nieuw chassis...

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 18 apr, 2006 09:12

Frank Deusjevoo schreef:Tectyl sluit gewoon de laag af alleen als daaronder nog wat vocht zit (en dat zit er bijna altijd) dan roest het net zo hard verder.

Frank
Dat is met alles zo. Ook als je hem poedercoat en je rijd een keer ergens overheen zodat het scheurt of iets dergelijks, kan het onder de coating lekker gaan rotten.

Tectyl moet je ook om de paar jaar herhalen om die scheuren te voorkomen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 09:25

charleston tuning schreef:vandaag nieuw chassis opgehaalt bij de BCC, was al getecktyleerd, maar dat gaan we beter doen natuurlijk! van binnen nu 1 bus ML leeggespoten... misschien nog een bus?
Nee, 1 busje is echt niet genoeg!! De busjes zijn niet zo duur! Ik heb op de compressor wel een spuitpistool, waar je ML bussen op kan zetten. Deze mag je wel ff lenen!!

Ik rijd als een jaar of 8 met een redelijk gaar chassis. Het stond bij een vriend in de schuur om als cross-chassis gebruik te worden (er zaten behoorlijke knikplaten in).

Ik spuit altijd eerst een paar liter owatrol in m'n chassis. 1/4 inspuiten, tijd laten drogen, chassis 1/4 draaien, 1/4 inspuiten..... enz... Daarna is de ML aan de beurt en spuit ik op dezelfde manier er in. Owatrol (of Rubarol daar kon ik ooit eens goedkoop aankomen) gaat de roest tegen en ML voorkomt dat er vocht bij komt. De buitenkant behandel ik altijd met menie en daarna een laag antisteenslag. Tegenwoordig voorzie ik de steenslag ook van een laagje verf. Of dit voordelen heeft weet ik nog niet. De Super is namelijk nog niet af :wink:

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 18 apr, 2006 10:30

www.rustbuster.nl vind je alles wat je nodig hebt voor het goed behandelen van de bodem of een chassis.

http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm Je hebt dan RX 5, RX 7 en RX 10 nodig.

RX7 aan de binnenkant spuiten (holleruimtes)
RX5 als eerste laag op het chassis (het chassis moet kaal zijn dus geen andere laklaag er op)
RX10 als aflak van het chassis gebruiken.

Wanneer dit boven je budget is kan je ook

TectylML in de holleruimtes
Owartol RLS als eerste laag op chassis
Tectyl Bodysafe (pot) aanmengen met 25% owatrol en als aflak gebruiken

Door de toevoeging van owatrol hef je de negatieve eigenschappen op van de tectyl. Het hecht super en komt geen vocht onder. Bodysafe alleen van valvoline gebruiken, Motip e.d. is vreselijke rommel en heb ik zo weg kunnen gooien

Jacques moenen gebruikt ook Tectyl met owatrol toegevoegd en dat gaat echt heel goed zeker omdat je chassis helemaal nieuw is en er nog geen roest op zit. RLS beschermt het tegen roesten en de bodysafe tegen steenslag.

RX producten heb ik bij rustbuster gezien en dan ziet je chassis er echt top uit het glimt dan zelfs :) zie het hier: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/RXpe ... h_test.htm
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 10:40

Delfosso schreef:www.rustbuster.nl vind je alles wat je nodig hebt voor het goed behandelen van de bodem of een chassis.

http://www.rustbuster.nl/Caprotech/Capr ... dukten.htm Je hebt dan RX 5, RX 7 en RX 10 nodig.

RX7 aan de binnenkant spuiten (holleruimtes)
RX5 als eerste laag op het chassis (het chassis moet kaal zijn dus geen andere laklaag er op)
RX10 als aflak van het chassis gebruiken.

Wanneer dit boven je budget is kan je ook

TectylML in de holleruimtes
Owartol RLS als eerste laag op chassis
Tectyl Bodysafe (pot) aanmengen met 25% owatrol en als aflak gebruiken

Door de toevoeging van owatrol hef je de negatieve eigenschappen op van de tectyl. Het hecht super en komt geen vocht onder. Bodysafe alleen van valvoline gebruiken, Motip e.d. is vreselijke rommel en heb ik zo weg kunnen gooien

Jacques moenen gebruikt ook Tectyl met owatrol toegevoegd en dat gaat echt heel goed zeker omdat je chassis helemaal nieuw is en er nog geen roest op zit. RLS beschermt het tegen roesten en de bodysafe tegen steenslag.

RX producten heb ik bij rustbuster gezien en dan ziet je chassis er echt top uit het glimt dan zelfs :) zie het hier: http://www.rustbuster.nl/Caprotech/RXpe ... h_test.htm
Eerlijk gezegt snap ik niet dat je owatrol op je chassis moet smeren. Volgens mij kun je dit beter in je chassis spuiten. Mijn chassis begint van de buitenkant niet te roesten. Het is meer dan hij van binnenuit aan het roesten is. Als je ervoor zorgt dat je antisteenslag of tectyl laag er altijd dik genoeg op blijft zitten (af en toe bijwerken) dan kan roest er toch van buitenaf niet bijkomen? Ik kan me indenken dat owatrol misschien gebruikt kan worden als je je chassis niet eerst kaal maakt. Weet niet of je dat bedoeld?

Maar HJ heeft een nieuw chassis gekocht. Volgens mij is owatrol niet nodig en is een dikke laag ML in het chassis en een flinke laag menie en antisteenslag op het chassis voldoende. Wel bijhouden die onderkant!!

