Waarom bougies vervangen?

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » do 24 mei, 2007 10:08

Bij het verhaal van HANDJES kan ik me aansluiten. Zo doe ik het ook. Ik merk wel ene verschil in bougies van NGK en Equem. Ik vind de NGK minder. Ik heb in mijn burton een DG-ontsteking. Ze blijven wel langer schoon en tonen na 5000km weinig inbranding. En dat rubbertje valt reuze mee bij het indraaien.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

stijn
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: di 19 sep, 2006 11:38
Locatie: Ieper

Bericht door stijn » do 24 mei, 2007 11:43

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
een eend = een geit

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 24 mei, 2007 12:17

De motor is ook kleiner.
Wel is de olie belangrijk voor de koeling en wordt daardoor mogelijk heter
dan in water gekoelde motoren.
De uitlaatklepgeleider wordt direct gekoeld door de olie, men kan zich voorstellen
dat het daar flink warm word.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » do 24 mei, 2007 12:25

stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...
La vie est belle.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 24 mei, 2007 13:29

Handjes schreef:
stijn schreef:Misschien ligt het aan mij, maar ik vind bovenstaande verversingstermijnen nogal ruim.
Ik ververs olie iedere 2500-3000 km, oliefilter 5000-6000 km en bougies 1 keer per jaar (10.000 -12.000 km).
In een 2cv moet olie vaker ververst worden dan in een andere auto, omdat een 2cv een klein carterinhoud heeft en daardoor de olie intensief gebruikt wordt.
Citroën schrijft 7500 of 10.000 voor, beetje afhankelijk van welk boekje/bouwjaar je hebt... Het hoeft dus niet vaker ververst te worden dan andere auto's uit die tijd. 't Zijn gelukkig geen Fiatjes 500 oid...
en dat is een advies van een hele tijd terug. de olie is wel stukken beter geworden. dus ik denk dat je die 10000 km makkelijk kan aanhouden. ook beter voor portemonnee en milieu. ik heb laatst ook een stuk gelezen over het soort olie dat je kan gebruiken met de moderne olieen zie: http://www.dyane.nl/bladen/tips/2007-02-12%20dunne.htm

douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 24 mei, 2007 15:57

Je vervangt de bougies en de olie niet omdat ze zijn versleten maar met
het oog op de toekomst om problemen te verkomen

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 24 mei, 2007 18:19


abr2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 3 jan, 2005 20:42

Bericht door abr2cv » do 24 mei, 2007 18:58

Ramon2cv schreef:dus opzoek naar 5w50 olie

http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1
gevonden
Das een vol syntheet, dat zou ik niet gebruiken iig. Dat gaat fout.
AK 400 in restauratie.
2cv6 rijdende onderdelen donor.

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » do 24 mei, 2007 21:24

Niet per se fout. Er zijn 2 soorten synthetische.
Gebaseerd op poly(alpha)oliefin PAO is niet schadelijk voor 2cv en kan ook gemengd worden met mineraal.

Maar goed, dit gaat offtopic.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 25 mei, 2007 09:11

Het hoeft niet fout te gaan,maar bedenk wel dat je nooit alle olie kan vervangen en dus met synthetische olie de eerste keer veel olie verbruikt
Na weer verversen is dat over

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » vr 25 mei, 2007 09:49

hey
Ik heb 2 jaar geleden heel mijn motor uiteen gehaald en al de olie er dus ook uit en daarna er gewoon sythetische in gedaan. Na 50 000km geen enkel probleem ik merk niet meer verbruik ofzo.

greets robin

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 25 mei, 2007 12:13

Nee,dat klopt,omdat jouw carter dus echt leeg was.Maar om nu olie te
verversen je motor uit elkaar te halen zal de meeste toch iets te ver gaan

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » vr 25 mei, 2007 13:05

daar kan ik inkomen. Of je zou wel heel fanatiek moeten zijn en echt met synthetische olie willen rijden.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 27 mei, 2007 12:01

Waarom niet gewoon de olie die de fabrikant voorschrijft...... 15w40 was t geloof ik. Total in elk geval wat ik erin doe.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » zo 27 mei, 2007 14:30

TB schreef:Waarom niet gewoon de olie die de fabrikant voorschrijft...... 15w40 was t geloof ik. Total in elk geval wat ik erin doe.
Omdat er nu dus multigrade olie is, die toen nog niet bestond. ik ga ook niet zeggen dat 15w40 nu slecht is, dat ik gooi ik er tot nu toe ook in. (kroon, want daar kan ik goedkoop aankomen via mij n broertje) maar ik wil straks dus wel eens kijken naar 10w50 of 5w50
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie