Soort benzine

Revers99
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Revers99 » vr 19 mei, 2006 00:55

Punky schreef:Let wel dat je blokkie al lang vervangen kan zijn door een andere. En of dat een S6 is??? :roll:
Was het vergeten erbij te zettten :oops:
©COPYWRIGHT
Niets uit deze publicaties mag worden verveelvoudigd door middel van digitale technieken,druk,microfilm,of op welke andere wijze dan ook.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 31 mei, 2006 17:34

Ook hier, volgens onderhoudsboekje uit 1976 voor 2cv4 en 2cv6.
De motor van de 2cv4 en de 2cv6 is ontworpen voor het gebruik van superbenzine (octaangehalte minimaal 94 volgens de Research methode). Nietemin is het ook toegestaan om gewone benzine te gebruiken, waarbij echter de kans bestaat dat de motor gaat "pingelen" bij het optrekken en /of "nadieselen" bij het afzetten van het contact. Wanneer deze verschijnselen zich te nadrukkelijk manifesteren adviseren wij u over te gaan op superbenzine.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster

benzine-soort

Bericht door Hassie » wo 31 mei, 2006 18:52

backfire schreef:Ook hier, volgens onderhoudsboekje uit 1976 voor 2cv4 en 2cv6.
De motor van de 2cv4 en de 2cv6 is ontworpen voor het gebruik van superbenzine (octaangehalte minimaal 94 volgens de Research methode). Nietemin is het ook toegestaan om gewone benzine te gebruiken, waarbij echter de kans bestaat dat de motor gaat "pingelen" bij het optrekken en /of "nadieselen" bij het afzetten van het contact. Wanneer deze verschijnselen zich te nadrukkelijk manifesteren adviseren wij u over te gaan op superbenzine.
:P

Dank voor deze informatie; daar kan ik m'n voordeel mee doen!
vrgrt
Hassie.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 1 jun, 2006 10:33

Ik zou me aan de veilige kant houden, pingelen kan je motortje echt niet waarderen!!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Steffan » do 1 jun, 2006 12:14

Menno2cv1964 schreef:Nee ik gooi ook nooit lood(vervanger) in mn 18pk (1964).
Maar ik meen dat Citroën alle motoren vanaf 1970 geschikt heeft bevonden voor ongelood. Das dus officiëel zeg maar.
he menno! plaatsgenoot!

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jun, 2006 17:23

CitRoel schreef:Ik zou me aan de veilige kant houden, pingelen kan je motortje echt niet waarderen!!
Let wel dit boekje is van 1976. Euro loodvrij is octaan 95 en daarmee zit je al aan de veilige kant. In DLD heb je nog normaal benzine en dat is octaan 91. Behoorlijk verschil lijkt mij. Als je veel in de bergen rijd is super misschien beter, maar op de vlakke wegen in NL zie ik dat niet zo.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » do 1 jun, 2006 22:24

98 is natuurlijk altijd beter voor je motor, of het nodig is is een 2e.
Bij een dyane motor heb ik al regelmatig pingelen ontdekt met 95, dus die moet 98. Dan zou ik met een eende motor het risico niet willen lopen en gooi ik daar dus ook 98 in.

Maar ieder z'n keuze.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Delfosso » do 1 jun, 2006 23:41

Ik vind het nog steeds lastig met die benzines voor een 2cv. Heb zelf een A06/635 motorblok en tank 98 ongelood. Nu heeft mijn auto wel last van nadieselen en wanneer ik plankgas de brienenoodbrug op rij pinkelt de motor soms iets. Nu heb ik 3 keer 98 met loodvervanger getankt en nu is het wat minder geworden... hoe kan dat??? Aangezien mijn eend uit 1987 helemaal geen lood nodig zal moeten hebben. Het nadieselen ligt niet aan de ontsteking want dat is al gecontroleerd.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 2 jun, 2006 08:11

zowel pingelen als nadieselen heeft NIKS met lood te maken maar met onsteking, octaan gehalte en compressie.

1 van de dingen waar je rekening mee moet houden is dat als je motor olie verbruikt (via de zuigerveren of via de carter ventilatie) dat daarmee het octaangehalte van de benzine in het mengsel omlaag gaat en dat je daardoor ook pingelen kunt krijgen.

Een a06/635 mag niet pingelen op 98 (ongeacht of het lood of loodvrij is).
Bedenk ook dat je motor veel meer pingelt als jij hoort! Pingelen is ZEER schadelijk voor de motor en hier moet je echt mee oppassen.

Dus controleer de onsteking (met een stroboscoop! want dat is de enige methode om maximale vervroeging na te meten) en controleer het olie verbruik en/of de carter onderdruk.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Delfosso » vr 2 jun, 2006 23:32

Olie verbruik is 1 liter op 5000 km. De ontsteking is reeds gecontroleerd dus daar ligt het niet aan. Misschien dat de motor wat vervuild is van binnen ??? De ene keer is het ook erger dan de andere keer. Zelf heb ik nu ongeveer 15000 km gereden en nooit anders getankt dan 98 wat de vorige eigenaar heeft getankt weet ik natuurlijk niet...

