Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo 9 aug, 2006 21:07
door thomaaas
Uitzondering die de regel bevestigd :P :lol:

Geplaatst: do 10 aug, 2006 07:55
door Flying Duckman
Tja, bij een 2cv motor mag je spreken over revisie, elk ander blok geldt dat niet voor want dan wil je de nokkenas balanceren, netjes maken, krukas balanceren en de lagerschalen allemaal vervangen e.d. maar dat is wel lastig bij een 2CV blok toch? Was de krukas niet geklonken of zo in het motorblok?
Natuurlijk kan hij vervangen worden, alles kan, maar waarom zou je het doen?

Geplaatst: do 10 aug, 2006 08:52
door Evan
Nee maar ik zou, als je het een revisie noemt minstens ook de keerringen vervangen, de speling op de krukas lagers meten, axiale speling meten. Oliepomp nakijken. speling op drijfstanglagers ankijken etc. Ervan uitgaan dat het goed is is geen revisie dat is oplappen.

en dat geeft ook verder niks, heb ik ook een paar keer gedaan, waarvan een keer na 1 dag werken bleek dat een krukaslager toch zodanig slecht was dat het blok na een keer flink gasgeven vastsloeg, dus ik weet nu wel beter ;)

Geplaatst: do 10 aug, 2006 09:41
door Flying Duckman
Evan schreef:Nee maar ik zou, als je het een revisie noemt minstens ook de keerringen vervangen, de speling op de krukas lagers meten, axiale speling meten. Oliepomp nakijken. speling op drijfstanglagers ankijken etc. Ervan uitgaan dat het goed is is geen revisie dat is oplappen.

en dat geeft ook verder niks, heb ik ook een paar keer gedaan, waarvan een keer na 1 dag werken bleek dat een krukaslager toch zodanig slecht was dat het blok na een keer flink gasgeven vastsloeg, dus ik weet nu wel beter ;)
Ik heb over die krukasspeling wel eens een discussie gehad met Duck Service. Wat is goed en wat is slecht? Een beetje speling? 1 a 2 mm? of mag het meer zijn, of is 1 of 2 mm al te veel.

De oliepomp zit achter het vliegwiel of niet? Ik heb daar nog nooit iets vreemds aan gezien.

het blok wat ik wil reviseren lekte iets olie, dus brilrubbers ga ik vervangen, alle andere rubbers en pakkingen ook.

Geplaatst: do 10 aug, 2006 12:54
door Evan
axiaalspelng of lagerspeling?

iets axiaalspeling is niet meteen problematisch, maar de eerste onderdelen die het dan te verduren krijgen zijn je drijfstangen met als je volg dat de drijfstaanglagers iets tonvormig gaan inslijten en dus ook meer algehele slijtage hebben.

Geplaatst: do 10 aug, 2006 13:03
door Flying Duckman
De lagers zijn die ook te vervangen eigenlijk?
Dat was het inderdaad, de lagers zaten volgens mij geklonken op de krukas, dus als het lager kapot was, dan kon je de krukas meteen weg gooien...
of heb ik dat mis?

Geplaatst: do 10 aug, 2006 17:48
door Evan
lagerschalen moeten wel te vervangen zijn lijkt me. maar daar heb ik me nog niet echt in verdiept,.....

Geplaatst: ma 28 aug, 2006 14:35
door CitRoel
Ik ben van plan om van de winter ook een blokkie te reviseren, nu ben ik een lijstje aan het maken van onderdelen die ik wil vervangen en wat het allemaal ongeveer kost. Nu kan ik nergens vinden wat krukaslagers ongeveer kosten. Ik lees ook eigenlijk nooit iets over nokkenaslagers.

Geplaatst: ma 28 aug, 2006 14:39
door OnsEendje2
Heb je hier al eens gekeken? Daar kan je volgens mij alles vinden, incl. een prijsindicatie mocht je het elders willen halen.

http://www.mehariclub.com/

Geplaatst: di 29 aug, 2006 11:57
door CitRoel
Ik ben niet zo handig met Frans :oops: Wat is Frans voor onderdelen??

edit. Handig dat zo'n site in andere talen kan... :oops:



En zijn er/heeft iemand Exploded View tekeningen van een eendenmotor??

Geplaatst: di 29 aug, 2006 13:28
door Bob
Pièces détachées?

Exploded views, die zijn rijkelijk voorhanden in het Haynes Citroën 2cv Workshop Manual.

Geplaatst: di 29 aug, 2006 13:30
door Duintje
CitRoel schreef:En zijn er/heeft iemand Exploded View tekeningen van een eendenmotor??
Kijk hier eens...

http://piecesdetachees2cv.free.fr

Geplaatst: di 29 aug, 2006 16:18
door CitRoel
Die is inderdaad mooi!! Wel een vertaalpagina ernaast, wat een hoop informatie!

Geplaatst: vr 14 mar, 2008 19:57
door BW
hallo,

ik ben een blok aant het reviseren en heb de speling opgemeten aan de drijfstangvoet. aand e drijfstangvoet van de linker cilinder meet ik een speling tussen de drijfstangvoet en de krukwang van 0.15mm en bijde rechter een speling van 0.10mm tussen drijfstangvoet en krukwang

speling is gemeten met een voelermaat

de verkoper zegde me dat het een krukas was die weinig km gelopen had,
zijn dit goede waarden en is het normaal dat er enig verschil tussen rechter en linker kant is?

mvg

bert

Geplaatst: vr 14 mar, 2008 22:09
door TB
Ik denk dat 0.15 en 0.10 echt marginaal verschil is. Dus dat er verschil inzit zou best kunnen. Ik weet niet wat ze mogen hebben aan speling.