Kachel -> spatbord
-
- Heavy user
Kachel -> spatbord
Moet er tussen de kachel (dat zwarte geval waar de uitlaat doorheen loopt) en het spatbord ook een buis o.i.d. om de warme lucht -indien gewenst- richting buitenlucht te geleiden? Of vindt die warme lucht z'n weg vanzelf wel?
Afblijven.
- Daffy
- Super eendkenner
- Contacteer:
In de zomer kan ,door het ontbreken van de slangen door het spatbobrd, de temperatuur onder de kap zo hoog oplopen , dat er een dampbel ( vapour lock) in het remsysteem ontstaat , en zelfs in de benzineleiding !!!
Er zijn ook ,vooral Citroën dealers , die een 2cv APK afkeuren als de slangen ontbreken.
Daffy
Er zijn ook ,vooral Citroën dealers , die een 2cv APK afkeuren als de slangen ontbreken.
Daffy
ik heb wel eens met en zonder de slangen gereden, echter de temperatuur van de motor nam niet toe wanneer ik zonder de slangen reed. Mijn theorie is dat als wanneer de ruimte temperatuur rond de motor toe neemt, deze zijn warmte minder goed kwijt kan. Met andere woorden, de temperatuur zal niet zo extreem toenemen.
Het is alleen een risico als je zonder olietemperatuurmeter rijdt.
Het is alleen een risico als je zonder olietemperatuurmeter rijdt.
-
- Heavy user
-
- Heavy user
hoeft niet per-se, de driehoekjes zijn namelijk zo ontworpen (je weet wel die mooie deuk bovenaan) dat de lucht onder de motorkap wordt weggezogen.
Dat werk volgens een heel eenvoudig principe. de lucht die van voor naar achter langs die deuk stroomt, komt een steeds groter wordende "deuk" tegen. Hierdoor ontstaat een onderdruk.
Dat werk volgens een heel eenvoudig principe. de lucht die van voor naar achter langs die deuk stroomt, komt een steeds groter wordende "deuk" tegen. Hierdoor ontstaat een onderdruk.
Als je ze weglaat, is er juist minder koeling omdat er geen onderdruk wordt gecreëerd (zie ook hierboven).Lelijke Eend schreef:Dus hieruit begrijp ik dat als ik met een bloedgang door de sahara scheur met m'n Eend helemaal volgepakt en een Tabbert (= merk dat grote caravans bouwt) aan de trekhaak, ik die driehoekjes beter even kan verwijderen voor extra koeling?
La vie est belle.
-
- Heavy user
Heb je een olietemp-meter?
Zelfs op warme dagen hebben mensen met zo'n ding in hun eend nauwelijks temperaturen boven de 90 graden.
Een aantal simpele oplossingen:
- 2cv sensorflens. Dan past er een groter filter op. Dit houdt in dat je meer koeling hebt doordat er meer olie aanwezig is. Verder zorgt een groter filter ook voor extra koeling
- Schone oliekoeler
- schone olie
In de koudere landen wordt vaak een plaat onder het carter geplaatst. Ook bij rally-eenden wordt dit gedaan voor bescherming van het carter. Dit zorgt voor minder koeling. Je zou dus extra slangen kunnen plaatsen of koelsleuven richting carter. Hoewel het zonder die plaat natuurlijk goed gekoeld wordt.
Daniel
Zelfs op warme dagen hebben mensen met zo'n ding in hun eend nauwelijks temperaturen boven de 90 graden.
- 2cv sensorflens. Dan past er een groter filter op. Dit houdt in dat je meer koeling hebt doordat er meer olie aanwezig is. Verder zorgt een groter filter ook voor extra koeling
- Schone oliekoeler
- schone olie
In de koudere landen wordt vaak een plaat onder het carter geplaatst. Ook bij rally-eenden wordt dit gedaan voor bescherming van het carter. Dit zorgt voor minder koeling. Je zou dus extra slangen kunnen plaatsen of koelsleuven richting carter. Hoewel het zonder die plaat natuurlijk goed gekoeld wordt.
Daniel
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
- Richard
- Moderator
- Contacteer:
Niet helemaal onze Dubener Ei caravan die weleens achter de eend hangt is hedentendage weer in produktie als Tabbert T@bLelijke Eend schreef:Dus hieruit begrijp ik dat als ik met een bloedgang door de sahara scheur met m'n Eend helemaal volgepakt en een Tabbert (= merk dat grote caravans bouwt) aan de trekhaak

fotoos op www.fly.to/mehari omder dubener ei
gr, Richard
Heb zelf ook de sensorflens maar een temperatuur van 90 graden ga ik wel overheen. Als ik 110/115 rij stijgt de temperatuur ook boven de 110 graden. Heb ergens anders in een topic gezien dat een temp boven de 90 graden zelfs aan te bevelen is in verband met het vuil worden van je olie.TheSeend schreef:Heb je een olietemp-meter?
- Schone oliekoeler
- schone olie
Daniel
Plop

Plopperdeplop