zitten. Het kost nu wat meer werk om de boel schoon te maken, maar ja....

Geplaatst: zo 16 apr, 2006 21:07
door catscit
die avo schokbreker die jij hebt, passen die op de dikke super schokbreker pennen?

Ik heb onder de 4 cylinder ami 6 die ik zojuist aan m'n vriendin gedoneert heb (na vele weekenden werk, sukkel die ik ben) nieuwe RECORD schokbrekers zitten van de graaf. Die kan ik er net zo goed onderuit halen want die doen helemaal NIKS.
Ja ik heb ze "ontlucht", 20 keer op en neer bewogen, 400km met de auto gereden en nog steeds deint het ding over de weg als een roeiboot op de oceaan. Erg vervelend als je met 160km/h een polo probeert in te halen (90pk is best lekker). Zal vast niet goed zijn voor het bochtenwerk.