Pagina 2 van 3
Geplaatst: za 10 feb, 2007 14:56
door Handjes
Gerard Maas schreef:Handjes,dat halverwege zwaarder gaan komt door de diafragma plaat en
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.
Ja, dus? Jeroen schreef ook over het aangrijpmoment van het koppelingspedaal toch?
Geplaatst: za 10 feb, 2007 14:59
door Handjes
backfire schreef:Oops, nou die veertjes zitten dus IN je versnellingsbak, gehele bak moet dan los. Nu kun je de optie kiezen om andere bak er onder te leggen, maar mijn advies is om eens met Walter contact op te nemen en vragen of hij dit voor je doet. Dan zou ik wel meteen naaldlagertje vervangen. Kost je alles bij elkaar net zo veel als een andere bak, alleen weet je nu waar je aan toe bent.
Voordat we de hele bak uit elkaar gaan slopen (lekker advies weer zeg), eerst maar eens het schakelmechanisme inspecteren? Staat alles nog in één lijn? Rubbertjes nog goed? Etc.
Versnellingsbakolie ok?
Vreemd genoeg nog geen antwoord op bovenstaande simpele zaken gehad. Merk ik vaker in topics dat de topicstarter alleen maar in gaat op - belachelijke - extreme adviezen en niet simpele inspectiezaken even naloopt.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 16:05
door backfire
Dat is niet vreemd, dat komt waarschijnlijk omdat de meeste de simpele zaken al lang gedaan zouden hebben. Ja soms vergeet je wel eens dat er ook eendrijders bij zijn die nog niet zo ver zijn.
Nou sorry hoor.
En ff voor de duidelijkheid de vraag was ondertussen:
hm, dus het moeten de synchroveertjes zijn? waar zitten die?
(zowel ik als Jeroen als mogelijke oorzaak aangegeven)
Ja en die zitten dus IN de bak en dan moet ie er toch echt onder uit.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 17:20
door Handjes
Ok, maar ik wist niet dat je mijn tips al had gelezen en al had gecheckt

.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 17:39
door backfire
Ikke niet, want rubbertje is nieuw (zat er bij mijn iet eens tussen toen ik hem kocht), maar mijn bak is al jaren op. Maar blijft rijden, tussen het gieren door. Nieuwe bak heb ik zo wie zo open gehaald vanwege een aanpassing eindoverbrenging. Dus ik heb meteen veertjes vernieuwd en naaldlager.
Geplaatst: za 10 feb, 2007 17:44
door Gerard2cv
Handjes als je het bericht van Jeroen leest schrijft hij over een stilstaande
motor en als de motor stilstaat voel je echt niets.Ik denk dat de auto dan
ook prima schakelt
Geplaatst: za 10 feb, 2007 19:57
door bartboele
conclusie van het voorafgaande:
- versnellingsbakolie vervangen/bijvullen kan een optie zijn
- zo niet moet de bak eruit, open, gerepareerd en weer gemonteerd
vraagje: hoe lang kan ik hiermee doorrijden? breng in onherstelbare schade toe als ik minimaal terugschakel (en dus een beetje meer rem dan normaal)?
het oordeel van ook gerard maas stel ik op prijs
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 12:04
door backfire
Bart ik heb er 10 jaar (80.000KM) mee gereden en de bak functioneerd nog steeds. Het is een kwestie van aanvoelen, je gaat leren schakelen op het punt dat het soepel gaat. Dus lekker scheuren zit er dan niet meer bij. Belangrijkste is het oliepeil controlleren en misschien een keer verversen.
Nadeel, de bak ging in zijn 2 en 3 wel wat meer zingen, maar als ik me niet vergis komt dat door het naaldlager wat tussen de assen zit. In zijn 4 was/is hij gewoon stil. (Ik praat in tegenwoordige en verleden tijd, omdat alles nog goed is, maar de motor incl bak staat in opslag voor toekomstige revisie, er komt nu een Visa motor in)
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 13:37
door Handjes
backfire schreef:Ikke niet
Oh, je zat het topic te kapen

. Verwarrend... Sorry voor het misverstand.
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 14:23
door bartboele
backfire, you made my day....! ik ga het allemaal wel een keer vervangen, maar het komt nu zo slecht uit... ik heb net alles weer in elkaar gepeuterd en nog een versnellingsbak liggen, maar nu even niet...
handjes: no problemo
Geplaatst: zo 11 feb, 2007 22:50
door 2cv4
bart komt de koppeling wel echt vrij?is dit het geval dan kunnen ook nog de syncronisatie veertjes versleten zijn. het is veel werk om die te vervangen.
Geplaatst: ma 12 feb, 2007 07:41
door Gerard2cv
Dat is simpel te controleren, Start de motor en schakel 1 in en als hij pas gaat
rijden als je de koppeling een paar centimeter heb laten op komen is het goed.
Geplaatst: ma 12 feb, 2007 11:02
door 2cv4
als de koppeling dus wel goed vrijkomt kunnen we tot de conclusie komen dat de bak zelf niet goed is .om dit uit te proberen wel de nodige voorzichtigheid in acht nemen!! start de motor in zijn vrij trap dan de koppeling in als dan zonder kraken de diverse versnelligen kunnen worden gekozen dan komt de koppeling goed vrij.
Geplaatst: ma 12 feb, 2007 11:17
door Handjes
2cv4 schreef:als de koppeling dus wel goed vrijkomt kunnen we tot de conclusie komen dat de bak zelf niet goed is .
Of de bakolie, of het schakelmechanisme...
Geplaatst: zo 30 mar, 2014 09:18
door Hyja
Ik zit met het probleem dat ik na het afstellen een kilometer of 5 kan rijden, en de bak dan weer begint te kraken. Voornamelijk zijn 1 en zijn achteruit. Stoppen en opnieuw afstellen helpt, maar dit is telkens zo tijdrovend. Wat gaat er mis?