Op de website van Eendengarage stond het volgende (waaruit blijkt dat je wel lood moet tanken wat ik zelf er vreemd vind)

"Welke soort moet je nu hebben ?
Tot en met bouwjaar 1986 moet je superbenzine tanken. Ook moet er in die superbenzine een substantie zitten om de klepzittingen tegen inbranden te beschermen. Tot voor een aantal jaren was dit lood. Zoals we reeds schreven is lood al een tijdje verboden vanwege milieueisen. De oliemaatschappijen hebben daar allen een eigen alternatief voor bedacht. Wel hebben ze een gemeenschappelijke noemer voor alle alternatieven. Juist ja, loodvervanger. Probleem blijft wel dat deze alternatieven niet zo goed beschermen als voorheen het lood. En afgezien daarvan doen een hoop oliemaatschappijen tegenwoordig al helemaal geen loodvervanger meer door hun benzine.

De oplossing :

Super benzine (98) zonder loodvervanger tanken (middelste prijs) en zelf eens in de 3000 km een flesje "Instead of Lead" van Bardahl toevoegen. Natuurlijk is dit bij ons te koop (9 euro) en millieuvriendelijk.

Zo dit was het voor wat betreft de super-eenden, nu over de eenden vanaf bouwjaar 1987.

Deze zijn vanuit de fabriek zo geconstrueerd dat ze én geen lood(vervanger) én geen super nodig hebben. Dit betekent dat je kunt volstaan met de "normale benzine"(95). Je mag ook andere benzines tanken want het is slechts schadelijk voor je portemonnee. Let wel op : deze motor is een 2CV6 motor met als specificatie S6. Dit staat op het kentekenbewijs deel I. Het verschil tussen een gewone en een S6 eendemotor is voor een leek moeilijk te zien.

Is er ooit een andere motor in je "S6-eend"gezet, weet dan, dat wanneer dit een gewone eendemotor is, je weer super moet gaan tanken. Het is ons ook bekend dat er zogenaamde loodvrije motoren (S6) worden ingebouwd, waarbij gezegd wordt dat je niet plankgas mag rijden?! Trek zelf je conclusie maar"
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » za 3 jun, 2006 09:32

er is een citroen service bulletin van 1986 waarin staat dat alle eenden vanaf die tijd op loodvrij kunnen rijden. Er circuleert echter ook zo'n ding waarop de 81er datum vermeld staat. Het maakt verder weingi uti want citroen is geen ander materiaal gaan gebruiken voor de klepzetels.

Ik heb een setje 1970er am2 (ami8) koppen laten nameten bij het revisiebedrijf en die vertelde mij dat die originele klepzetels niet onderdoen voor wat er tegenwoordig gemonteerd wordt. Oftewel, de citroen klepzetels die in alle M28 variant motoren gemonteerd werden zijn gewoon geschikt voor ongelood. Ik heb dit in de praktijk getest door mij 1969er ami 6 service 2 jaar op ongelood rond te laten tuffen (met een ander blok als waarvan de koppen getest zijn), en in 35.000km nooit significant kleppen moeten bijstellen. Dit is natuurlijk geen representatieve test maar aangezien iedereen op dit forum alles wat een eendegarage verkondigd als de waarheid aannneemt kunnen we bij deze dan ook stellen dat alle motoren vanaf 1970 op ongelood kunnen?

Verder is het NIET zo dat alle eenden vanaf 1986 in nederland a06/664 of a06/665 (de zogenaamde S6) motoren hebben. Ook niet origineel. Vanaf die datum komt het voor maar zeker niet allemaal hebben dat!

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » za 3 jun, 2006 09:33

en nu over jouw blokkie, als je zegt dat de ontsteking gecontroleerd is, is dat dan gedaan met behulp van een strobo? in 95% van de gevallen van pingelen ligt het toch echt aan de ontsteking.
Een benzine tekort is ook mogelijk, te kleine 2e trap sproeier? Wat zit erin?

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 3 jun, 2006 11:22

Wij hebben het gehad (pingelen en nadieselen) met een GS en daar was het gewoon door versleten motor en koolafzetting.

Ik ga nu niet lopen zeuren over wat er op een website staat, maar als er in een onderhoudsboekje van citroen van 1976 staat dat je octaan 94 mag rijden dan geloof ik dit toch eerder dan wat er ergens op een site staat. Het huidige euro loodvrij is octaan 95 en dus geschikt. Let wel dit boekje is wel voor de 28,5PK 2cv6 type AK2 en deze heeft een compressie van 8,5 : 1.

En zoals Jeroen aangeeft, loodvrij zijn ze al decennia, dus laat ze maar lullen. Octaan is voor de boxer het toverwoord. Dus gewoon ff controlleren wat Jeroen aangeeft, kan toch geen kwaad om het nog een keer te doen.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » za 3 jun, 2006 18:30

Sorry ik moet ff offtopic...

Ik heb een A06/664 (een S6 motor dus) in m'n eend gelegd, maar mag ik daar niet volgas mee rijden??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » za 3 jun, 2006 18:40

tuurlijk wel

Plaats reactie