versnellingbak niveau controleren

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
Locatie: alkmaar
Contacteer:

versnellingbak niveau controleren

Bericht door flashnr1 » ma 3 jul, 2006 20:16

weet iemand hoe ik de versnellingbakolie kan controleren en waar ik het bij kan vullen? bij snel optrekken hoor ik een licht bijgeluid en de koppeling zit er nieuw in heb de vorige eigenaar verteld.
en waar alle doorsmeerpunten zitten.
het is een 2cv6 van 1981

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » ma 3 jul, 2006 21:36

Volgens mij staat het in het handboel eendologie goed aangegeven, maar dat heb je vast niet. Afijn: dop om de bak leeg te laten lopen zit recht onder de bak, de dop om hem bij te vullen aan de rechterzijkant, eigenlijk veel lager dan je zou verwachten. De afsluitdoppen zijn allebei flinke zeskantbouten van een maat die ik niet zo snel uit mijn hoofd weet. Er moet 0,9 liter versnellingsbakolie in. Niet morsen want dit spul stinkt verschrikkelijk. Versnellingsbakolie zit in een fles met een flexibele tuit, handig vanwege de moeilijk bereikbare plek waar het in moet.

succes,

Paul

flashnr1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: di 27 jun, 2006 23:02
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door flashnr1 » ma 3 jul, 2006 21:56

bedankt voor de tip weet je ook toevallig waar alle smeerpunten zitten ik heb alleen de fusees en de aandrijf assen gezien zitten er ook smeerpunten op de draagarmen? groetjes martin

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2666
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 3 jul, 2006 22:28

de maat van de bout voor zowel de aftap als vulgat is 19.

pas overigens op met het terugdraaien van de aftapbout, deze er met de hand indraaien en dan vast zetten, anders trek je het schroefdraad eruit!
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 5 jul, 2006 10:59

Michiel van Ginkel schreef:de maat van de bout voor zowel de aftap als vulgat is 19.

pas overigens op met het terugdraaien van de aftapbout, deze er met de hand indraaien en dan vast zetten, anders trek je het schroefdraad eruit!
Hmmm bij mij 21, gisteren nog de olie vervangen! Ging in een keer van zwaar naar licht schakelen! :)

pauldegoede
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: do 1 jun, 2006 20:38

Bericht door pauldegoede » wo 5 jul, 2006 15:17

nog even over die smeerpunten. Ik ken alleen maar de twee smeernippels voor de fuseés uit mijn hoofd. Het beste wat je kan doen is er een origineel onderhoudsboekje bij pakken. Overigens staat het me ook voor de geest dat de smeerpunten ergens door iemand op internet zijn gezet.

groet, Paul

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 5 jul, 2006 15:25

er loopt al ergens een draadje over.
de smeerpunten met nippels:
fusees en aandrijfassen, meer zijn er niet.

Er zijn wel wat plekken die gesmeerd moeten worden, zoals de kantelmessen/trekogen, veerpotten aan de binnenzijd met ricinusolie.

Draagarmlagers (slijten nauwelijks) en wiellagers kun je schoon vet in doen.
Voor de draagarmlagers moet je de zijplaten (voor zitten hier de schokdempers aan vast, achter is het een rond plaatje) vanaf halen en dan zie je de lagers zitten.
Wiellagers moet de centrale wielmoer er vanaf.

Ik heb de twee laatste nooit gesmeerd, maar als je ze smeer, doe het dan met dik kogellager vet, dat blijft goed zitten.

Als je nieuwe wiellagers gaat monteren wel goed in het vet zetten.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Re: versnellingbak niveau controleren

Bericht door supercees » wo 16 aug, 2006 22:20

flashnr1 schreef:weet iemand hoe ik de versnellingbakolie kan controleren
der französe uit duitsland verkoopt een oliepeilstok voor in de versnellingsbak zag ik in een foldertje van ze. natuurlijk net weggegooid, maar zal ook wel op hun website staan.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 16 aug, 2006 22:26

Deze wordt gemaakt in NL. Deze man staat de laatste tijd ook vaak op beurzen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » do 17 aug, 2006 09:56

Worden ook verkocht door Danny Blaauw, Woudenberg ( www.blaauw2cvcars.nl ) ; kosten 22,50 monteren 17,50

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 30 jan, 2009 09:49

om even iets omhoog te schoppen:

ik ga ook mijn bakolie maar eens wisselen, want het wordt echt tijd geloof ik, als het niet al te laat is.

maar voor ik heel enthousiast naar de winkel sprint: zijn er verschillen in bakolie, en welke moet ik hebben

kan me voorstellen dat er andere bakolie is voor een automaat?, maar dat lijkt me logisch dat ik die niet moet hebben, maar zijn er verder voorhandgeschakelde bakken nog verschillende types?


edit: never mind, 0,9L EP-Transmissieolie SAE 80 - toch handig, die documentatie erbij [/i]
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » vr 30 jan, 2009 09:58

Hoi Niels, Volgens de haynes manuel moet je of SAE80 of 75W90 gebruiken.
Ik wil je adviseren olie van goede kwaliteit te kopen... Ik had altijd bakolie van een bekende eendentoko, maar daarmee kraakte mijn bak altijd bij het inschakelen van z'n 3. Een paar weken geleden heb ik Kroon SAE80 olie gekocht (wel ruim 10 euro voor een liter) en sindsdien geen krimp meer gehoort.

succes, Bart

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 30 jan, 2009 10:47

ok, heb inmiddels goede olie gehaald,
en de oude is er ook uit, plus een hoop slijpsel op de plug,

alleen de vulplug wil er met geen mogelijkheid uit (wat ook samenhangt met het feit dat mijn dop 21 er niet op wil omdat de accusteun ervoor zit, en die zit vast onder de bak :S weinig zin om mijn bak eruit te halen.....

nu dus maar op zoek naar een ringsleutel 21 denk ik.... wat een K*T maat, mijn ringsleutels gaan van 20 naar 22
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 30 jan, 2009 11:42

Ringsleutel 21 zit niet in de meeste standaard sets, maar zijn bij de ijzerwarenshop of betere bouwmarkt los te koop.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » vr 30 jan, 2009 14:54

@niels
batt er uit en ratel met verlengstuk en knietje het accubakje er uit .
heb je dan niet plaats genoeg kan je handig vullen ook .
als ik me teminste een dyane goed herinner .
is toch een beugeltje dat op het chassis staat met een plaatje er op ???
see you when you see me

Plaats reactie