Maar als je genoeg geld te spenderen hebt zou ik gewoon overal owatrol bij gooien!! Ik was student dus moest het met een kleiner budget doen!
Laatst gewijzigd door Jacobus_XIII op di 18 apr, 2006 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 18 apr, 2006 10:43

jacobus, bedankt ! misschien heeft mijn zwager ook wel zo'n spuit, had ie het wel over... :wink:
ik zal hem zeggen dat ie dan ook nog een paar bussen ML mee moet nemen..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 10:47

charleston tuning schreef:jacobus, bedankt ! misschien heeft mijn zwager ook wel zo'n spuit, had ie het wel over... :wink:
ik zal hem zeggen dat ie dan ook nog een paar bussen ML mee moet nemen..
Altijd handig zo'n zwager!! Indien hij niet zo'n spuit blijkt te hebben, dan moet je maar even langs komen. Kun je gelijk een bakkie doen! Dan ken ik weer een 2cv.nl lid :lol:

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 18 apr, 2006 10:50

leuk!! kom ik mien breur zien klasgenoten ook nog eens tegen :D

al dit alles ver dat chassis is voor mijn zwager he :wink: (the spifire, zie topic dooie eend

http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... c&start=60
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » di 18 apr, 2006 10:57

Jacobus je kan ook Owatrol in je chassis doen maar je kan Owatrol ook als toevoeging gebruiken dan zal je tectyl veel beter hechten en je chassis beter beschermd zijn tegen invloeden van buiten af. Owatrol trekt namelijk in het staal.

Je gaat natuurlijk geen pure olie op je chassis smeren dat heb ik ook nergens gezegt. Het is eigenlijk het zelfde als de RX-lijn als je dat goed leest begrijp je misschien wat ik bedoel...
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » di 18 apr, 2006 10:59

zuinigheid doet een een boel lijkt me bij dit alles!! voor de levensduur dan

bijhouden van het chassis, van tijd tot tijd modder verweideren enz..
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 11:08

Delfosso schreef:Jacobus je kan ook Owatrol in je chassis doen maar je kan Owatrol ook als toevoeging gebruiken dan zal je tectyl veel beter hechten en je chassis beter beschermd zijn tegen invloeden van buiten af. Owatrol trekt namelijk in het staal.

Je gaat natuurlijk geen pure olie op je chassis smeren dat heb ik ook nergens gezegt. Het is eigenlijk het zelfde als de RX-lijn als je dat goed leest begrijp je misschien wat ik bedoel...
Mmmmm.. dat begreep ik uit "Owartol RLS als eerste laag op chassis". Maar zoals ik al zei, als je genoeg budget hebt dan kun je het ook overal bij gooien.

Mijn ervaring is dat een chassis harden van binnenuit weg rot dan van buitenaf (het gaat hier dus NIET om een nieuw chassis, daar heb ik geen ervaring mee). Dus vandaar dat ik liever meer owatrol in mijn chassis verwerk dan dat ik erop smeer!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 18 apr, 2006 11:19

Ik heb m'n chassis eerst met pure Owatrol ingesmeerd en daarna een mengsel gemaakt met Hammerit en owatrol en 'm daarmee zwart gemaakt.
Ik heb via de "poten" de owatrol in het chassis gespoten. Nu zie ik op die tekening van de cats site dat er op veel meer plaatsen vloeistof in het chassis gespoten wordt, ik kan me niet herrinneren dat ik zoveel plekken heb waar ik het in kan spuiten. Is het de bedoeling dat ik gaten ga boren in het chassis?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 2 jun, 2003 20:26
Locatie: Wijhe

Bericht door Jacobus_XIII » di 18 apr, 2006 11:22

CitRoel schreef:Ik heb m'n chassis eerst met pure Owatrol ingesmeerd en daarna een mengsel gemaakt met Hammerit en owatrol en 'm daarmee zwart gemaakt.
Ik heb via de "poten" de owatrol in het chassis gespoten. Nu zie ik op die tekening van de cats site dat er op veel meer plaatsen vloeistof in het chassis gespoten wordt, ik kan me niet herrinneren dat ik zoveel plekken heb waar ik het in kan spuiten. Is het de bedoeling dat ik gaten ga boren in het chassis?
Nee, deze zitten er in!

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 18 apr, 2006 11:23

Hmmm ga ik nog maar eens naar kijken...
Bedankt
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 18 apr, 2006 11:27

ik heb de gaten gebruikt waar de klemmetjes voor de rem- en bezineleiding inkomen.
Rechts zaten deze bij mij meen ik ook.

En natuurlijk de gaten bovenop.
Kop en staart einden ook.
En het stuk tussen de chassis poten, zitten 2 ribbels boven elkaar. Hier heb ik ook de tectylspuit ingedrukt...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

neeelz
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: di 18 apr, 2006 12:58

Bericht door neeelz » di 18 apr, 2006 13:04

Hallo allemaal,
Wat hebben jullie ook een goed forum, ik zit als Renault 4 rijder natuurlijk meestal op "mijn" forum. Even een reactie over het behandelen van de binnenkant van de balken, wat bij de Deux Chevaux net zo belangrijk is als bij de Quatrelle: er is een objectieve test gedaan door Autobild ism een Duitse universiteit. Ze hebben zeventien verschillende spulletjes getest op roestwerende eigenschappen in kokerbalken.
Kijk hiervoor even op het R4 forum: klik hier.
Succes met de roestpreventie, laten we samen proberen zoveel mogelijk Franse auto's op de weg te houden!

Plaats reactie