inhouden en hoog verbruik

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

inhouden en hoog verbruik

Bericht door hoiwessy » di 20 feb, 2007 20:06

Hallo jongens en meisjes,

Ik heb mijn Ami8 nu 5 weken en heb een probleempje.

Omdat de motor nogal inhield (stottert) en bij warme motor pas na een half uur weer wilde aanslaan heb ik haar een grote beurt laten geven. Nieuwe bougie's/bougiekabels/bobine/olievulpijp/puntjes. Alles op tijd gesteld enzo.

Hierna blijft de motor inhouden. Dit treed op bij iets gas bijgeven en op dezelfde snelheid willen blijven (dus ook iets gas) bij elke snelheid. Wanneer ik gas iets terugneem en dus steeds iets langzamer ga rijden rijdt ze prima. Ami komt makkelijk naar 130.

Stationair was afgesteld in de garage en naar huis ermee. Na 10 minuten was de stationair helemaal van slag en viel steeds stil. Bij verkeerslicht en terugschakelen van 3 naar 2 bijv. Vervolgens na 15 minuten snelweg was de stationair in orde. Stotteren blijft. Top van 115 met veel moeite.

Al eerder was de stationair in één keer heel hoog geworden en heb haar zelf via gashandel schroef naar beneden bijgesteld. Loopt nu netjes en rustig stationair.

De wagen heeft een zéér hoog brandstofverbruik (1 : 10) !!!
De carburateur is schoongemaakt en sproeiers zijn oké.

Wie kan me helpen want ze begint me duur te worden.

Bedankt Martijn

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 20 feb, 2007 20:31

vlotterafstelling, acceleratiepomp, valse lucht, versleten benzinepomp, luchtfilter.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » di 20 feb, 2007 21:43

Allemaal oké.

Weet alleen niet zeker of ik de acceleratiepomp heb gecontroleerd.

Heb wel het carburateur deksel eraf gehad en bij iets de gashandel geven komt er direct benzine uit de sproeier. Weet alleen niet zo goed hoeveel eruit dient te komen.

Denk jij ook aan een carburateur probleem ? De garagist houdt namelijk vol dat dit niet zo is.

Martijn

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 20 feb, 2007 23:18

Nou als je alles vernieuwd hebt dan is het of een timing probleem (of versleten blok, maar daar gaan we nu even niet van uit) of een probleem met de carb. Het reageren op het gas wordt bijgestaan door de acceleratiepomp om het tijdelijk teveel aan luchtstroom en te weinig aan benzine te compenseren. Als je vervolgens op een vast punt gaat rijden dan werkt de acceleratiepomp niet en moeten de sproeiers goed zijn.

Echter moeten eerst alle sproeiers goed zijn om bij hoge toerentallen de juiste hoeveelheid benzinemix te verkrijgen.

Andersom kan ook, als de sproeiers veel te groot zijn, los zitten of zoiets dan krijg je een te rijk gevulde mix, daarmee verlies je ook vermogen.

Echter is het vaak zo, dat als je iets gas los laat en hij gaat harder rijden, dat dan de sproeiermaat niet juist is.

Snelste is als je iemand kent met een carburateur voor deze motor en kijken hoe hij dan rijd.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » wo 21 feb, 2007 09:49

Da's een interessante gedachte.

Ik ging ervanuit dat als ik op een vast punt ga rijden (en dus gas bij geef anders ga ik door weerstand van lucht en banden steeds langzamer) de acceleratiepomp gebruik. Dat is dus niet zo.

Is je conclusie dan eigenlijk dat het toch aan de sproeiers ligt ? Bij welke constante snelheid ook ze houdt dan in en sputtert.

Ik ben ergens tegengekomen dat je de carburateur kan schoonmaken door 'm in te dompelen in Haga Blauw (10 %) met water. Daarna goed spoelen en doorblazen. Heeft iemand daar ervaring mee.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 21 feb, 2007 10:31

Dan kun je hem net zo goed in schoonmaak azijn dompelen voor 10 minuten, veel goedkoper en zelfde effect. Maar het beste is carburateur cleaner van Mitsubishu (shumma), echter alleen te verkrijgen bij een dealer en dan nog geven ze het niet graag uit handen. Ook ultrasoon is een goede optie.

