Restauratie AK 400 (1973) en 2cv6 (1978) voor fun/onderdelen

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 13 nov, 2007 21:33

Leuk project hoor. Stralen... blijft er dan wel wat van over? Zie ook weleens van die chemische baden. Dan verdwijnt teer, verf, vet, roest allemaal en hou je alleen staal over. Dat gaat niet verloren namelijk.

AK... als ik ruimte genoeg had dan stond er hier ook een :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » di 13 nov, 2007 21:53

Ik ga niet grof stralen, maar juist heel fijn. Geen glasparels iig. Ga eerst ff wat proberen op een oud stuk eend :lol:
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 14 nov, 2007 09:37

glas lijkt mij ook niet, want dan zal je toch in een speciale cabine moeten met een speciaal pak aan. En zand, let op op stoflongen. Als je al gaat stralen regel dan straalmeel (jaja is meel) of kunstof korrels. Beide zijn zacht genoeg tegen het kromtrekken en sterk genoeg om verf en roest er af te krijgen.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » do 15 nov, 2007 10:48

Gister even een klein stukje geprobeerd met stralen, dat gaat wel goed. Moet alleen nog een paar aanpassingen doen aan het straalpistool, ben nog niet helemaal tevreden.
Gelukkig valt t stof allemaal wel mee, ik kan erg goed ventileren in de garage. Uiteraard maak ik gebruik van een stofmasker en een veiligheidsbril.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 15 nov, 2007 12:11

Ik hoop voor je dat als je over stofmasker hebt je praat over een echt masker en niet zo'n kapje van de bouwmarkt.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » do 15 nov, 2007 20:00

Een echt stofmasker uiteraard! Eigen veiligheid eerst!!

Kleine tegenslag vandaag: veerpotten zijn onbruikbaar.. 1 trekoog is afgebroken :shock: en ik krijg de "busjes" niet uit de veerpotten. Dus maar ff op zoek naar andere veerpotten.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 nov, 2007 08:32

Waarom niet ff een deksel losslijpen en nieuwe trekstangen er in? Is niet zo'n lastige klus hoor.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 16 nov, 2007 17:48

backfire schreef:Waarom niet ff een deksel losslijpen en nieuwe trekstangen er in? Is niet zo'n lastige klus hoor.
Ja das ook nog een idee, heeft iemand ook een plaatje van hoe het er aan de binnenkant allemaal uit ziet? Dan weet ik ongeveer wat ik wel en niet moet doen.
Dan bedoel je nieuwe trekstangen en nieuwe deksels?
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 nov, 2007 19:01

Als de deksels goed zijn kun je ze gewoon hergebruiken en alleen nieuwe trekstangen.

Afbeelding

zoiets/

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 16 nov, 2007 19:15

Ja zoiets, heb je de veerpot direct na t deksel geflext? (plusminus 1 cm van de rand dus??)
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 nov, 2007 22:11

Nee, ben gewoon van bovenaan begonnen om de las er af te slijpen. Ongeveer 2 mm hoef je er maar af te slijpen, dan zie je vanzelf dat de deksel en buis los zitten. Je kunt daarna de deksel weer terug stoppen op dezelfde plek en weer vastlassen. Leuke daarvan is dat de binnenlengte altijd weer dezelfde was als voorheen.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » za 17 nov, 2007 00:13

jep zoals backfire het zegt is de beste manier!!!!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » zo 18 nov, 2007 21:08

backfire schreef:Nee, ben gewoon van bovenaan begonnen om de las er af te slijpen. Ongeveer 2 mm hoef je er maar af te slijpen, dan zie je vanzelf dat de deksel en buis los zitten. Je kunt daarna de deksel weer terug stoppen op dezelfde plek en weer vastlassen. Leuke daarvan is dat de binnenlengte altijd weer dezelfde was als voorheen.
Ik zal er binnenkort ff naar kijken, ben eerst ff bezich met mn andere auto. (zoektocht naar goede wielbouten). Uiteraard zal ik er foto's van maken. Dan heeft iedereen er wat aan.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » wo 21 nov, 2007 20:25

Ben vandaag begonnen met het stralen. Heb alleen ff een veerpot gedaan, die moet straks uit elkaar.. Zal morgen waarschijnlijk beginnen met het stralen van het chassis. Als ik er aan toe kom zal ik ff een paar foto's maken.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » vr 23 nov, 2007 11:44

Gister ff het eerste stuk van het chassis gestraald, ging prima totdat de compressor er mee op hield... Dus snel opzoek naar n nieuwe compressor... 8)
Hier alvast een paar foto's van het chassis zoals dat er nu bij ligt:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alles wat gestraald heb ik in de zinkspray gezet. Op de 2e foto is ook duidelijk het rotte deel van de bovenplaat te zien, hier komt een nieuw stuk in.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Plaats reactie