Kachel -> spatbord

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Kachel -> spatbord

Bericht door Lelijke Eend » di 11 mar, 2003 00:03

Moet er tussen de kachel (dat zwarte geval waar de uitlaat doorheen loopt) en het spatbord ook een buis o.i.d. om de warme lucht -indien gewenst- richting buitenlucht te geleiden? Of vindt die warme lucht z'n weg vanzelf wel?
Afblijven.

Bjorn

Bericht door Bjorn » di 11 mar, 2003 08:47

Eigenlijk hoort daar een slang aan te zitten zodat de warmte de motorruimte wordt uitgeblazen. In de winter maakt het niet zoveel uit maar in de zomer in de file kan het dan toch wel aardig warm worden onder de kap. Dus beter van wel..

gr Bjorn

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 24 mar, 2003 22:09

In de zomer kan ,door het ontbreken van de slangen door het spatbobrd, de temperatuur onder de kap zo hoog oplopen , dat er een dampbel ( vapour lock) in het remsysteem ontstaat , en zelfs in de benzineleiding !!!
Er zijn ook ,vooral Citroën dealers , die een 2cv APK afkeuren als de slangen ontbreken.
Daffy

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » di 25 mar, 2003 08:59

ik heb wel eens met en zonder de slangen gereden, echter de temperatuur van de motor nam niet toe wanneer ik zonder de slangen reed. Mijn theorie is dat als wanneer de ruimte temperatuur rond de motor toe neemt, deze zijn warmte minder goed kwijt kan. Met andere woorden, de temperatuur zal niet zo extreem toenemen.
Het is alleen een risico als je zonder olietemperatuurmeter rijdt.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 25 mar, 2003 21:20

De motortemp. is in dit geval niet belangrijk !!! De motor krijgt sowieso lucht van buiten door de ventilator.
Het gaat om benzineleidingen , carburateur , en remleidingen , die te warm worden.
Daffy

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » wo 26 mar, 2003 22:33

Koelen die hap dus ...

Merci :)
Afblijven.

EL_Robino
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: di 11 mar, 2003 17:23

Bericht door EL_Robino » do 27 mar, 2003 00:29

Via de "driehoekjes" tussen motorkap en spatbord wordt ook veel warme lucht afgevoerd en zijn dus van groot belang. (Dit geeft vooral bij kitcars problemen omdat deze geen standaard afvoer hebben. Bij die auto's is het dan ook erg belangrijk dat er warmte afvoer roosters gemonteerd worden. )

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » do 27 mar, 2003 18:09

Dus hieruit begrijp ik dat als ik met een bloedgang door de sahara scheur met m'n Eend helemaal volgepakt en een Tabbert (= merk dat grote caravans bouwt) aan de trekhaak, ik die driehoekjes beter even kan verwijderen voor extra koeling? :wink:
Afblijven.

Gebruikersavatar
peter
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:55
Locatie: Amersfoort

Bericht door peter » vr 28 mar, 2003 10:07

hoeft niet per-se, de driehoekjes zijn namelijk zo ontworpen (je weet wel die mooie deuk bovenaan) dat de lucht onder de motorkap wordt weggezogen.
Dat werk volgens een heel eenvoudig principe. de lucht die van voor naar achter langs die deuk stroomt, komt een steeds groter wordende "deuk" tegen. Hierdoor ontstaat een onderdruk.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 28 mar, 2003 10:32

Lelijke Eend schreef:Dus hieruit begrijp ik dat als ik met een bloedgang door de sahara scheur met m'n Eend helemaal volgepakt en een Tabbert (= merk dat grote caravans bouwt) aan de trekhaak, ik die driehoekjes beter even kan verwijderen voor extra koeling? :wink:
Als je ze weglaat, is er juist minder koeling omdat er geen onderdruk wordt gecreëerd (zie ook hierboven).
La vie est belle.

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 31 mar, 2003 13:28

Goed dat ik dat dan weet. Anders was ik n.l. in staat geweest op warme dagen die 3-hoekjes er uit te schroeven.

Zijn er meer tips/ideeen om de motor koel(er) te houden ?
Afblijven.

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » ma 31 mar, 2003 21:48

Heb je een olietemp-meter?
Zelfs op warme dagen hebben mensen met zo'n ding in hun eend nauwelijks temperaturen boven de 90 graden.

Een aantal simpele oplossingen:
- 2cv sensorflens. Dan past er een groter filter op. Dit houdt in dat je meer koeling hebt doordat er meer olie aanwezig is. Verder zorgt een groter filter ook voor extra koeling
- Schone oliekoeler
- schone olie

In de koudere landen wordt vaak een plaat onder het carter geplaatst. Ook bij rally-eenden wordt dit gedaan voor bescherming van het carter. Dit zorgt voor minder koeling. Je zou dus extra slangen kunnen plaatsen of koelsleuven richting carter. Hoewel het zonder die plaat natuurlijk goed gekoeld wordt.

Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 1 apr, 2003 08:56

Lelijke Eend schreef:Zijn er meer tips/ideeen om de motor koel(er) te houden ?
Te koud is ook niet goed....

Gebruikersavatar
Richard
Moderator
Berichten: 136
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 16:07
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Richard » wo 2 apr, 2003 00:07

Lelijke Eend schreef:Dus hieruit begrijp ik dat als ik met een bloedgang door de sahara scheur met m'n Eend helemaal volgepakt en een Tabbert (= merk dat grote caravans bouwt) aan de trekhaak
Niet helemaal onze Dubener Ei caravan die weleens achter de eend hangt is hedentendage weer in produktie als Tabbert T@b ;)

fotoos op www.fly.to/mehari omder dubener ei

gr, Richard

plop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: vr 11 apr, 2003 12:46
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door plop » wo 16 jul, 2003 09:40

TheSeend schreef:Heb je een olietemp-meter?
Zelfs op warme dagen hebben mensen met zo'n ding in hun eend nauwelijks temperaturen boven de 90 graden.

Een aantal simpele oplossingen:
- 2cv sensorflens. Dan past er een groter filter op. Dit houdt in dat je meer koeling hebt doordat er meer olie aanwezig is. Verder zorgt een groter filter ook voor extra koeling
- Schone oliekoeler
- schone olie

Daniel
Heb zelf ook de sensorflens maar een temperatuur van 90 graden ga ik wel overheen. Als ik 110/115 rij stijgt de temperatuur ook boven de 110 graden. Heb ergens anders in een topic gezien dat een temp boven de 90 graden zelfs aan te bevelen is in verband met het vuil worden van je olie.

Plop :twisted:
Plopperdeplop

Gesloten