Pagina 2 van 2

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 09:58
door pcrodent
Ik geloof dat op de bougies NGK's BP6H-S stond. (net eruit geweest maar er weer in gestopt want ik dacht dat ik het wel goed zou onthouden :D)

Geplaatst: ma 16 apr, 2007 20:54
door pcrodent
Okee ik heb dus een stroboscoop geregeld en ben een beetje aan het uitzoeken geweest hoe ie werkt.

Maarrem... hoe herken ik dat merkteken op het vliegwiel? Waar moet ik naar zoeken? En waar moet ie tegenover komen te staan?

En vraag 2: maakt het nog uit op welke bougieskabel ik die stroboscoop aansluit?

Geplaatst: di 17 apr, 2007 16:42
door bartje2212
vraag 1:
volgens mij moet je zelf een merkteken plaatsen ter hoogte van de startmotor en met het vliegwiel zo gedraaid zijn dat je een boortje van 6 mm (of iets anders van die dikte) door het gat in het versnellingbakhuis in het gat van het vliegwiel kunt steken. Dan dus naar believen een merkteken plaatsen op vliegwiel en doortrekken op bijv. startmotorhuis.
Vergeet niet het boortje uit het gat te halen als je de motor weer start!!


vraag 2:
als het goed is vonken beide bougies op het zelfde tijdstip (dus tegelijk waarbij om en om een loze vonk is) Moet je de strobo niet aansluiten op de laagspanning naar de bobine? (check dat ff)

als de motor loopt dan zie je bij stationair het merkteken op de zelfde plek oplichten door de stobo. bij hogere toerentallen moet het merkteken dan verschuiven ten opzichte van je referentie teken. Dit is de vervroeging.

Geplaatst: di 17 apr, 2007 22:02
door Erikjan
Kan je gelijk controleren hoe hij staat als je hem met het ledje hebt afgesteld. Ben benieuwd of dat een beetje in de buurt zit. Ik was er gewoon van uitgegaan dat het goed zat als je volgens het boekje die 123 met het ledje afstelde.

Geplaatst: di 17 apr, 2007 22:08
door pcrodent
ik ook maar na dit topic ben ik toch aan het twijfelen gebracht...

kleppen zijn trouwens vandaag gesteld (een uur moeten rijden (ja, met een andere auto...) om een klepdekselmoertje te halen want die was toen ik de boel weer in elkaar ging bouwen ineens spoorloos verdwenen :S), één klep had wel een beetje ehm... aandacht nodig ;)

Geplaatst: di 17 apr, 2007 22:38
door Niels
jij weet straks tenminste waar het ratelende geluid in je motor vanaf komt......... :roll:

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 07:35
door pcrodent
Niels schreef:jij weet straks tenminste waar het ratelende geluid in je motor vanaf komt......... :roll:
Ik snap 'm niet :?
Of bedoel je dat losse kleppendeksel?

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 09:11
door pcrodent
AAARGH net een testritje gemaakt me de vers gestelde kleppen om 'm warm te krijgen voor het afstellen van de ontsteking. Beetje tikken rechts, later boenken. Wat heb ik nu weer gesloopt :( :( :(

Rechts was overigens de kant van die klep die aandacht nodig had. Bedoelde je dat, Niels?

Ik las op het forum iets over een te strak aangedraaid kleppendeksel, zou dat 't kunnen zijn? Of heb ik gewoon de kleppen niet goed gesteld?

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 09:37
door Niels
ik zei het toch.... :lol: nee ik bedoelde dat je moertje er ergens in lag als je die kwijt bent..... maar goed....

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 09:48
door pcrodent
Nee dat was de andere kant ;)

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 10:15
door pcrodent
Overigens, als het inderdaad een verkeerd gemonteerd kleppendeksel is, gaat het dan over met een ander kleppendeksel (of deze losser draaien) of heb ik nu ook iets anders gesloopt en kan ik net zo goed deze motor eruit halen en een goeie erin doen?

Geplaatst: wo 18 apr, 2007 20:14
door bartje2212
misschien de moer van het deksel te hard aangedraaid? dan kan deze naar binnen buigen en tegen de tuimelaars komen?

Geplaatst: vr 20 apr, 2007 08:53
door pcrodent
Het boenken was.....

:oops:

:oops:

Een niet goed vastzittende ventilateur. Juist ja.

Desondanks de kleppen even opnieuw gesteld (had de auto nu toch al uit elkaar...), en hij loopt nu weer netjes. Volgens Gerard Maas zaten er verkeerde bougies in (toch!), in afwachting van nieuwe heb ik die uit mijn oude eendeblok erin gedaan. Iemand NGK's kopen? ;)

Als ik me deze week heel dapper voel pak ik de stroboscoop er nog even bij maar voorlopig ben ik al veel te blij dat ie het weer doet...