afstellen koppeling
afstellen koppeling
het moet wel een domme vraag zijn, maar toch.... mijn koppeling loopt op zn eindje. in de 1ste gaat niet meer zonder kraken. het vervangen van de koppeling kan worden uitgesteld door de koppelingskabel bij te stellen. ik kom er maar niet uit: de twee moeren richting schutbord aandraaien of juist richting motorgedeelte? mijn gevoel zegt richting motor, omdat er dan meer spanning op het pedaal komt. iemand een ideetje?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 163
- Lid geworden op: za 14 jan, 2006 23:44
- Locatie: Emmeloord
Eerst de contramoer losdraaien en daarna de moer die het dichts bij het schutbord zit een eind naar beneden (richting motor zeg maar) draaien. De koppelingskabel wordt dan gespannen. Je ziet dan vanuit het schutbord de "bout"waarin de kabel loopt, komen. Dan nog eens proberen te schakelen en eventueel handeling herhalen. Aan het eind de contramoer weer vastdraaien.
Wat is er nou mooier dan een lelijke eend?
2cv6 spécial 1986
2cv6 spécial 1986
ben ik weer. nou ja, in éen keer goed.... het opschakelen gaat redelijk (koude motor is wat kraken in de 1 maar dat is normaal toch), maar het terugschakelen gaat slecht. 4 naar 3 is even trekken, 3 naar 2 moet je gewoon niet doen zo kraakt het.
weet iemand daar iets op? moet de stelmoer naar beneden = richting bak gedraaid en zo ja hoeveel? een kwart slag maakt al zoveel verschil
weet iemand daar iets op? moet de stelmoer naar beneden = richting bak gedraaid en zo ja hoeveel? een kwart slag maakt al zoveel verschil
2cv4 1974 & AK400 1975
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Mensen, voel eens als je het koppelings pedaal intrapt, je voelt toch hopelijk wel waar je de zaak ontkoppelt? (zonder draaiende motor)
Dat punt moet ergens midden in de slag zitten en het druklager moet bij volledig los pedaal niet de drukgroep raken.
Beetje boeren logica kan geen kwaad van tijd tot tijd.
Als terugschakelen slecht gaat zijn de synchro's gaar.
Dat punt moet ergens midden in de slag zitten en het druklager moet bij volledig los pedaal niet de drukgroep raken.
Beetje boeren logica kan geen kwaad van tijd tot tijd.
Als terugschakelen slecht gaat zijn de synchro's gaar.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Angezien je schakelproblemen hebt, zou ik eerst daar naar kijken. Hoe is het gesteld met je versnellingsbakolie bijvoorbeeld? En staan je schakelstangen nog in lijn met elkaar? Zijn de rubbertjes niet versleten? Etc.
Wil je het koppelingspedaal hoger hebben, moeten de moeren richting de koets, de kabel richting de motor dus.
Een versleten koppeling is echter wat anders. Dan kun je bijvoorbeeld niet meer op topsnelheid komen en maakt de motor meer toeren dan je snelheid aangeeft .
Andersom.Punky schreef:Richting motorgedeelte klopt.
Wil je het koppelingspedaal hoger hebben, moeten de moeren richting de koets, de kabel richting de motor dus.
Je voelt het pedaal dan zwaarder worden. Bij stationair draaiende motor gaat ie dan heel zachtjes rollen. Dat punt moet op een bepaalde afstand van de bodem zitten. Die afstand staat wel in je Haynes.Gerard Maas schreef:Jeroen,kan je mij eens uitleggen wat ik aan het pedaal moet voelen,wanneer
de drukgroep de plaat vrijmaakt of koppelt bij een stilstaande motor?
Een versleten koppeling is echter wat anders. Dan kun je bijvoorbeeld niet meer op topsnelheid komen en maakt de motor meer toeren dan je snelheid aangeeft .
La vie est belle.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Handjes,dat halverwege zwaarder gaan komt door de diafragma plaat en
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.
heeft niets te maken of de plaat aangrijpt.Heb je een drukgroep met veren
zal de slag van het pedaal alleen maar meer druk vragen omdat de veren
zwaarder gespannen worden en Jeroen schreef met stilstaande motor
Dus is het geen antwoord op mijn vraag.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Oops, nou die veertjes zitten dus IN je versnellingsbak, gehele bak moet dan los. Nu kun je de optie kiezen om andere bak er onder te leggen, maar mijn advies is om eens met Walter contact op te nemen en vragen of hij dit voor je doet. Dan zou ik wel meteen naaldlagertje vervangen. Kost je alles bij elkaar net zo veel als een andere bak, alleen weet je nu waar je aan toe bent.