Waarom bougies vervangen?
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Bij het verhaal van HANDJES kan ik me aansluiten. Zo doe ik het ook. Ik merk wel ene verschil in bougies van NGK en Equem. Ik vind de NGK minder. Ik heb in mijn burton een DG-ontsteking. Ze blijven wel langer schoon en tonen na 5000km weinig inbranding. En dat rubbertje valt reuze mee bij het indraaien.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
een eend = een geit
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De motor is ook kleiner.
Wel is de olie belangrijk voor de koeling en wordt daardoor mogelijk heter
dan in water gekoelde motoren.
De uitlaatklepgeleider wordt direct gekoeld door de olie, men kan zich voorstellen
dat het daar flink warm word.
Wel is de olie belangrijk voor de koeling en wordt daardoor mogelijk heter
dan in water gekoelde motoren.
De uitlaatklepgeleider wordt direct gekoeld door de olie, men kan zich voorstellen
dat het daar flink warm word.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
La vie est belle.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
en dat is een advies van een hele tijd terug. de olie is wel stukken beter geworden. dus ik denk dat je die 10000 km makkelijk kan aanhouden. ook beter voor portemonnee en milieu. ik heb laatst ook een stuk gelezen over het soort olie dat je kan gebruiken met de moderne olieen zie: http://www.dyane.nl/bladen/tips/2007-02-12%20dunne.htmHandjes schreef:Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Das een vol syntheet, dat zou ik niet gebruiken iig. Dat gaat fout.Ramon2cv schreef:dus opzoek naar 5w50 olie
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
gevonden
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
2cv6 rijdende onderdelen donor.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 527
- Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Niet per se fout. Er zijn 2 soorten synthetische.
Gebaseerd op poly(alpha)oliefin PAO is niet schadelijk voor 2cv en kan ook gemengd worden met mineraal.
Maar goed, dit gaat offtopic.
Gebaseerd op poly(alpha)oliefin PAO is niet schadelijk voor 2cv en kan ook gemengd worden met mineraal.
Maar goed, dit gaat offtopic.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's
Foto's
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Omdat er nu dus multigrade olie is, die toen nog niet bestond. ik ga ook niet zeggen dat 15w40 nu slecht is, dat ik gooi ik er tot nu toe ook in. (kroon, want daar kan ik goedkoop aankomen via mij n broertje) maar ik wil straks dus wel eens kijken naar 10w50 of 5w50TB schreef:Waarom niet gewoon de olie die de fabrikant voorschrijft...... 15w40 was t geloof ik. Total in elk geval wat ik erin doe.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction