Speling op aandrijfassen

Alles over de wielophanging
Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Speling op aandrijfassen

Bericht door Koos de Kikker » vr 13 apr, 2007 14:40

Mijn aandrijfassen hebben al 227565 km en 23 jaar mijn eendje voortgestuwd. Nu zit er al een tijdje speling op de homokineten. Als ik de handrem aantrek kan ik de wielen toch enkele centimeters verdraaien. Aangezien ik hier tijdens het rijden niets van merk maak ik me er ook geen zorgen over. Maar toch ben ik benieuwd hoeveel speling nog toelaatbaar is en wanneer ik actie moet gaan ondernemen.
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 13 apr, 2007 15:04

homokineet ruil kost ongeveer 50 euro per stuk, incl wielmoer.
Die van mij heeft er 167.000km op zitten en is pas 20 jaar, maar puur preventief komen er nieuwe homokineten op. Maar goed ik ben dan ook bezig met een complete restauratie / ombouw / tuning project.

Dat draaien aan de wielen doe je dat als ie opgekrikt is of als hij op de grond staat. Je zukt namelijk merken dat als je hem opkrikt er meer speling op zit.

Waar ook speling op kan komen is het schuifstuk

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » vr 13 apr, 2007 15:14

mischien is het theoretisch niet logisch; toen ik echt last kreeg van de speling, horten en stoten bij filerijden, heb ik de schuifstukken volgespoten met vet, waarna ik er eigenlijk niks meer van merkte.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Bericht door Koos de Kikker » vr 13 apr, 2007 20:38

Ik smeer natuurlijk mijn schuifstukken regelmatig door. De speling meet ik als ik de schijven blokkeer met de handrem en vervolgens een wiel opkrik met een garagekrik onder een wieldraagarm. Dan kan ik toch het wiel nog enkele centimeters verdraaien. Dat is dus de gezamelijke speling van het schuifstuk en homokineet.

Ik heb tijdens het rijden nergens last van. Ik ben alleen nieuwsgierig of er ook een limiet zit aan de toegestane speling en wanneer ik mijn aandrijfassen moet gaan vervangen
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 13 apr, 2007 21:34

als je met de handrem erop het wiel enkele centimeters kunt verrijden heb je het over totale speling van 2 homokineten + schuifstuk. Zou ik me geen zorgen over maken. Kijk wel even waar de speling precies zit, als dit 1 homokineet is (de buitenste gok ik) dan kan het interesant zijn het buitenste deel tzt te vervangen. Let op ruil assen zijn ZELDEN beter als goeie originele.
Ik heb al heel wat ruilassen gemonteerd (gereviseerde dus) en de kwaliteit is vaak om te janken.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 14 apr, 2007 00:45

er zijn nieuwe te koop hoor

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 14 apr, 2007 09:49

nieuwe of gereviseerde? volgens mij zijn er GEEN nieuwe te koop namelijk, enkel gereviseerde...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 apr, 2007 12:21

klopt zijn allemaal ruilers.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 14 apr, 2007 13:04

is dat zo???

ook die van cassis
en de graaf??

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 apr, 2007 13:33

die van cassis zeker, van de graaf weet ik niet.

échange standard

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 14 apr, 2007 16:13

de graaf is ook ruilers.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 14 apr, 2007 16:20

wat reviseren ze er dan aan??

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 14 apr, 2007 18:16

geen idee, bij ene gs gaan ze na 1000km kapot, ami super overleven geen 500km en bij de eenden doen sommige het wel aardige, sommige hebben het na 2000 km helemaal gehad. Terwijl het origineel makkelijk 150.000km meegaat, als de hoezen maar heel blijven.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 14 apr, 2007 22:08

Ik neem aan de kogels

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 14 apr, 2007 23:13

geloof er niks van. Bij slechte aandrijfassen zijn de kogelkooien harder gesleten als de kogels zelf. Maar alles slijt uit z'n verband. Wat kunnen doen is uitslijpen, en overmaats kogels erin, maar da's duurder als nieuwe maken, zeker als je de zaak ook behoorlijk wilt harden.

Kruisstukken kun je reviseren, homokineten niet naar mijn idee. bij een homokineet is elk onderdeel actief en alles slijt.

Vandaag weer een eend gesloopt, zaten 2 goeie aandrijfassen op.
Da's mooi, ik moet echt goeie aandrijfassen hebben die 100+pk gaan overleven, ik heb een kleine berg om uit te selecteren.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie