Waarom bougies vervangen?

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Waarom bougies vervangen?

Bericht door Ealse » wo 9 mei, 2007 23:23

Iemand zei me dat je bougies iedere 15.000km moet vervangen, maar waarom eigenlijk?
Ik de mijne vervangen na ruim 70.000km. Ze waren toen nog steeds niet zichtbaar ingebrand. Ze zagen er eigenlijk nog als nieuw uit.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 9 mei, 2007 23:32

schoonmaken en afstellen dan maar!! pff wat een werk en voor 1 euro heb je een nieuwe en dan weet je zeker dat je een optimale verbranding hebt!!

Robbert.
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 18:37
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Robbert. » wo 9 mei, 2007 23:43

70.000 km lijkt me wel erg veel. Vervang ze eigenlijk elke 5000 km (dan doe ik een beurt), ondanks dat ik ze misschien schoon kan maken. Gemak dient de mens (geld iig voor mij) als iets zo goedkoop is.
2CV6 Spécial 1981 - Rouge de Castille - GS-30-PK
Foto's

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » do 10 mei, 2007 09:37

tja, elke auto houdt het over het algemeen langer uit dan de standaard interval voor de klein en grote beurt. Alleen als je die beurten netjes op tijd doet, heb je de minste kans op eventuele problemen en/of defecten. Denk bijvoorbeeld aan olie; het is wel verstandig om dat regelmatig te verversen ivm snellere slijtage als je te lang met dezelfde olie rijdt. Daarnaast acht ik het niet ondenkbaar dat een slechtere verbranding (misschien niet merkbaar tijdens het rijden) uiteindelijk ook meer slijtage veroorzaakt aan kleppen ed.

Dat is het idee achter die intervallen voor onderhoud voor zover ik weet.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Tim Rozendaal
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 292
Lid geworden op: zo 19 nov, 2006 15:49
Locatie: Amsterdam

Bericht door Tim Rozendaal » do 10 mei, 2007 09:41

Heb deze week geleerd dat het verstandig is om bougies te vervangen als je ze eruit haalt, omdat er een afdichtringetje aan de bougie zit die als ie eenmaal plat is niet meer werkt zoals hij hoort te werken.
Groene 2cv6 Club 18 november '81
je weet het he het gaat om genieten van het leven, de rest komt later wel, je leeft toch levenslang.

Ealse
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 12 mar, 2003 23:01
Locatie: Almere

Bericht door Ealse » vr 11 mei, 2007 06:55

Jullie zeggen schoonmaken en afstellen, maar na 70.000 km zijn ze nog schoon en is de afstand tussen de electroden nog OK.
Voor de rest: ja natuurlijk ververs ik op tijd olie en filters, controleer ik de klepspeling en alle andere dingen die periodiek moeten gebeuren.

Het gaat me eigenlijk alleen om dat bougies veeeee....lll langer lijken mee te gaan dan je zou verwachten op grond van de aanbevolen vervangingstermijn. Zou de 123-ignition hier iets mee te maken hebben of is het omdat hedendaagse benzine veel beter is danvroeger?

Het is voor mij geen probleem of een kosten kwestie. Het is gewoon iets wat me intrigeert.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 11 mei, 2007 08:49

Ik heb ook de indruk dat de bougies beter blijven met 123 vergeleken met punten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Koos de Kikker
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 4 apr, 2007 12:21
Locatie: De kop van Groningen

Bericht door Koos de Kikker » vr 11 mei, 2007 13:12

70.000 kilometers met dezelfde bougisch vind ik ook echt héél veel! Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met dezelfde ervaringen.

Uit de tijd dat ik nog dagelijks in mijn eendje onderweg was had ik de ervaring dat mijn motortje toch moeilijker aansloeg als de bougisch er langer dan 5000 km inzaten. Schoonmaken gaf geen verbetering. Daarom heb ik toen maar besloten om elke 5000 km nieuwe bougisch te monteren. Maar dat stamt nog uit de tijd dat een 123 niet bestond, elektronische ontsteking iest was voor nieuwe auto's uit de hogere prijsklassen en uit de tijd dat er nog gewoon lood in de benzine zat.....

Welk merk en type bougisch hebben het bij jou 70000 km uitgehouden?
Ik doe het al in mijn eendje sinds 1982

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » vr 11 mei, 2007 13:16

Ik heb ff zitten zoeken voor een moderne auto wordt meestal geadviseerd zo rond de

Wanneer moet de bougies vervangen worden?
Iedere 45.000 km of 3 jaar, wat het eerst wordt bereikt.

Ik vond 5000 wel weinig waarschijnlijk heeft het grote verschil te maken met moderne technieken betere bougie's en benzine

Zelf heb ik ze er nu 14.000 km in zitten.

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » vr 11 mei, 2007 15:38

Wat Andre Post zegt over de 123 ignition en het langer meegaan van bougies is wel zeer waarschijnlijk. Wel is het zo dat de bougies bij een eend bij elke omwenteling van de krukas vonken...misschien vergelijkbaar met 10.000 km?

nieuwe types zullen ook vast langer meegaan.
Verder door goed onderhoud van de rest van de motor kunnen ze ook langer meegaan omdat de rest ook in optimale conditie blijft?

het blijft een mysterie?
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 11 mei, 2007 16:20

Ik kan hier aan toevoegen dat inderdaad in een eend de bougies dubbel zo
veel dienst doen en de motor bijna altijd op topprestatie moet werken
Maar ik vind 70.000km een beetje uit zijn verband getrokken.Bij normaal
gebruik is een kleine beurt om de 10.000km en een grote beurt dus incl.
bougies om de 20.000km.maar als je voor jezelf ook arbeidsloon reken,
want in die tijd zou je ook bij je baas kunnen werken.kan je bougies alleen
maar eruit halen om ze te vernieuwen.Moet je eens uitrekenen wat het kost als je langs de weg staat of hij wil niet aanslaan wegens kapotte bougies.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 11 mei, 2007 17:20

Iedere eend rijder weet dat hij altijd een paar reserve bougies moet meenemen.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 13 mei, 2007 14:22

probleem van bougies is dat ze nogal wat warmte verschillen krijgen te verwerken en dat HEEL veel en heel vaak. Daardoor krijg je warmte invloeden in de electrode en daar wordt ie niet beter van, vandaar dat ze ook met van die idioot exotische materialen werken om langere levensduren te halen. Je merkt het niet als een boudge zlechter begint te werken, zeker in het begin niet. Maar je motor merkt het wel.

En gezien de kosten wordt dan gezged, gewoon vervangen die hap.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 22 mei, 2007 11:32

Vervangen is op zich niet verkeerd. Al vind ik om de 5000 km wel erg snel! 10.000 of 15.000 vind ik eigenlijk wel een mooie km stand. En neem dan geen Champion ofzo he... gewoon Eyquem (hoe je t ook schrijft). Dat zijn de beste.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 617
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 22 mei, 2007 11:58

Mijn ervaring is dat bij klassieke ontsteking de bougies 15.000 meegaan. En dat komt weer overeen met 2x de 7500 km oliebeurt.

Ik doe zelf olie+bougies+ontsteking bij de 10.000 km. Bij 20.000 km oliefilter+kleppen+bakolie.
La vie est belle.

Plaats reactie