Let wel, de meeste vergeten even dat de gemiddelde carburateur 30 jaar oud is, ook sproeiers slijten, alsmede alle busjes. Wil je het goed doen moet je eigenlijk alle busjes en sproeiers nieuw kopen. Dit is alleen een wel erg dure optie.

Overigens met remmenreiniger (bus kost +/- 2,5 Eur0) krijg je de carb ook heel goed schoon.

Ik heb de link gevonden met uitleg over schoonmaken van carburatuers
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/29964

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » wo 21 feb, 2007 12:29

Hé hoi Backfire,

Als ik je link zo lees lijkt me het carburateurreiniger met een merkje. Ik denk dat ik dan uit een beetje milieu overweging toch maar voor de schoonmaak azijn ga.

Volgens mij is het zowiezo beter om 'm uit elkaar te halen dan toch...? De rotzooi die er af komt zal toch ook daadwerkelijk weg moeten kunnen. Dat wil je toch niet alleen maar verplaatsen ?

Nog 2 vraagjes;
houdt zo'n klein plastic filtertje de troep goed tegen. Ik heb er één gemomteerd maar het ding blijft zo schoon als het maar kan. Nou ja, misschien zit er geen troep in de benzinetank, dat kan.

In de vraagbaak staat dat je het acceleratiepompinspuitblokje (nr 11 bij mij) er geheel uit kunt trekken naar boven toe. Ik krijg enekl het koperen pijpje eruit, zijwaarts maar het koperen blokje blijft zitten. Zit wel iets beweging in maar gaat er niet uit. Het pijpje heeft trouwens aan één kant een veel kleiner gaatje dan aan de andere kant. Klopt dit en moet inderdaad het kleinste gaatje naar beneden wijzen de carburateur in ?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 21 feb, 2007 13:06

in mijn vraagbaak is dit ook 11, dus neem aan dat je dan ook registercarburateur hebt. Ja dat ding zit best wel vast door het oude rubber ringetje. Mijn advies is laten zitten. Als je de vlotterbak vol hebt met benzine druk je op het armpje van de acceleratie pomp. Als er dan een mooi volle straal uitkomt dan zal deze wel in orde zijn. Anders heb je straks alles uit elkaar liggen en beschadig je misschien het membraam. Hoewel ik dat wel heb gedaan, maar ik had dan ook een reserve carb liggen voor onderdelen.

Welke zijn belangrijk om schoon te maken.

de nr 1, nr 9, 10, 12, 13, 16, 17 en 26. Let op bij basisafstelling met luchtfilter gemonteerd afstellen. Let op met nr 9 en 17, helaas staat er in het boek niet de basis afstelling van deze 2. Dus mijn advies als je deze 2 demonteerd tel het aantal slagen dat je ze in kunt draaien tot de aanslag. Zo kun je straks bij monteren deze boutjes geheel indraaien en weer het juiste aantal slagen uitdraaien. Om het goed te doen moet je wel weer naar een garage met co, co2 meter.

Filtertje houd inderdaad fijne troep tegen, maar voorkomt niet de aanslag welke onstaat door oude benzine. Ook moet je er rekening mee houden dat er vroeger met loodhoudende benzine is gereden, de loodaanslag zul je voornamelijk terugvinden in je sproeiers.

Loodverhaal uit ervaring:
Ik heb een honda cb250 uit 1973 en ben ook jaren aan het emmeren geweest vanwege het niet lekker lopen. Nieuwe naalden, andere vacuummembramen, hoofdsproeiers en buizen. Zelfs ultrasoon reiniging gehad. Uiteindelijk ook maar de stationair sproeiers nieuw gekocht en het probleem was opgelost. De stationairspoeier keek wel open, maar door de aanslag was de maat niet meer de juiste. Nu was dit een 35 sproeier, dus 0,35mm en beetje aanslag doet dan natuurlijk veel. Zo liep hij daarvoor rond de 110, na de klus zelfs met 2 man 135 gereden.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » wo 21 feb, 2007 23:18

Ja, ik heb een registercarb. tot '72.

