versnellingbak niveau controleren
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
versnellingbak niveau controleren
weet iemand hoe ik de versnellingbakolie kan controleren en waar ik het bij kan vullen? bij snel optrekken hoor ik een licht bijgeluid en de koppeling zit er nieuw in heb de vorige eigenaar verteld.
en waar alle doorsmeerpunten zitten.
het is een 2cv6 van 1981
en waar alle doorsmeerpunten zitten.
het is een 2cv6 van 1981
-
- Gebruiker
- Berichten: 75
- Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38
Volgens mij staat het in het handboel eendologie goed aangegeven, maar dat heb je vast niet. Afijn: dop om de bak leeg te laten lopen zit recht onder de bak, de dop om hem bij te vullen aan de rechterzijkant, eigenlijk veel lager dan je zou verwachten. De afsluitdoppen zijn allebei flinke zeskantbouten van een maat die ik niet zo snel uit mijn hoofd weet. Er moet 0,9 liter versnellingsbakolie in. Niet morsen want dit spul stinkt verschrikkelijk. Versnellingsbakolie zit in een fles met een flexibele tuit, handig vanwege de moeilijk bereikbare plek waar het in moet.
succes,
Paul
succes,
Paul
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- Rens
- Veelvuldig poster
- Berichten: 624
- Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
- Locatie: Omgeving Meppel
- Contacteer:
Hmmm bij mij 21, gisteren nog de olie vervangen! Ging in een keer van zwaar naar licht schakelen!Michiel van Ginkel schreef:de maat van de bout voor zowel de aftap als vulgat is 19.
pas overigens op met het terugdraaien van de aftapbout, deze er met de hand indraaien en dan vast zetten, anders trek je het schroefdraad eruit!
2cv6 club '80, klik voor meer info over de eend!
-
- Gebruiker
- Berichten: 75
- Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
er loopt al ergens een draadje over.
de smeerpunten met nippels:
fusees en aandrijfassen, meer zijn er niet.
Er zijn wel wat plekken die gesmeerd moeten worden, zoals de kantelmessen/trekogen, veerpotten aan de binnenzijd met ricinusolie.
Draagarmlagers (slijten nauwelijks) en wiellagers kun je schoon vet in doen.
Voor de draagarmlagers moet je de zijplaten (voor zitten hier de schokdempers aan vast, achter is het een rond plaatje) vanaf halen en dan zie je de lagers zitten.
Wiellagers moet de centrale wielmoer er vanaf.
Ik heb de twee laatste nooit gesmeerd, maar als je ze smeer, doe het dan met dik kogellager vet, dat blijft goed zitten.
Als je nieuwe wiellagers gaat monteren wel goed in het vet zetten.
de smeerpunten met nippels:
fusees en aandrijfassen, meer zijn er niet.
Er zijn wel wat plekken die gesmeerd moeten worden, zoals de kantelmessen/trekogen, veerpotten aan de binnenzijd met ricinusolie.
Draagarmlagers (slijten nauwelijks) en wiellagers kun je schoon vet in doen.
Voor de draagarmlagers moet je de zijplaten (voor zitten hier de schokdempers aan vast, achter is het een rond plaatje) vanaf halen en dan zie je de lagers zitten.
Wiellagers moet de centrale wielmoer er vanaf.
Ik heb de twee laatste nooit gesmeerd, maar als je ze smeer, doe het dan met dik kogellager vet, dat blijft goed zitten.
Als je nieuwe wiellagers gaat monteren wel goed in het vet zetten.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
Re: versnellingbak niveau controleren
der französe uit duitsland verkoopt een oliepeilstok voor in de versnellingsbak zag ik in een foldertje van ze. natuurlijk net weggegooid, maar zal ook wel op hun website staan.flashnr1 schreef:weet iemand hoe ik de versnellingbakolie kan controleren
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Worden ook verkocht door Danny Blaauw, Woudenberg ( www.blaauw2cvcars.nl ) ; kosten 22,50 monteren 17,50
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
om even iets omhoog te schoppen:
ik ga ook mijn bakolie maar eens wisselen, want het wordt echt tijd geloof ik, als het niet al te laat is.
maar voor ik heel enthousiast naar de winkel sprint: zijn er verschillen in bakolie, en welke moet ik hebben
kan me voorstellen dat er andere bakolie is voor een automaat?, maar dat lijkt me logisch dat ik die niet moet hebben, maar zijn er verder voorhandgeschakelde bakken nog verschillende types?
edit: never mind, 0,9L EP-Transmissieolie SAE 80 - toch handig, die documentatie erbij [/i]
ik ga ook mijn bakolie maar eens wisselen, want het wordt echt tijd geloof ik, als het niet al te laat is.
maar voor ik heel enthousiast naar de winkel sprint: zijn er verschillen in bakolie, en welke moet ik hebben
kan me voorstellen dat er andere bakolie is voor een automaat?, maar dat lijkt me logisch dat ik die niet moet hebben, maar zijn er verder voorhandgeschakelde bakken nog verschillende types?
edit: never mind, 0,9L EP-Transmissieolie SAE 80 - toch handig, die documentatie erbij [/i]
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Hoi Niels, Volgens de haynes manuel moet je of SAE80 of 75W90 gebruiken.
Ik wil je adviseren olie van goede kwaliteit te kopen... Ik had altijd bakolie van een bekende eendentoko, maar daarmee kraakte mijn bak altijd bij het inschakelen van z'n 3. Een paar weken geleden heb ik Kroon SAE80 olie gekocht (wel ruim 10 euro voor een liter) en sindsdien geen krimp meer gehoort.
succes, Bart
Ik wil je adviseren olie van goede kwaliteit te kopen... Ik had altijd bakolie van een bekende eendentoko, maar daarmee kraakte mijn bak altijd bij het inschakelen van z'n 3. Een paar weken geleden heb ik Kroon SAE80 olie gekocht (wel ruim 10 euro voor een liter) en sindsdien geen krimp meer gehoort.
succes, Bart
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ok, heb inmiddels goede olie gehaald,
en de oude is er ook uit, plus een hoop slijpsel op de plug,
alleen de vulplug wil er met geen mogelijkheid uit (wat ook samenhangt met het feit dat mijn dop 21 er niet op wil omdat de accusteun ervoor zit, en die zit vast onder de bak :S weinig zin om mijn bak eruit te halen.....
nu dus maar op zoek naar een ringsleutel 21 denk ik.... wat een K*T maat, mijn ringsleutels gaan van 20 naar 22
en de oude is er ook uit, plus een hoop slijpsel op de plug,
alleen de vulplug wil er met geen mogelijkheid uit (wat ook samenhangt met het feit dat mijn dop 21 er niet op wil omdat de accusteun ervoor zit, en die zit vast onder de bak :S weinig zin om mijn bak eruit te halen.....
nu dus maar op zoek naar een ringsleutel 21 denk ik.... wat een K*T maat, mijn ringsleutels gaan van 20 naar 22
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Belgisch Meester Lasser
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
- Locatie: Antwerp
- Contacteer: