Kachel -> spatbord
Hebbik ook, zo'n sensorflens met temperatuurmeter.
Mijn temp wordt ook zo rond de 115 graden(met de sensor bij de oliefilter).
Nu werd er op het ei geoppert, dat die temp meter dan waarschijnlijk niet geijkt is, en dus onnauwkeurig. Maar dat ie wel werkt als indicatie.
Mijn temp wordt ook zo rond de 115 graden(met de sensor bij de oliefilter).
Nu werd er op het ei geoppert, dat die temp meter dan waarschijnlijk niet geijkt is, en dus onnauwkeurig. Maar dat ie wel werkt als indicatie.
Ondar Eendrijder en Dyanerijder
www.ondar.nl
www.ondar.nl
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Contacteer:
warmte
Gisteren reed ik met een buitentemperatuur van 35 graden celcius door half Nederland zonder problemen.
Alleen bij het wachten voor verkeerslichten, en dus stationair lopen, flikkerde het oliedruklampje aan en uit. Een beetje gas geven of een beetje uittrekken van de choke deden het lampje weer uitgaan. Enige tijd geleden had ik hier structureel last van maar dat is verholpen in een garage.
Wat is hier aan de hand (weet het niet meer, is al weer even geleden) en wat kan ik er zelf aan doen? Olie zat er genoeg in trouwens! Is die door de warmte te dun geworden of zo en gaat het vanzelf weer over bij normalere buitentemperaturen?
Hanzzl
Alleen bij het wachten voor verkeerslichten, en dus stationair lopen, flikkerde het oliedruklampje aan en uit. Een beetje gas geven of een beetje uittrekken van de choke deden het lampje weer uitgaan. Enige tijd geleden had ik hier structureel last van maar dat is verholpen in een garage.
Wat is hier aan de hand (weet het niet meer, is al weer even geleden) en wat kan ik er zelf aan doen? Olie zat er genoeg in trouwens! Is die door de warmte te dun geworden of zo en gaat het vanzelf weer over bij normalere buitentemperaturen?
Hanzzl
- Duintje
- Moderator
- Contacteer:
olie wordt inderdaad dunner als het heter wordt, maar dit mag volgens mij nooit tot gevolg hebben dat je oliedruklampje gaat branden.
Heb je wel de goeie olie erin zitten (15W40) ?
Het lampje gaat branden bij 1 bar dacht ik. In normaal bedrijf moet dat iets van 5 of 6 bar zijn dacht ik.
Als je te dunne olie erin hebt zitten (bv. 10W40) zakt de druk ook ineen als het erg heet is.
Marcel
Het lampje gaat branden bij 1 bar dacht ik. In normaal bedrijf moet dat iets van 5 of 6 bar zijn dacht ik.
Als je te dunne olie erin hebt zitten (bv. 10W40) zakt de druk ook ineen als het erg heet is.
Marcel
- Hanzzl69
- Contacteer:
Ja, ik heb 15W40 er in zitten. Dus dat is het niet.Duintje schreef:olie wordt inderdaad dunner als het heter wordt, maar dit mag volgens mij nooit tot gevolg hebben dat je oliedruklampje gaat branden.
Marcel
Andere theorie: kan het gebeuren dat bij erg warm weer het metaal van de motor uitzet waardoor pakkingen minder goed hun werk doen en je naar verhouding meer olie verliest?
Hanzzl
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Motortemperaturen
Er worden op dit onderwerp nu een paar dingen heerlijk doorelkaar gehaald:
De motortemperatuur en de olietemperatuur.Een olie \temperatuur van boven de 100 gr.
Dat is heerlijk Maar door de uitlaat en bij het spruitstuk waar ook de bezineleiding loopt
ben ik toch blij als die ruimte onder de 50gr zou blijven.We hebben het liefst een inlaat-
yemperatuur van ±35grDan heeft je motor de beste vullingsgraad dus is het belangrijk
dat ongewenste hitte wordt afgevoerd.Wat denk je wat in de fabriek die slangen kosten
als ze overbodig zouden kunnen zijn.Daar telde echt elke cent in de productie.
De motortemperatuur en de olietemperatuur.Een olie \temperatuur van boven de 100 gr.
Dat is heerlijk Maar door de uitlaat en bij het spruitstuk waar ook de bezineleiding loopt
ben ik toch blij als die ruimte onder de 50gr zou blijven.We hebben het liefst een inlaat-
yemperatuur van ±35grDan heeft je motor de beste vullingsgraad dus is het belangrijk
dat ongewenste hitte wordt afgevoerd.Wat denk je wat in de fabriek die slangen kosten
als ze overbodig zouden kunnen zijn.Daar telde echt elke cent in de productie.
15W40 is volgens mij net zo dik als 10W40 bij bedrijfstemperatuur, dus dat is het probleem niet. Als de olie maar minimaal W40 is (W50 mag dus ook, is zelfs aan te bevelen).Duintje schreef:Heb je wel de goeie olie erin zitten (15W40) ?
Ik denk dat je oliedruksensor kapot aan het gaan is (flikkerend lampje, ik ga er vanuit dat je oliepeil hebt gecontroleerd bij koude motor?).
La vie est belle.
Ik zag afgelopen weekend allerlei Eendjes op de snelweg ZONDER die driehoekjes (kwamen terug uit Italië?). Die driehoekjes zorgen dus juist voor koeling (door onderdruk)! Niet weglaten dus.Lelijke Eend schreef:Dus hieruit begrijp ik dat ik die driehoekjes beter even kan verwijderen voor extra koeling?
Tevens zie ik veel Eenden te koop staan waar winterkapje vrolijk nog op zit

La vie est belle.
- Hanzzl69
- Contacteer:
Ja, oliepeil was ook in orde. Misschien is het de sensor wel. Maar nu de temparatuur wat aangenamer is buiten, is het probleem weer weg. Ra ra?Handjes schreef: Ik denk dat je oliedruksensor kapot aan het gaan is (flikkerend lampje, ik ga er vanuit dat je oliepeil hebt gecontroleerd bij koude motor?).
Al met al weer wat geleerd. Dat van die onderdruk door de driehoekjes naast de motor had ik zelf niet kunnen verzinnen. Wat een leuk machientje toch!
Gelukkig heeft Citroën gedurende tientallen jaren voor ons lopen nadenken... Een Eend is nauwelijks te verbeteren (hooguit door vervangende elektronische onderdelen en vebeterde inzichten in aerodynamica). Vaak zijn door ons verzonnen afwijkende 'oplossingen' juist slecht...Hanzzl schreef:Ja, oliepeil was ook in orde. Misschien is het de sensor wel. Maar nu de temparatuur wat aangenamer is buiten, is het probleem weer weg. Ra ra?
Al met al weer wat geleerd. Dat van die onderdruk door de driehoekjes naast de motor had ik zelf niet kunnen verzinnen. Wat een leuk machientje toch!
Kan zijn dat de druk bij hogere temp net wat minder is waardoor de wat brakke oliedruksensor het net niet trok.
La vie est belle.