In nr. 1 zat inderdaad een boel rotzooi. Voor zover ik kan zien zat het aan de buitenkant zeef.
Nr 9 durfde ik niet aan te komen.
Nrs 10, 12, 13 zijn netjes geloof ik.
Nr 16 kan ik niet bijkomen. Geen idee hoe ik daar bij kan komen.
Nr 17 zit toch aan de buitenkant, heb ik verder niet bij stilgestaan.
En nr 26 durfde ik ook niet aan te komen.

Ga nu toch wel alles loshalen denk ik. Handig die methode van tellen tot helemaal indraaien van nr. 9 en 17, ga ik zeker doen.

Bedankt voor zover.
Klopt het trouwens dat een Ami8 een andere carburateur heeft dan 2cv of Dyane of gaat het dan enkel maar om andere sproeiers.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 22 feb, 2007 09:36

Vermoedelijk (maar zeker weten doe ik het niet hoor) zal de carb van de dyane en de ami wel hetzelfde zijn, hoogstens sproeiers wat anders. Maar als het goed is staan de sproeiermaten in de vraagbaak achterin, net zoals type carburateur.

als nr 1 behoorlijk vies is ga er dan maar van uit dat er ook genoeg in de vlotterkamer is gekomen. De nr 1 is tenslotte maar een basis filter.

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » do 1 mar, 2007 09:48

De hoofdsproeier (nr 10) secundaire trap is nu bij mijn ami 7.0 , hoofdsproeier 1e trap kan ik niet lezen, da's zo'nklein ding.
Zou die 7.0 gewoon te klein zijn ?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 1 mar, 2007 13:46

je bedoelt 70??

als je moter wat ouder is kan je wat lagge compressie opvangen met iets meer bezine toe te voegen, maar als het echt 70 is wat ik wel eens gezien heb moet je eens proberen er een 90 in te zetten (dyane 2e trap) kijken hoe die dan rijd. de eerste trap zla wel 102 zijn die kan je verhogen maar dan gaat je verbruik wel wat omhoog!

ik rijd met 1e trap das die hele kleine in de linker kamer(als je in de auto zit) 120

en 2e trap das die schuine in de rechterkamer 90 dit rijd zo lekker en vlot verbruik valt wel mee 1:13 ofzo

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 mar, 2007 18:23

Volgens vraagbaak heb je dus register carburateur met merkteken 179 of 195.

Venturi eerste trap is 21
Venturi tweede trap is 24
Hoofdsproeier eerste trap is 120
Hoofdsproeier tweede trap is 70
Stationair sproeier is 40
Remluchtsproeier eerste trap is 1F2
Remluchtsproeier tweede trap is 2AA
Pompinjecteur is 40

hoiwessy
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 3 jan, 2007 10:14

Bericht door hoiwessy » do 1 mar, 2007 18:53

Ik heb navraag gedaan en het blijkt dat ik wel een echte Ami carburateur heb, op de zijkant staat Solex 24 / 21 .
Bij een Eend staat 26 / 18
Bij Dyane weet ik niet.

Het merendeel kan ik niet meer lezen marrrr...
Hoofdsproeier 1e trap dacht ik 12.0 te lezen (120 ? )
Hoofdsproeier 2e trap 70 (bij mij staat echt 7.0)
Acceleratieinspuitblokje is 35
Menglucht 1e trap is 1F, sorry, als er nog iets staat kan ik het niet lezen
Menglucht 2e trap is 2AA

Omdat ik het één en ander zo slecht kan lezen kan ik misschien beter andere sproeiers kopen. Is zo'n sproeier aan slijtage onderhevig, ik bedoel kan het gaatje echt op een gegeven moment niet meet kloppen ?

Waar zit de pompinjecteur en de venturi's ?
Een venturi is toch een versmalling, dat weet ik nog wel maar ik heb niets kunnen ontdekken wat daar op lijkt in de carburateur.

Bedankt Backfire voor de gegevens.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 1 mar, 2007 19:54

aah je eerste trap is een 120 dat is leuk ja dit begint op mijne te lijken!!

op een gegeven moment komt er een hoop aanslag dat kan je uit de sproeiers krijgen met een flosdraad en goede reiniger!

ik zou gewoon even proberen met die sproeiers kijken wat het oplevert en wat je verbruik word

Plaats reactie