Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 16:51
door TB
Ik gebruik ook kroon olie en dat is gewoon prima,

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 17:22
door plof
Punky schreef:Ringsleutel 21 zit niet in de meeste standaard sets, maar zijn bij de ijzerwarenshop of betere bouwmarkt los te koop.
Een bougie sleutel is ook 21 :D

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 17:28
door TB
plof schreef:
Punky schreef:Ringsleutel 21 zit niet in de meeste standaard sets, maar zijn bij de ijzerwarenshop of betere bouwmarkt los te koop.
Een bougie sleutel is ook 21 :D
Juist, ideaal dus :)

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 18:40
door Tom
Hmm, niet om een hele discussie aan te zwengelen...

Op eendm@il is er in het verleden een hele discussie geweest over versnellingsbak olie.

Zo'n beetje de meeste bevatten zwavel, dit zou niet goed zijn voor je sychromesringen als ik het even goed herinner.

Hier staat ook het één en ander vermeld:

http://forum.2cv.nl/viewtopic....mp;start=0

Geplaatst: vr 30 jan, 2009 22:46
door TB
Tom schreef:Hmm, niet om een hele discussie aan te zwengelen...

Op eendm@il is er in het verleden een hele discussie geweest over versnellingsbak olie.

Zo'n beetje de meeste bevatten zwavel, dit zou niet goed zijn voor je sychromesringen als ik het even goed herinner.

Hier staat ook het één en ander vermeld:

http://forum.2cv.nl/viewtopic....mp;start=0
Die van kroon heeft een EP specificatie. Vandaar mijn keuze daarvoor.

Geplaatst: za 31 jan, 2009 01:06
door Bartje
Waar EP voo rstaat weet ik niet, maar het moet voor een eend in ieder geval minerale olie zijn, dat was ik vergeten te vermelden.

Geplaatst: za 31 jan, 2009 02:24
door Lelijke Eend
EP = Extreme Pressure.

Geplaatst: za 31 jan, 2009 09:49
door Niels
ik had MPM minerale versnellingsbak olie, kon niks vinden over lood zwavel of chloor en heb toen maar met de fabrikant (althans nederlands kantoor) gebeld, kon er zonder problemen in volgens hun, geen probleem voor oude bakken.

heb de vulplug met de ratel los gekregen, maar moest ik wel eerst de accu en accusteun eruit slopen :P
en laat de accusteun nou net vastgeschroef zijn.............ja..........

onder de versnellingsbak.... handig hoor !

ach ja, het is gelukt, ik vreesde al bijna dat ik de bak uit moest bouwen om de olie bij te vullen ;-)

het schakelt gelijk een stuk beter....

Geplaatst: zo 1 feb, 2009 01:19
door Bartje
Niels schreef:ik had MPM minerale versnellingsbak olie
Drie keer raden met welke olie mijn bak kraakte...

Geplaatst: zo 1 feb, 2009 18:31
door Niels
tot nu toe nog geen problemen, zo'n 250 km gereden en voor morgen staan er nog eens 200 op het programma, tot nu toe werkt het prima....

Geplaatst: zo 1 feb, 2009 18:43
door Martijn, Arnhem
Anders hier ook een peilstok.

http://members.chello.nl/w.leenders3/

Martijn Arnhem

Geplaatst: vr 6 feb, 2009 22:33
door Niels
inmiddels al zo'n 750 km, geen problemen, althans niet met gekraak....

denk dat als ik aan de motor begin toch de bak ook laat reviseren, liever preventief dan dat het straks te laat is.

Geplaatst: za 7 feb, 2009 14:24
door TB
Juist, dat heb ik ook laten doen. Mijn bak schakelde op zich prima.

Maar na de revisie merk ik toch wel degelijk verschil. Schakelt heel erg licht en makkelijk.

De meeste bakken zijn wel aan een revisie toe.

Geplaatst: do 5 mar, 2009 10:11
door Leen
Helemaal mee eens, veel bakken zijn aan revisie toe!

Wat ik nog niemand heb horen noemen, dus (mischien ten overvloede). De versnellingsbakolie dien je ook te verversen! Het handboek adviseert om de 20.000 km. Na 20 k is de olie door het dif versneden en word deze te dun.
Waar we dan echter aan voorbijgaan is dat de olie naarmate de bak ouder en slechter wordt, ook sneller vervuild. Deze vervuiling is heel slecht voor je lagers en het kringetje is rond. Gezien de lage kosten vaan een beetje olie zou ik adviseren deze elke 10 k te vervangen

grt, leen

Geplaatst: wo 29 feb, 2012 22:29
door Boudewijn
Zaterdag ga ik mijn eend weer klaar maken voor het komende seizoen en dus ook de versnellingsbak olie verversen. Maar hoe krijgen jullie de olie in de bak? Ik heb het geprobeerd met een trechter en een slang, maar dat duurt veel te lang. Ik heb ook eens een glazen pot gebruikt (Hak groente) en in het deksel twee gaten gemaakt. In één gat een slang die naar de versnellingsbak gaat en het andere gat om er (lage druk) perslucht op te zetten om zo de olie in de bak te persen. Hebben jullie nog andere oplossingen ?