Pagina 2 van 4
Geplaatst: zo 15 apr, 2007 11:14
door backfire
ik weet het niet hoor Jeroen, vroeger kon ik ze voor mijn fiat kopen bij de fiat dealer zelf voor 193 gulden met 1 jaar garantie. Ze kunnen ze ook makkelijk opspuiten, dat is weer net zo sterk als orgineel, als ze maar goed voor en na behandeld zijn.
volgens jouw beredenering krijg je dus rotte aandrijfassen terug, geloof niet dat dat de insteek is van ruilmateriaal. De insteek zit hem in de grote aantallen. Zo is dat ook met revisie motoren, hoe meer ruilmotoren des te goedkoper het kan, risicospreiding.
zo doen wij dat ook met onze machine revisies. 1 Machine kost misschien 150.000 Euro maar 10 niet automatisch 1.500.000, meestal kom je dan op 70-80% uit.
PS je kunt natuurlijk eens gaan experimenteren met aandrijfassen van een andere auto. Ik weet niet wat het zwakste punt is, maar misschien kun je bijvoorbeeld een homokineet van een 100+pk auto combineren met de steekassen van de 2cv? Het zal misschien niet het goedkoopste zijn, maar je bent dan wel uniek bezig.
Geplaatst: zo 15 apr, 2007 12:05
door catscit
zolang ze neit versleten zijn zijn aandrijfassen niet het zwakste punt. Verder is de belasting bij remmen vele malen groter als bij vermogen.
Ik heb verschrikkelijk slechte ervaringen met 2cv en gs revisie assen.
Met bijv AX, BX en ZX nooit problemen gehad met ruil assen.
Geplaatst: zo 15 apr, 2007 14:34
door backfire
balen om te horen, want ik heb net een setje ruilassen besteld, had ik misschien beter mijn huidige kunnen bewaren. Er zit iets van speling in en eigenlijk wil ik gewoon een goede set hebben. Ik zal eens navragen of er garantie op die assen zit.
Geplaatst: vr 20 apr, 2007 09:28
door Koos de Kikker
Na het lezen van deze discussie laat ik mijn originele assen er lekker onder zitten. Eens kijken of ze de 300.000 km gaan halen.
Geplaatst: do 26 apr, 2007 22:35
door jan-bart picavet
ik zou me zeker geen zorgen maken en gewoon wachten tot de keurmeester moeilijk gaat doen
dat is namelijk op tijd zat....
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 11:10
door catscit
jbpicavet schreef:ik zou me zeker geen zorgen maken en gewoon wachten tot de keurmeester moeilijk gaat doen
dat is namelijk op tijd zat....
nee da's te laat.
Als je over een drempel rijd en een as spring eruit dan is het te laat en dat kan je een week na de apk gebeuren. Apk is iets legeaals, geen garantie voor een goede en veilige auto.
Interessant remmen trouwens met 1 aandrijfas.
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 11:20
door backfire
Inderdaad interessant, als beide aandrijfassen los komen heb je geen voorremmen meer.
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 14:50
door catscit
als 1 los komt gaat je auto 1 kant op, rechtuit remmen kun je totaal vergeten, als er een boom naast de weg staat ben je dood of je rijdt tegen een tegenligger op, en je remweg wordt 3 keer zo lang of langer.
Levensgevaarlijk dus, slechte aandrijfassen. Wederom verbaas ik mij of opmerkingen als "maakt niks uit", of "zolang de apk het goed vindt", we hebben het hier wel over de remmen.
Let wel, er mag best wat speling op de aandrijfassen zitten.
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 15:51
door backfire
Dit komt denk ik omdat je er niet echt bij stil staat dat de rem via de aandrijfas werkt. Bij andere auto's zit de rem bij het wiel en maakt het niet uit dat er geen aandrijfas aan hangt.
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 16:14
door catscit
klopt, maar da's dus wel vervelend aan een eend.
Ami super is nog erger, 1 keer flink uitverend en de aandrijfas mietert uit elkaar.
Geplaatst: vr 27 apr, 2007 22:39
door Michiel van G.
om hierop voort te borduren:
mijn dyane hoor ik ineens 'rammelen' als ik op een klinkerweg rijd. komt ergens bij een koppeling onder de kap vandaan, en ik vermoed de aandrijfas. Nu was een van mijn assen, toen ik de hoes verving, glanzend gepolijst vanbinnen: ofwel de homokineet bakzijde glom alsof ie gepoetst was, tekort aan vet dus. Zou dit kunnen zijn wat ik hoor? ik kon het lager als ik wilde er zo uitdrukken leek het. hoort dit?
Geplaatst: za 28 apr, 2007 06:11
door Tom Duckpower
catscit schreef:als 1 los komt gaat je auto 1 kant op, rechtuit remmen kun je totaal vergeten, als er een boom naast de weg staat ben je dood of je rijdt tegen een tegenligger op, en je remweg wordt 3 keer zo lang of langer.
laat het differentieel de assen dan niet beide kanten opdraaien (1 linksom, de andere rechtsom?
Dus als 1 aandrijfas losschiet je toch gewoon rechtdoor gaat..?
Geplaatst: za 28 apr, 2007 07:54
door Peter v G
Normaal gezien wel, echter de rem zal de vrijdraaiende as ook afremmen.
Geplaatst: za 28 apr, 2007 08:11
door catscit
aangezien het geen limited slip diff is heb je niks aan het diff. Als er 1 aandrijfas los gaat en je remt blokkeert de rem aan die kant volledig, maar het wiel draait gewoon vrolijk verder. De andere kant rmt wel dus je gaat de kant op die nog wel remt. Verder moet je het vooral hebben van je voorremmen dus als er daar 1 van uitvalt heb je echt een probleem.
Ik heb eenden meegemaakt met versleten aandrijfassen waarbij na een verkeersdrempel de aandrijfas uit elkaar flikkerde. Echt erg spannend moet ik zeggen.
Geplaatst: ma 30 apr, 2007 21:55
door robin2cv
hey
Ik weet niet dat dit hier thuis hoort. Maar sinds kort als ik een beetje mijn wielen draai om een bocht te nemen dan gaat mijn stuur bibberen als ik het dan wat verder draai of terug draai dan is dit weg. Heb dit nu een aantal keer voor gehad en vind dit niet echt veilig klinken. Nu ik heb dit nooit gehad en sinds kort er een ander aandrijfas opgzet die ik nog had liggen kan het zijn dat het hier aanliegt?
Soms heeft de 2cv ook de neiging dit te doen als ik hard 100+ rij en ik een putje raak ofzo. Ik heb al gedacht de schokdempers ofzo maar die zitten er vooraan nog maar 45000 km op zijn lips van duckhunt. Iemand een gedacht?
RObin