Hoe omvangrijk reviseren?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Hoe omvangrijk reviseren?

Bericht door Flying Duckman » di 8 aug, 2006 15:45

Hoe omvangrijk zou ik mijn motor gaan reviseren?
Ik heb het blokje (al een tijdje) half gedemonteerd liggen. Cylinders zijn er al af e.d. oliekoeler al. Ik was al eens begonnen met het schoonmaken van de behuizing. Maar ik wil later dit jaar toch eens beginnen met de revisie. Zowiezo nieuw schraapveren erop en de cylinders honen.

Maar ik ben nog over wat zaken aan het twijfelen. Krukaskering ga ik denk ik ook wel vervangen.
Maar mijn grote vraag is eigenlijk, wat is de meerwaarde om hem helemaal uit elkaar te halen? heeft dit zin, want ik kan aan de krukas of nokkenas toch niets doen.
Eventueel zit ik nog wel te denken om de koppen weg te brengen naar een motorenrevisiebedrijf om de kleppen te laten harden of nieuwe kleppen te laten monteren.

Kortom, hoe omvangrijk heeft zin? Als ik de schraapveren heb vervangen, het spul schoon heb gemaakt, nieuwe kleppen dan houdt het toch wel op met de revisie of niet?
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 8 aug, 2006 15:52

ik zal je vertellen hoe ik het heb gedaan!!

mijn basis blok was nog erg goed dus geen rare tikken en of piepjes lekages etc, ik heb er dus voor gekozen om mijnbasis blok niet te splitten.

ik heb de zuigerveren vervangen, en de cilinders op geschuurd van binnen dat kan best met graf papier dan slijten je nieuwe veren mooi in schijnt!

ik heb in bijde cilinder koppen nieuwe kleppen geslepen en ik heb ook de seals (plastick dingen) vervangen.

verder heb ik voorste/achterste krukaskeering vervangen en de prise as keering.

verder alle pakkingen en het spruitstuk voorzien van nieuw bouten/moeren/tapeinden.

daarnaast heb ik mijn koelbeplating laten poedercoaten. een nieuwe koppeling gemonteerd.

nog iets vergeten?? geen idee

oja, dit blok rijd alweer 25000 km sinds februarie op de vakantie heb ik extreme dingen uitgehaald qua gewicht bergen en hitte en dat deed ie zonder te zeuren dus ik kan wel praten over een zeer geslaagde revisie.
ga nu beginnen met mijn dyane blok voor in mijn aziane.
Ramon

Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Peter v G » di 8 aug, 2006 17:09

Ramon2cv schreef:ik heb de zuigerveren vervangen, en de cilinders op geschuurd van binnen dat kan best met graf papier dan slijten je nieuwe veren mooi in schijnt!

Ramon
Excuus voor mijn onwetendheid, bedoel je hier grof schuurpapier (en welke korrel?) Of is dit een bepaald merk/type van schuurpapier.

Ik overweeg nl. hetzelfde te doen maar heb geen idee van welke korrrel te nemen. Volgens mij is het voldoende om de oppervlakte van de cylinder slechts lichtjes op te schuren??

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » di 8 aug, 2006 17:12

Peter v G schreef:
Ramon2cv schreef:ik heb de zuigerveren vervangen, en de cilinders op geschuurd van binnen dat kan best met graf papier dan slijten je nieuwe veren mooi in schijnt!

Ramon
Excuus voor mijn onwetendheid, bedoel je hier grof schuurpapier (en welke korrel?) Of is dit een bepaald merk/type van schuurpapier.

Ik overweeg nl. hetzelfde te doen maar heb geen idee van welke korrrel te nemen. Volgens mij is het voldoende om de oppervlakte van de cylinder slechts lichtjes op te schuren??
Je moet ook kijken naar hoe de cylinderwand eruit ziet. Als het de grand canyon is vergeet het dan maar, dan helpt schuren echt niet meer.
Met honen heb je het grote voordeel dat je alles heel egaal weg haalt. schuur je net iets teveel op 1 plek dan heb je al wel verschil in je wand zitten, wat uiteindelijk volgens mij kan resulteren in onregelmatige slijtage zodat je weer eerder olie gaat gebruiken en dus weer sneller blauwe wolken uit slaat..
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 aug, 2006 09:26

Ik ben dus ook nog steeds bezig met zo'n revisie.

Bij mij houdt dat in:

Zuigerveren vervangen
Keerringen vervangen
Cilinderkoppen laten reviseren
En spuitwerk van alle plaatdelen.
Verder komen er wat nieuwe componenten op, zoals vulpijp, gereviseerde dynamo ed.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » wo 9 aug, 2006 17:24

Sorry hoor maar ik snap ff iets niet.
Wat is de invloed van het schuren van de cilinders op de zuigerveren, ik lees dat ze beter inslijten maar het gaat er toch juist om dat zuigrveren perfect afsluiten en dat gaat toch het beste op een gladde cilinderwand ??Dan hoeven ze toch niet in te slijten lijkt me. en met schuren maak je juist"groeven ' :shock: kan iemand me een simpel antwoord geven mss

thx, Jeroen
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

MobyDuck
Beginner
Beginner

Bericht door MobyDuck » wo 9 aug, 2006 18:27

De cilinder moet je ook niet met de hand schuren maar ff bij een reviciebedrijf een hoonsteen er doorheen laten halen. Je cilinderwand moet glad zijn maar door de hoonsteen krijg je gekruiste slijpsporen in je cilinderwand en dat is alleen maar om een betere oliefilm op je cilinderwand te krijgen. Heeft verder niets met je zuiger te maken maar wel met je smering. :lol:
Citroën 2cv S6 1987
Citroén Xantia Break 2.0 Turbo C.T. 1996
Aermacchi Ala d-Oro racer 1965
Aermacchi replica met kenteken 1972

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » wo 9 aug, 2006 19:31

ok dan ...........dan snap ik het weer thx
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 9 aug, 2006 20:03

ik heb hierboven nog steeds geen revisie beschreven zien worden, hooguit oplappen van een blok.
als dat voldoende is lekker doen, maar noem het dan geen revisie ;)
Ami 8 break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 9 aug, 2006 20:05

Wat is een revisie dan in jouw ogen? Bij mij in ieder geval niet meer als kleppen stellen, puntjes vervangen, olie, filter en bougies vervangen :lol:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 9 aug, 2006 20:28

lees het woordenboek er maar op na dan :P
Ami 8 break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 9 aug, 2006 20:30

Prisma:

"Nazien en zonodig herstellen."
MyAmi Spring Break

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 9 aug, 2006 20:52

dat gaat dus wat verder dan een grote beurt nietwaar? want dan zie je niet alles na,....
Ami 8 break

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » wo 9 aug, 2006 20:52

ach........ kniesoor die daarop let :p
MyAmi Spring Break

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 9 aug, 2006 21:07

Mijn oude blok zou met een revisie nog te redden zijn geweest. Met een grote beurt niet. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie