Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
-
Lelijke Eend
- Heavy user

Bericht
door Lelijke Eend » za 21 jan, 2006 18:14
Zware momentsleutel leen ik wel

Ik heb nu een momentsleutel in de range 20-200nm gekocht (moet ik volgend weekend ophalen). Is een 2e handsje, maar ik weet dat ik de verkoper kan vertrouwen.
Ik heb het nageplozen en het kleinste aandraai moment op een Eend is 3 newtonmeter.
Afblijven.
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 10:56
Voordat ik een nieuw topic opende maar even gezocht en voila er bestaat al een topic over momentsleutels.
Ik probeer de laatste tijd meer en meer de techniek van een eend te leren kennen en wil (steeds) meer zelf gaan doen. Onlangs dan ook de technische cursus van de 2CV club gevolgd. Ik merk dat ik toch wat handiger ben dan ik altijd verwacht had.
Bij het vervangen van de contactpunten werd een momentsleutel gebruikt om de ventilateurbevestigingsbout vast te draaien (en dat voelde behoorlijk strak aan). Hoe nodig is het hiervoor een momentsleutel in huis te hebben? Ik zie mezelf de momentsleutel niet direct voor meer zaken nodig hebben.
Bij de Praxis kost een momentsleutel van Lux-Tools iets van 35 euro. Loopt echter vanaf 45 Nm. Vanaf 20 zou beter zijn.
-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 11:08
Ik weet niet of je ook onderhoudsboek hebt van de 2cv, maar meestal staan daar tabellen in met aanhaalmomemnten van diverse onderdelen. Als je dan voor jezelf een overzichtje maakt met de voor jou belangrijke items kom je vanzelf bij een aantal waardes waarin je dan jouw momentsleutel zoekt.
Zo heb ik indertijd een momentsleutel van Gedore gekocht die loopt van 8nm tot en met 53nm. Puur omdat de meeste zaken die ik deed binnen deze waarde vallen. Nu is zo'n Gedore sleutel wel een heel stuk duurder.
Ps je moet eens kijken op motozoom.nl Zij hebben een aantal betaalbare momentsleutels van redelijke kwaliteit.
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 11:13
Ik heb idd een Vraagbak van Olving voor de eenden vanaf '82 (vrij zeldzaam). Daarin staan idd alle aanhaalmomenten. Mijn viel idd op dat ik liever een momensleutel zou hebben voor de lage NM (vanaf 5 t/m 60/70 ofzo/). Die zou ik dan het meest gebruiken. Voorlopig zie ik me dat ding alleen nog maar gebruiken bij het vervangen van de contactpuntjes. Dat moest met 40 NM. Dat vond ik nog eng strak, had ik met het handje niet gedurft.
Anders zou het wellicht ook een optie zijn om te huren bij de Praxis ofzo.
-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 11:21
40NM is niet erg strak hoor dat is een gewichtje van 4KG aan een pijp van 1 mtr. Stel je heb een sleuten van 25cm dan oefen je een druik uit van 16KG, dat is niet zo veel.
De wielmoeren zitten pas vast, 350-400NM, Dus ongeveer 40KG op een lengte van 1 mtr.
Als je tijd hebt om te googlen, er staan op internet wel standaard waardes voor diverse boutdiktes. Zo zet je een m6 boutje ongeveer met 8NM vast, een m8 boutje met 14NM (uit mijn hoofd he). Als je dan geen waarde hebt dan nog kun je iets veilig vast zetten. Uiteindelijk voel je wel hoeveel kracht je moet zetten.
-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 11:23
Kijk dit is wel een aardige:
d® Pro momentsleutel 19-110Nm
3/8", incl. 1/4" en 1/2" adapter. In box.
Voorkom het overbreken van je bout of het kapot draaien van je schroefdraad. Met deze moment- sleutels van Moto Detail® voorkom je dit.
Deze drie nieuwe momentsleutels in professionele kwaliteit zijn ontwikkeld en speciaal afgestemd op het gebruik rond motorfietsen. Alle drie zijn ze uiterst nauwkeurig (+/-4%) en zeer gemakkelijk in het gebruik. Het moment is makkelijk traploos instelbaar door de draaigreep die voorzien is van een quick-lock. Het bereikte moment is duidelijk voelbaar en hoorbaar. Solide materialen zorgen ervoor dat ze zeer lang meegaan.
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 11:33
Goeie tip!!!
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 14:40
Net effe bij de Karwei geweest. Daar hebben ze een momentsleutel van Skandia die loopt van 30-210 NM voor 80 euro.
In de buurt zat een soort autozaak waar ik even mn licht opgestoken heb. Daar hebben ze er meerdere. Onder andere Hazet, maar ja daar betaal je ook voor. Maar ze hadder er eentje van 65 euro die liep van 15 - 210 NM. Is ook wel wat.
Op de site die jij noemt is dit ook nog een optie:
http://www.motozoom.nl/webshop/meerinfo ... 90AC50C5C1
-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 15:44
Ja maar die laatste moet je zeker niet kopen, dan kun je net zo goed met de hand vastdraaien. Als die Hazet van 15-201 loopt voor 65 euro dan is dat een hele nette prijs Tweceve.
PS die laatste heb ik ook 1 van en die wijkt ongeveer 10NM af. Dus als ik iets met 40NM moet vastzetten moet ik hem op 50NM instellen. Ik heb deze vergeleken met een Gedore Momentsleutel. Ik wist altijd wel dat er iets niet klopte, dus nu gebruik ik de grote momentsleutel alleen nog als ratel voor wielmoeren vanwege de lange hefboom.
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 15:51
Nou, die Hazet die kost 175 euro. Dus die laat ik maar even liggen, die is voor het echte dagelijkse werk in garages. Die voor 65 euro was van een ander merk, is me even ontschoten.
-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 16:01
Ow ok, ja zo iets heb ik ook, koste 10 jaar geleden 179 Gulden, maar ben er erg blij mee.
-
Twécévé
- Veelvuldig poster

-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » vr 2 nov, 2007 16:29
Even mn verjaardag binnenkort afwachten, dan even shoppen

-
backfire
- Addicted user

-
Contacteer:
Bericht
door backfire » vr 2 nov, 2007 16:31
Nog twee weekjes slapen en dan lekker shoppen

-
AZL57
- Addicted user

Bericht
door AZL57 » vr 2 nov, 2007 17:23
Draper maakt ook mooie momentsleutels voor een redelijke prijs.
diverse Citroens, wat anders.
-
dyane_maniac
- Heavy user

Bericht
door dyane_maniac » vr 2 nov, 2007 18:33
backfire schreef:denk dat je dan toch op 2 sleutels uitkomt, ik heb nog geen momentsleutel gezien die bij 5 begint en doorgaat tot 50. Meestal zit daar een overlap in.
ik zou een sleutel nemen met vrij lage momenten tot iets van 15 ofzo. ik meen dat dit genoeg is voor je koppen ed. die grotere momenten, voor je wielmoeren en dergelijk red je toch niet om dat even met de hand te doen. daar pakje toch meestal een stuk pijp voor als hefboom. als je dan weet hoe zwaar je weegt, kun je zelf even uitrekenen hoever je op die pijp moet gaan staan.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction