Pagina 2 van 7
Geplaatst: do 1 mar, 2007 23:21
door hoiwessy
Alle carbuarateurpakkingen vernieuwd en de hele boel grondig schoongemaakt. Er is totaal geen verschil, nog steeds vreselijk slecht lopen en veel inhouden en schokken. komt ook gewoon niet op toeren.
Benzinepomp lijkt me wel goed, er komt i.e.g. een hoop benzine uit.
Wat kan het nou nog meer zijn ?
- kan een acceleratiepompje kapot zijn ?
- vervroeging van de ontsteking ?
Weet iemand nog iets anders en hoe kan ik deze 2 controleren of moet ik gewoon vernieuwen.
Martijn
Geplaatst: do 1 mar, 2007 23:36
door Frank Deusjevoo
Misschien een vuiltje in de benzine? Of doet dit probleem al een redelijke tijd (1 a 2 tanken) voor?
En is de rest goed? Bougies ed, de standaard "slijtagedelen"?
Succes verder met de eend!
Frank
Geplaatst: do 1 mar, 2007 23:41
door Ramon
ja kleppen onsteking goed?????
Geplaatst: vr 2 mar, 2007 08:32
door backfire
Hoi Martijn, sproeier is niet onderhevig aan slijtage maar aan dichtslibben. Je moet er rekening mee houden dat er vroeger met loodhoudende benzine mee is gereden. Dit zet zich af als een harde laag aan de binnenzijde van de sproeiers. Vergelijk het maar met kalkaanslag in de theeketel. Dit gebeurt meestal bij stilstand, maar na zoveel jaar (neem aan dat de carb ongeveer 30 jaar oud is) ontkom je er niet aan. Het beste is ultrasoon laten reinigen.
die 7.0 en 12.0 is niet vreemd net zoals 70 of 120. Want die 120 staat bij solex voor een opening van 1,2 mm
Geplaatst: vr 2 mar, 2007 11:45
door hoiwessy
Na de grote beurt heb ik 3 X de ontsteking na laten kijken bij één en hetzelfde bedrijf. Ook de grote beurt is daar gedaan en zijn de kleppen gesteld. Ik mag dus aannemen dat dit in orde is.
Hoewel.....ze hebben er een nieuwe olievulpijp opgezet om dat ie niet meer in orde zou zijn maar die lekt nu op een naad...? Kostte wel 80 eus.
De Ami gaat wel steeds slechter rijden voorlopig.
Misschien dus de ontsteking maar eens ergens anders laten controleren.
Mart
Geplaatst: vr 2 mar, 2007 13:19
door backfire
Ho, wacht eens even, let je wel op dat de olievulpijp een belangrijk onderdeel is van je motor. Als deze niet functioneerd wordt de druk in je blok te hoog. Het zal toch niet zo zijn dat er iets anders aan de hand is.
Ik zou zeggen laat de auto eens controlleren bij een ander bedrijf, al is het maar als second opinion.
Geplaatst: za 3 mar, 2007 08:02
door bartje2212
idd, olielekkage bijde vulpijp of een slechte vulpijp is niet bevorderlijk voor een goede werking van je blok.
Geplaatst: zo 4 mar, 2007 21:48
door hoiwessy
Ik heb nu een carburateur mogen lenen van een A-garage. Dat is een 2cv carbu, ook een dubbeltraps.
Heb 'm erop gezet en bij het starten liep de hele boel onder de benzine. Vlotter stond dus veel te hoog. i.p.v. 18 mm stond ie op 28 mm. Da's nogal een verschil. Ik wist toen nog niet hoe dat te verstellen maar heb mijn oude Ami carbu-deksel met vlotter op de 2cv-carbu gezet.
Loopt prachtig nu dus conclusie is voorlopig dat ik dus kennelijk de carbu niet goed heb schoongemaakt. Ik ga 'm nu maar ultrasoon laten schoonmaken en kijken of ik dan m'n oude carbu weer kan gebruiken. Als ie 't dan nog niet doet is er toch weer wat anders met het (onderste) deel van de carbu aan de hand. Misschien toch acceleratiepompje.
Hij loopt nu mooi, ook stationair maar de top is maar 110 met veel moeite.
Ik heb geleerd dat een 2cv-carbu als nummering 26 / 18 heeft en dat de Ami-carbu de nummering 24 / 21 heeft. Er schijnt dus echt een andere carbu voor de Ami te zijn.
Maarrrr....wie weet nu welke sproeiers in de Ami horen ? Voor de 2cv staat in de vraagbaak zoals Backfire ook al schreef maar wat nu voor de Ami ? Ik kan op internet niets vinden. In mijn vraagbaak staat trouwens ook een andere nummering voor de 2cv-carbu (26 / 35 ).
Mart
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 09:04
door backfire
Mart, als de motor wel goed oppakt en je normaal weg kunt rijden dan is de acceleratiepomp wel in orde. Voor de top wordt de acceleratiepomp niet gebruikt, hens de naam acceleratiepomp, wordt alleen gebruikt voor het op snelheid komen.
Dus als de top niet gehaald wordt kunnen er meerdere zaken aan de hand zijn.
Sproeiers niet schoon, venturi kanaaltjes vies, maar wat je niet moet vergeten is meten hoe het met je motor gesteld is. Meet voor de grap eens je compressie. Als deze te laag is kan het zomaar zijn dat je motor versleten is, of de klephoogte is verkeerd.
Nu kan ik me goed voorstellen dat als de ami een ander spruitsuk heeft voor een 24/21 carb dat de eend carb dan niet ten volle benut kan worden.
Ook rekening mee houden dat totale doorstroom oppervlak van de ami carb 141,36 mm2 is ende 2cv 138,22 mm2 dus top zal altijd wat lager zijn.
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 14:16
door hoiwessy
Aha, dus misschien toch beter een Ami carbu, 24/21. Hihi...kom steeds meer te weten zo. Begin een beetje de verschillen te zien.
Ik zoek me rot maar kun je me uitleggen waar die venturi zit. Kan ik dat zien of zit dat binnenin het alluminium ? De carbu van de 2cv maakt niet uit voor het verbruik toch, lijkt me. Bij dezelfde snelheid verbruiken ze dus hetzelfde, alleen als ik sneller rijd met de 24/21 verbruik ik meer.
Compressie is 9.0 voor de één en 9.3 voor de andere cilinder. Kleppen hoor ik totaal niet.
Mart
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 15:01
door backfire
Nu moet ik even de techneuten hier raadplegen, daar ik zelf
nog nooit compressie heb gemeten, maar ik d8 dat 12 een beetjde de norm was.
De venturi is het buisje wat in het midden zit van de carb opening. Vaak zit dit middelste buisjes er los ingeschoven. Maar als je toch ultrasoon laat reinigen, kun je dit wel laten zitten, als je de sproeiers maar even losmaakt en apart in de ultrasoon legt.
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 16:21
door Jheronimus
Ami8 heeft als het goed is een AM2 met compressie 9.0:1
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 16:24
door backfire
jaja compressieverhouding is 9,0:1 maar compressie zelf meten is weer een ander verhaal. Mijn brommer heeft ook 1:10 en heeft als hij goed is een compressie van 12bar? is het bar of psi, mijn god is ook al weer zo lang geleden, iets van 15 jaar. pffff
Vraag
Weet iemand het verschil of de overeenkomst tussen compressie en compressie verhouding ? Het zijn twee verschillende waarden voor een motor, maar wat drukken ze precies uit ?
Antwoord
Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat. Compressie is de daarbij opgebouwde druk. Vandaar dat de compressie ook af neemt i.g.v. slijtage aan bijvoorbeeld de zuigerveren. De samengeperste lucht weet dan te ontsnappen, waardoor het maximum nooit meer kan worden opgebouwd. De compressieverhouding is uiteraard niet slijtageafhankelijk, dit is een vaste waarde, afhankelijk van de slag van de krukas.
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 17:26
door hoiwessy
Ik heb in de Ami inderdaad een AM2 motor. Ze trekt als een lier maar houdt bij 110 gewoon op. De garage zei dat Eenden met een compresie van 6.0 nog wel ging hoewel dat op het randje was.
Ik ben geen techneut maar ;
iets : iets
is volgens mij automatisch een verhouding tot elkaar. Wat je eigen antwoord over compressie zou best kunnen en klinkt heel logisch voor mij.
Die compressie van 12, is dat de norm voor een nieuwe/gereviseerde motor misschien ?
Mart
Geplaatst: ma 5 mar, 2007 17:57
door backfire
nee die 12 was van mijn motor toen ik hem kocht in 1991, deze was toen 18 jaar oud. Die verhouding zal bij nieuw wel in verband met elkaar staan maaaar.
De compressie zal in de jaren afnemen, de verhouding blijft altijd gelijk.
Even voor de duidelijkheid ik heb het hier over een motor met 2 wielen
.
Bekijk deze link anders eens:
http://www.2cv.nl/interactief/forum/vie ... 023562f000